Andelslån og ÅOP

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Hari SeldonForfatter
    Indlæg
  • #95429
    Hari SeldonForfatter

    Hej

    Jeg er ved at undersøge andelsboliglån på 800.000. Jeg har allerede kontaktet nogle banker for at få et tilbud, men jeg syntes ikke de gør det let at sammenligne på tværs af banker. Det vil meget hellere lægge mit budget, hvor meget det kommer til at koste mig om måneden at sidde i den nye lejlighed eller hvad mit rådighedsbeløb er når de månedlige udgifter er betalt.
    Jeg har en god økonomi og er interesseret i en andelskredit da jeg formentlig vil kunne havde betalt for lejligheden før den aktuelle løbetid.

    I min nuværende bank har jeg fået tilbud på 3.75% over 20år med billigt oprettelsegebyr 6500,- (tror jeg) + lidt besparelse på pantebrev (ikke at jeg er helt klar i spyttet på dette). Det lyder faktisk ok syntes jeg men hvad ved jeg 🙂

    Når jeg læser op på lån m.m. på nettet nævnes ÅOP, men når jeg fx spørger min bank om det siger de, at det plejer de ikke at regne ÅOP på andelslån da der ikke er nogen bidragssatser. Er det rigtig jeg ikke kan bruge ÅOP i mit tilfæde?
    Og betyder det at jeg blot skal sammenligne rentesats og oprettelsesgebyr på tværs af banker for at få et retvisende billide?

    #222204
    morsdrengForfatter

    Ifølge kreditaftalelovens § 7a har banken pligt til at give dig forskellige oplysninger – bl.a. om ÅOP – INDEN du indgår en bindende aftale om lån eller kredit og det gælder naturligvis også for andelslån. De oplysninger som du skal have fremgår af lovens bilag 2.

    Prøv også at google ÅOP, hvor du bl.a. kan finde bankernes egen organisation Finansrådets information om ÅOP og mange andre informationer.

    Bankens oplysning om at man ikke plejer at regne ÅOP på andelslån er noget sludder og direkte ulovligt.

    #222206
    Hari SeldonForfatter

    Tak for info.

    Har også haft på fornemmelsen at de forskellige banker ikke rigtig vil ud med noget sammenlignenlige tal. De er ikke kun min bank som ikke giver detaljerne før man spørger specifikt.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.