Hvad sker der ved krusstigning efter modtaget lånetilbud?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Christensen86Forfatter
    Indlæg
  • #95342
    Christensen86Forfatter

    Hej.

    Hvis man får et lånetilbud med en hovedstol på, lad os sige 1 mio, til kurs fx. kurs 96. Hvis kursen så stiger til 98 inden man hjemtager lånet, hvad sker der så med de penge man får til “overs"?

    #221302
    morsdrengForfatter

    Da skal regne med at realkredit- eller kreditforeningslån altid udbetales i obligationer, som du efterfølgende kan sælge eller beholde. Hvis du kan sælge obligationerne til en højere kurs end da du fik lånetilbuddet, er det bare godt for dig, men naturligvis modsat hvis kursen falder.

    Det er netop for at sikre mod fremtidigt kursfald, at man for mange år siden “opfandt" produktet kurssikring/ terminsforretning, hvor du på forhånd kender kursen som du får, når du om måske mange måneder hjemtager lånet. Men som alt andet, har dette også sin pris.

    #221304
    Christensen86Forfatter

    Ja ok. Men jeg skal hjemtage lånet til den aftalte hovedstol, og derefter handle eventuelle overskydende tilbage i obligationer, er det rigtigt forstået?. Men skal jeg handle dem tilabge med det same eller kan jeg vente til kursen er mere lukrativ, hvilket selfølgelig vil være et sats!!

    #221306
    morsdrengForfatter

    Du har desværre ikke forstået det. Tag i stedet og spørg dit pengeinstitut eller kreditforeningen.

    Hvis du får udbetalt 1.000.000 kr. i obligationer er provenuet fra salget af obligationerne et dit, uanset om kursen er 96 svarende til at du får modtager 960.000 kr., eller kursen er 98, svarende til at du modtager 980.000 kr..

    #221324
    thsvForfatter

    Christensen, du bliver nødt til at læse mere om lånetilbud.

    Når du har lavet et lånetilbud på 1 mill. i hovedstol ved kurs 96, svarer det til kontantværdi 960.000 kr.

    Stiger kursen efterfølgende til 98 får du i stedet 980.000 kr udbetalt.
    Har du i stedet kurssikret til kurs 96 er det bare ærgerligt, da Kreditforeningen så har handlet obl. på dine vegne.

    #221326
    Christensen86Forfatter

    thsv.

    Jeg er helt med på det i skriver.. Jeg for mig nok ikke formuleret ordenligt! Mit spørgsmål går på.

    Du skriver, og det er jeg helt med på.

    Når du har lavet et lånetilbud på 1 mill. i hovedstol ved kurs 96, svarer det til kontantværdi 960.000 kr.

    Stiger kursen efterfølgende til 98 får du i stedet 980.000 kr udbetalt.

    I de 2 scenarior er der så 20.00. kr til forskel, hvis jeg kun skal bruge 960.000 kr til at betale for et hus, (eller hvad det nu måtte være) hvad sker der så med de sidste 20.000 kr.?

    #221348
    testForfatter

    obligationerne bliver solgt på dine vegne og det er dig der betaler renterne på dem.

    så har du selv nogle gæt på hvem der modtagere pengene fra salget? Hvad enten det er er 940 tkr, 960tkr eller 980tkr?

    #221368
    peter holm larsenForfatter

    Du får så sat 20.000 kr ind på din bankkonto som du kan bruge lige som du vil.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.