Omlægning/ændring af Realkreditlån ved arbejdsløshed

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95287
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg kan forstå at når man ER godkendt til et 30 årig F5 lån, så kan dette køre videre selv om den ene ægtefælle er blevet arbejdsløs.

    Er der nogen der har erfaringer med mulighed for omlægning af et lån under ledighed?

    Jeg skal lige nævnte følgende: 1. F5 lånet (afdragsfrit 4.600.000 kr). Afdragsfriheden udløber og afdragsfriheden udløber i år.
    Vores belåning ca. 74% af kreditforeningens seneste vurdering i 2014 (6.200.000). Vi har ingen andre lån overhovedet.
    Da lånet er så stort skal der altid en vurderingsmand ud når vi omlægger lån (sådan har det været indtil nu).

    Sagen er at jeg rigtig gerne vil omlægge mindst halvdelen af lånet til et nyt 30 år obligationslån(afdragsfrit) og den anden halvdel
    som nyt F5 lån. Dette kan vi godt klare og betale på, men hvis kreditforeningen siger at vi skal have økonomi til og betale ET stort 30 årig
    obligationslån på 4.600.000 MED afdrag, kan vi ikke pt.

    Jeg er ikke så glad for og kontakte kreditforeningen, da jeg vil være 100% sikker på at vi minimum kan beholde vores nuværende lån
    (med eller uden afdrag). Ved faktisk ikke om dette F5 lån bare bliver til et F1 lån de næste 25 år.

    Jeg tænker at det trods alt øger sikkerheden set fra Kreditforeningens synspunkt.

    Spørgsmålet er bare om de overhovedet vil omlægge/ændre lånet til et nyt lån (med samme restgæld som i dag) i en periode for jeg er arbejdsløs?
    De har jo nogle grundregler med at et lån ikke må overstige et vist antal gang ens samlede årsindtægt. Er det 4,5 gange…

    #220688
    testForfatter

    Ja jeg fik afslag. Mit rådigheds beløb var efter bebzin udgifter og andet man normalt ikke regner med 200kr for lavt under ledigheden. Henvend dig når du har fat job. Et ander institut sagde ok

    #220692
    AnonymForfatter

    Hej Test Tak for dit svar. Ja det er nok som jeg frygtede. Selv om det set fra deres side, giver et øget sikkerhed for at vi ikke komme i klemme på en F1 eller F5 (ved rentestigning), så vil de ikke gå med til omlægning af lånet. Jeg kan forstå at du nok har ligget lige omkring “Grænsen". Hvilket institut sagde ja?

    #220698
    peter holm larsenForfatter

    Hvis du kun har haft F5 lånet i 5 år kører lånet videre med 5 yderligere år som F5 med afdragsfrihed.

    Når der derefter er 20 år tilbage bliver lånet forsat et F5 lån dog nu med afdrag.

    #220718
    AnonymForfatter

    Hej Peter

    Tak for dit svar. Inde på kreditforeningens side (login på private lån), står der udløb 31-12-2016. Der står også at der er mulighed for yderligere afdragsfrihed i 5 år. De tager nok 5 år af gangen på et F5 lån.

    Så kan jeg sikkert sige ja til yderligere 5 år med afdrag (hvis det er)… spørgsmålet er så om DET er uden at de skal kigge på vores
    økonomi først? Nu er der jo lidt tid endnu, men jeg tænker at de skriver ud i god tid for og spørge til om jeg vil ændre profil eller
    køre videre med F5?

    #220720
    testForfatter

    Totalkredit

    #220722
    hungForfatter

    Du skal ikke fortælle din bank at en af jer er arbejdsløs.
    Bare om lægger lånet. For der går 3-4 mdr. før de finder ud af det.
    Og de kan ikke gøre noget så længe du betaler af på dit RD lån.

    #220724
    hungForfatter

    En af mine venner have et 30 årig RD fast forrente lån.
    Da han blev arbejdsløs om lagt han til et F3 afdragsfri.
    For banken spurgte hvorfor han vil omlægge, så svare han bare, det har han bare løst til.
    Nu kan han blive siddende i huset indtil han finder et nyt job eller anvender sin pensionmidler til at opstarte en virksomhed

    #220730
    AnonymForfatter

    Hej Hung

    Tak for dit svar. Jeg er sikker på at du har ret. Jeg har bare allerede gået 6 måneder arbejdsløs. Hvis de skal se lønsedler/årsopgørelse grundet omlægning til nyt lån, vil jeg nok ikke få det godkendt. Her tænker jeg på omlægning fra F5 til helt eller delvis 30 obligationslån.
    Ud fra det Peter Holm skriver, så KAN vi køre videre med vores F5 lån. Her er jeg dog stadigvæk i tvivl om vi bare kan skrive at jeg godt vil fortsætte med afdragsfrihed i 5 år yderligere (så vi i alt har fået 10 års afdragsfrihed) uden at de skal have nye økonomiske tal?

    Vi forestiller os at HVIS man krydser af for 5 år yderligere afdragsfrihed (og skal aflevere nye økonomiske tal), så kan de vel stadigvæk ikke tage det eksisterende lån fra os. Dvs. at vi så må køre videre med vores F5 lån bare MED afdrag.

    #220734
    testForfatter

    Banke forlangte budget. Skulle man så lyve og ikke opgive akasse udbetaling som løn men den løn man ikke fik mere? Tror ikke det er klogt at lyve det kan påvirke hele aftale grundlaget.

    #220740
    hungForfatter

    Du misforstår mig. Du skal omlægge RD lånet ,når du har fået at vide, at du er arbejdsløs. Ikke når du allerede har modtaget dagpenge.
    Omlægning skal kun fortages, hvis det er en branche som er svært at få et job senere.
    Ellers skal du bare tage chancen og snakke med bankrådgiver senere i forløbet

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.