Spørgsmål om tab på realkredit obligationer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95266
    AnonymForfatter

    Der er et spørgsmål jeg ikke kan finde svar på når jeg Googler…så jeg håber at finde hjælp herinde.

    Hvem tager tabet på et fastforrentet obligations lån hvis låntager går konkurs og provenu ved en tvangsauktion ikke dækker restgælden på obligationen. Er det udsteder af obligationen (realkreditinstituttet) eller er det investor (køber af obligationen) ?.

    Hilsen Sorte tal.

    #220546
    MichaelForfatter

    Det er realkreditinstituttet der tager tabet finansieret af de meget omdiskuterede bidragssatser kunderne betaler

    #220548
    AnonymForfatter

    Hvad sker der med investor. Bliver han dækket 100%…så i pricippet er det en fuldstændig risikofri investering, forudsat Realkreditinstituttet ikke går konkurs også ?

    #220552
    MichaelForfatter

    Risikoen består primært i usikkerheden omkring kursen. Beholder man obligationerne til udløb er det ikke noget issue dog.

    Hvis kreditforeningen går ned har vi et helt andet alvorligt samfundsproblem. I den forbindelse er investorernes tab vist ligegyldigt.

    #220554
    AnonymForfatter

    Det lyder underligt at investor ikke bærer nogen risiko for at skyldner går konkurs.

    Det er selvfølgelig, som du skriver for at forstå den bagved liggende mekanik omkring bidragssats diskussionen jeg spørger.
    Da bankerne og realkredit institutterne jo også selv køber deres egne obligationer, tænkte jeg at de meget omdiskuterede reserver gav mening til at modstå det tab de ville have på de obligationer de selv købte som investorer (ikke som udsteder).

    #220556
    MichaelForfatter

    Hvis investor selv skulle bære risikoen for den enkelte boligejers konkurs ville der ikke være noget behov for realkreditinstitutter overhovedet. Så ville det blot være en “P2P"-lån reelt.

    Det er jo hele kernen i systemet at kreditforeningen tager evt. tab mod at opkræve et gebyr hos alle låntagere

    #220558
    AnonymForfatter

    Det besvarer mit spørgsmål. Selv om jeg synes det er underligt at investor kun har kurs risiko. Tak Michael !

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.