realkreditlån uden “banklån”

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • runesimForfatter
    Indlæg
  • #95249
    runesimForfatter

    Hej,

    Min kæreste og jeg har fundet en bolig som vi gerne vil byde på. Vores bud vil lyde på 1.1 mio kr. Derfor har vi været i kontakt med nogle forskellige banker og fået lagt budget osv. Det ser egenligt også ok ud. Vi synes dog at der er lige lovlig mange udgifter på banklånet i forhold til størelsen. Det vi i realiteten jo kun skulle være på 165.000 kr + omkostninger. Men de forslag vi får vil de have at vi skal bruge mellem 20 og 30 år på at betale et så lille banklån af. I følge deres beregninger koster etablering af lånet, tinglysningsafigt mm. på omkring 10.000 kr + at der så kommer i selve handelsomkostninger. De kan umiddelbart tilbyde en rente på 5.95 %. De skriver ikke en direkte ÅOP.

    Jeg falder så over at vi kan oprette et “forbrugs" lån hos coop bank på op mod 200.000 kr med 0 kr i gebyr og oprettelse med en ÅOP på 6,1%. På den måde vil vi vel slippe for at betale tinglysning, oprettelse og de ting, eller er det forkert forstået? De tager jo som sådan ikke sikkerhed i boligen, sådan som jeg forstår det?

    Misforstår jeg? Vil det være en god mulighed for os?

    Med venlig hilsen

    #220328
    MichaelForfatter

    Tinglysningsafgiften for et lån på 165.000 kr. er 1,5% af lånesummen plus 1660 kr. dvs. 4135 kr. Dette beløb kan der ikke forhandles om, men bankens stiftelsesomkostninger er altid åbne for forhandlinger. Det er renten naturligvis også.

    Umiddelbart er det ikke logisk, at et forbrugslån uden sikkerhed er billigere end et boliglån med fuld sikkerhed i boligen, men hvis det virkelig er tilfældet for jer så er der jo ikke så meget at betænke sig for – hvis Coop altså bevilger lånet for det er jo langtfra sikkert.

    Bemærk at det ikke er nødvendigt at bruge 20-30 år på at afdrage så lidt og I vælger selv løbetiden helt frit på boliglånet. Det kan sagtens afdrages på fx. 10 år.

    #220330
    runesimForfatter

    Hej Michael, tak for dit svar.

    Nej det jo så lidt det der undre os. men Coop lånet er umiddelbart foran med ca 4200 kr fra starten af, er det rigtigt forstået?
    Tager jeg f.eks. BRFkredits lånebereninger og kører talene igennem der og vælger 8 års afbetalingsperiode ligesom jeg kan vælge på Coop lånet, kommer den frem til et banklån på 185.000 kr (medregner omkostninger) med en ÅOP på 7,03. Lånerenten skriver de så værende 5,80 %.

    Hvis vi ender med at ansøge hos Coop vil vi selvfølgelig gøre dem opmærksom på, at det omhandler et boliglån. Kan læse mig til, at det er et produkt de faktisk ønsker at lancere, så jeg tror ikke umiddelbart, at det er umiligt. Vil bare ikke spilde energi på det, hvis nogle med mere forstand end os, fraråder det.

    De lånetilbud fra 3 forskellige banker vi har, tegner umiddelbart bare til at Coop vil være det billigste for os. Giver dig ret i, at det ingen mening giver.

    #220332
    runesimForfatter

    Kan ikke editere mig indlæg?

    Nå, men kan umiddelbart se at de også tager 2500 kr for at oprette banklånet + 1000 kr for noget de kalder Påtegning på ejerpantebrev. Det er vel 3500 kr yderligere der så vil tale imod banklånet?

    #220334
    MichaelForfatter

    Spørg Coop for at få et konkret tilbud er vel det bedste du kan gøre herfra. Som nævnt tidligere er der ingen garanti for at blive kreditgodkendt til den laveste rente. Det er og bliver et forbrugslån uden sikkerhed. Jeg tvivler stærkt på, at Coop “masseproducerer" lån til den rente i praksis. Rigtig mange får formentlig tilbudt det dyrere lån til 9,95% eller bliver helt afvist.

    #220352
    thsvForfatter

    Rune, søg dog det lån hos Coopbank, hvis økonomien er i orden opfylder I/du jo netop kravene.
    Læg mærke til at lånet højst kan løbe i 8 år modsat et boliglån der kan løbe i op til 30 år (oftest dog kun 20 år).

    Dit lån på 200.000 kr vil derfor koste 2.621 kr om måneden de næste 8 år (96*2.621 kr)

    Til sammenligning vil et boliglån over 20 år inkl. låneomk. og ved 5,95% koste ca. 1.480 kr om måneden (240*1.480 kr)

    Denne forskel i likviditet kan let blive afgørende for udfaldet af en låneansøgning.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.