Lån & Spar behandling ok?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95240
    AnonymForfatter

    Hej,

    Min Kæreste og jeg har købt lejlighed med overtagelse den 01.04.2016. Vi havde tænkt at benytte LSB til at financiere vores køb. Dog er konditionerne ændret betydeligt siden vi skrev under, da Totalkredit har hævet bidragssatserne hvilket betyder en stigning på kr. 7.300,00 før skat om året(eller ca. 30 %) fra hvad vi blev præsenteret for i november 2015. LSB har lavet bankgarantien på ca. 2.8 mil og det er det. Nu vil vi undersøge at skifte Totalkredit ud med fx BRF og blive hos LSB, det er de mildt sagt ikke interesseret i, er med på de får et provenu af Totalkredit når de opretter lån. Vi har fået at vide det vil koste os kr. 7.000,00 i køberservice gebyr at annullere bankgarantien, lyder det ikke uhørt højt for en bankgaranti i 3 måneder? vi skrev under ultimo november 2015. Ydermere har vi fået at vide vi skal betale for kort, dårligere renter, dårligere renter på lille boliglån etc. Hvis vi vælger den konstellation. Jyske bank mente ikke dette kunne være rigtigt og opfordret til at køre en sag mod dem, hvis de vil håndhæve det. Vi vil gerne blive hos LSB dog med et andet realkreditinstitut, det virker dog ikke som om LSB vil det. Vi overvejer nu at skifte bank men de kr. 7.000,00 for annullering skal regnes med i det samlede billede. Lad mig hører hvad i siger.

    #220152
    testForfatter

    tænker at du i det mylder af papirer du har underskrevet allerede har skrevet under på at du acceptere at gebyr kan ændres. Du hænger altså et eller andet sted på aftalen og er mere eller mindre underlagt de betingelser som banken stiller for at du kan træde ud af aftalen

    klag til den klage ansvarlige i Lan og spar
    Forsøg på at forhandle aftalen med dem og træf en beslutning

    ville nok være mit forslag.

    #220164
    ABDForfatter

    Du har skrevet under på en aftale der indebærer at man frit kan hæve bidragssatsen hvilket nu er sket. Det er surt, men der er ikke andet at sige end det bare er ærgerligt. Hvis du ønsker at springe fra nu vil det kort og godt medføre et tab for banken hvorfor de vil kompenseres herfor, det kan man jo ikke fortænke dem i.

    #220170
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar/meninger. Er helt indforstået med at jeg har skrevet under på en aftale for 3 måneder siden, hvor bidragssatserne var variable og man ikke kan forudsige udviklingen. Jeg synes bare den aftale der blev skrevet under på for 3 måneder er ændret så meget at vi overvejer kraftigt at skifte, for hvem siger ikke at til næste år kommer samme stigning, når evtuelle aktionærer skal tilfredsstilles i Nykredit. At banken vælger at opkræve kr. 7.000,00 for at komme ud af den aftale virker meget højt sat synes jeg men det er jo deres gebyr, så det må vi leve med og regne med i det samlede regnestykke. Vi står jo i den situation at vi ikke har hjemtaget lånet, kun fået udarbejdet en bankgaranti. Ydermere hvis man læser fx. Trustpilot ville stort set samtlige gerne flytte realkreditinstitut hvis det var rentabelt. I vores situation kræver det et år(LSB-Gebyr kr 7.000,00), så burde forskellen reelt var tjent hjem grundet ca. 0,4% lavere bidragssats, forudsat at bidragssatserne ikke stiger betydeligt det sted vi evt. Flytter til. Vi har prøvet at åbne op for at vi kunne fortsætte i banken, dog med et andet realkreditlån, det har banken mere eller mindre afvist. Så det ender nok med et skifte.

    #220172
    AnonymForfatter

    I det øjeblik banken har stillet garantien, hvis de har stillet den uden beregning vel at mærke, har de gjort det med henblik på, at de fik jeres engagement.

    De har vel også brugt en del tid på jer – forestil dig, at du tager til en advokat, som bruger timer på at indsamle data, beregne, holde møde, overholde procedurer, få bevilling på det ansøgte, producere diverse dokumenter, afholde nyt møde og hjemsøge lån og stille en garanti.

    Advokaten ville måske sende en regning på 20.000, selvom du til sidst ombestemmer dig og siger nejtak.

    Mht. garantien vil jeg mene banken har haft en udgift, da den skal bogføre den i det øjeblik den forlader banken til sælgers bank/advokat.
    2,8 mio.
    Jeg er ikke sikker på, hvad det kræver på en garanti – min. den mindste kapitaldækning på 0,35 %. 2.800.000 x 0,0035 /4 = 2.450 kr. muligvis mere…

    Hvis nogen kender kapitaldækning på garantier så giv lige besked.

    Men urimeligt de tager sig betalt – vil jeg ikke mene.

    #220174
    ABDForfatter

    Du kan være helt sikker på at de andre realkreditselskaber nok skal følge trop det er bare et spørgsmål om tid, så spørgsmålet er om I i sidste ende spare noget.

    Jeg står faktisk selv i næsten samme situation som jer. Min forskel i kr. om året er noget mindre end jeres, nok ca. 2.000 kr. før skat og det er slet ikke nok til at det kan betale sig at springe fra og skifte bank.

    #220178
    AnonymForfatter

    PS. den med at skifte et andet sted hen – de følger nok trop, når Totalkredit/Nykredit har taget tæskene og mistet kunder.. når de andre hæver bidrag (eller Anders Dam med de spændende betingelser) og sender udgiften op, kan det ikke betale sig at skifte retur. Bare en tanke 🙂

    Stakkels Totalkredit datterselskabet (ikke stakkels Nykredit)

    #220190
    AnonymForfatter

    Vi er helt enige om at de selvfølgelig skal have betaling for at stille bankgarantien, det er jeg helt med på. Der hvor det ikke hænger sammen for mig er beløbets størrelse og så at de hellere vil miste os som kunder, fremfor at være indstillet på et “samarbejde" og lade os vælge det realkreditlån vi nu engang har lyst til at vælge. For god ordens skyld er jeg helt med på de for provenu og LSB har et samarbejde med Totalkredit. Men hvis vi klart melder ud vi ikke vil benytte os af Totalkredit, må det vil være bedre at få lidt fremfor ingenting, blot min holdning. Vi har nemlig også overvejet Jyske Bank med Anders Dam’s lovning om at man ikke vil ændre bidragssatserne hvis man optager lån inden den 01.07.2016 nu mangler vi blot at modtage tilbud fra dem, for at se om de er konkurrencedygtige når vi nu skal medregne de kr. 7.000,00 vi skal betale til LSB for at skifte.

    #220194
    ABDForfatter

    Tja, men spørgsmålet er om banken så ikke blot tjener peanuts på jer, hvis de da overhovedet har en positiv forretning ud af det. Det er også en farlig præcedens at sætte, når man gerne vil have at ens kunder bruger deres samarbejdspartner.

    Jeg forstår egentligt godt deres ageren, det er take it or leave it. Man gider ikke så meget pis med småkunder. Hvis nu i kom og skulle låne et par hundrede millioner i stedet, var det en anden sag.

    #220198
    AnonymForfatter

    “Vi har nemlig også overvejet Jyske Bank med Anders Dam’s lovning om at man ikke vil ændre bidragssatserne hvis man optager lån inden den 01.07.2016 nu mangler vi blot at modtage tilbud fra dem, for at se om de er konkurrencedygtige når vi nu skal medregne de kr. 7.000,00 vi skal betale til LSB for at skifte."

    Pas nu på med Jyske Bank.. de skal nok hive dem hjem senere. Jeg så en Jyske Bank tråd med “Havkatten" som skrev de gik en anden vej end at hæve bidraget i denne omgang, men at de følger efter <— se den udmelding var noget tvetydig, som at de følger efter senere på den ene eller anden måde.

    #220200
    AnonymForfatter

    Generelt tag ikke fejl af, at mange prøver at skumme fløde nu på negativ stemning om Totalkredit/Nykredit (jeg har intet tilovers for Nykredit) men de har før gået forest i bidragskampen efterfulgt af de andre 3-5 måneder senere.

    Der er jo heller ikke noget til hindre for, at I starter ud med Totalkredit og venter et halvt år – hvilken type er det I optager? 30 år? Flex?

    #220206
    testForfatter

    Måske vil jyske bank bidrage i form af enten direkte at betale nogle gebyre eller helt undlade at tag penge for at overtage bank garantien? Danske bank betalte gav mig den service da jeg skifte til dem at jeg kun betalt gebyr til staten resten betalte de.

    #220208
    AnonymForfatter

    Tror også de andre hæver bidragssatserne men tror ikke det bliver på samme niveau, andet jeg også er nervøs for er at nu når de skal på Børsen og for et endnu større ansvar for at levere overfor deres aktionærer og dermed endnu et incitament for at hæve diverse gebyrer. Jeg mener jeg læste at Nykredits overskud var næsten på 10% af deres omsætning, plus af deres kernekapital steg fra 55,6 til 60,5 milliarder fra 2014 til 2015. Plus at vi nok også er blevet revet lidt med på bølgen af alle de negativer artikler kommentarer der er omkring det hele i øjeblikket. Min bankrådgiver kom også med et argument at fx. BRF har dårligere kurs forhold end fx. BRF men så her til morgen at Nykredit/Totalkredit ligeså havde hævet dette fra 0,1 til 0,2 ved godt det er lig næsten ingenting i vores situation. Men er spændt på hvad Jyske Bank vil komme med.

    Vi havde forestillet os F3 uden afdrag og et lille banklån/kassekredit på ca. Kr. 80-100.000,00 som svar til Mathlian. Tænker bare der er for mange omkostninger ved skifte efter et år eller lign. Da vi nu kan komme ud af aftalen mod kr. 7.000,00. BRF lagde op til at de nok godt kunne dække dette, mod at vi skiftede til dem. Det skulle dog først godkendes højere op fik vi at vide. Oprettelses gebyrene var dog en del højere end hos LSB men var tjent hjem på ca. 8 måneder mod at bidragssatserne ikke blev ændret hos BRF.

    #220212
    HalliHalloForfatter

    Bliv du i Totalkredit, er de ikke ved at indføre kundekapital, så penge kommer tilbage til kunderne?

    #220230
    AnonymForfatter

    Hallihallo det synes jeg ikke jeg har hørt om. Er det noget du har et link til? Det virker ikke umiddelbart som om at Totalkredit har tænkt sig at lempe eller give andre fordele til deres kunder, efter deres udmeldning også taget i betragtning af den modvind de har mødt. Det er umiddelbart kun Arbejdernes Landsbank som eneste bank der samarbejde med Totalkredit/Nykredit, der vil give en bonus tilbage til deres kunder, dog ikke F1. Men hører da gerne hvis du kender til andet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.