Skifte realkreditinstitut ved teknisk insolvens
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
Vi anvender cookies
Mybanker indsamler data gennem cookies for at levere vores tjeneste, forbedre produktet og for at levere relevant markedsføring af Mybankers tjenester gennem tredjepart. Du kan selv kontrollere dine indstillinger ved at vælge "Indstillinger". Du kan læse mere i vores cookiepolitik og Privatlivspolitik.
Markedsføring
Vi deler dine data med Meta, Google og Snapchat for at vise dig relevante annoncer og/eller optimere vores markedsføring på disse platforme.
Indstillinger for cookies
Her kan du selv vælge, hvilke cookies som deles med tredjepart ved at klikke på de kategorier, som du godkender. Du kan læse mere i vores cookiepolitik.
Da jeg købte mit hus fik jeg et realkreditlån på 80% svarende til 1.100.000 kr. Da jeg har haft afdraget på et banklån har jeg haft afdragsfrihed på realkreditlånet.
Da huset i perioden er faldet ca. 200.000 kr. (og realkreditlånet så reelt er på mere end de 80%), har jeg vel ikke mulighed for at skifte realkreditinstitut, med mindre jeg havde de 200.000 kr. i kontanter, som huset er faldet.
Har jeg ikke ret i det?
Enig
Huset må være faldet i værdi fra 1,375 mio til 1,175 mio hvorved der kan lånes 940.000 i realkreditten. Det er en forskel på 160.000 kr. og ikke 200.000 kr.
Bemærk at man godt kan omlægge sit lån i nuværende kreditforening uagtet lånet overstiger 80%. Det er dog næppe sandsynligt, at der bevilges afdragsfrihed i et sådan tilfælde.
Du er heller ikke nødvendigvis teknisk insolvent blot fordi realkreditgælden overstiger 80%. Det er du kun hvis den samlede gæld overstiger boligens værdi.