Hjælp til at vælge lån ved køb af lejlighed

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95219
    AnonymForfatter

    Hej,

    Min kæreste og jeg har købt lejlighed og er lidt i tvivl om hvordan vi skal finansiere vores køb.

    Pris lejlighed: 2.780.000
    Rentefrit lån fra familie: 200.000
    Egenbetaling: 400.000

    Med ovenstående tal ser vores behov for lån således ud:
    Dermed skal vi låne ca. kr. 2.220.000 (80%) som et realkreditlån
    Derudover regner vi med at skulle låne ca. kr. 80.000 – 100.000,00 i flytteomkostninger, skøde og advokat.

    Vi har hele tiden været fast besluttet på at vælge et F3 uden afdrag hos totalkredit, da det er der vores bank giver mulighed for at låne. De sidste 80.000-100.000,00 som vi det første år løbende vil mangle, da vi løbende vil købe møbler har banken foreslået vi kan låne som en kassekredit i boliglånet(udgift kr. ca. 4.000,00 og en rente på 5%). Dette lån/mulige kassekredit kan vi bruge resten af lånets løbetid, dermed også bruge hvis vi senere hen skal låne til andre ting.

    Der hvor vi primært er kommet i tvivl er med de nye bidragssatser og den procentuelle “afstraffelse" vi får når vi belåner lejligheden med 80%, ser i nogle anden opdeling af lån der ville være gavnligt for os? Vi er også lidt i tvivl om det er en god idé med kassekreditten i boligen. Er åben for forslag.

    Vi har ingen andre lån og tjener ca. 750.000,00 om året før skat, fordelt ca. 60/40. Blot for at give et billede af vores økonomi. Vi regner med en boligudgift på ca. kr. 6.500,00 om måneden for ejerudgift, ejerforening, skat, vand, varme og el. Det rentefrie lån skal betales tilbage over 5-7 år.

    Hvis der er anden relevant information der mangler så sig endelig til.

    På forhånd tak.

    #219920
    testForfatter

    Det jeg ville gøre var at ta en tur rundt til de forskellige andre banker, Nordea, Danske Bank, Jyske Bank

    tal med dem og sammenlign de tilbud de kan gi.

    Personlig mener jeg man enten skal vælge mellem korte lån eller lange. Altså enten med et årige eller kortere rente tilpasning hvor man fokusere på så lav pris som muligt eller 30 årige lån hvor fokus er sikkerhed og evt. mulighed for omlægninger ved rente ændring (pt vel kun lodret konvertering mulig)

    Ud over hvad selve lånet koster er der jo jeres øvrig bank forretning net bank, kredit kort, mobil pay aller andet i skal overveje. Igen er det min meget personlig holding at man lige så godt kan springe ud i at blive hel kunde. Og da vil det igen efter min personlig mening være forkert at vælge dankse bank fra i den runde ud. OG jo jeg er glad danske bank kunde som rigtigt mange andre ifølge trust pilot.

    #219928
    AnonymForfatter

    Hej Test,

    Tak for dit svar.

    Vi er rimelig besluttet på at vi vil vælge et flekslån til at starte med, dog er det jo med de nye bidragssatser blevet en del dyrere, især hvis man vælger afdragsfrit og har belånt med 80% hvilket vi begge opfylder. Vi kan kun låne i Totalkredit, medmindre vi skifter bank. Vores nuværende bank har allerede lagt bankgaranti, så det har vi umiddelbart ikke tænkt os. Mit spørgsmål er om det evt. Kunne betale sig at vælge et lån med afdrag istedet for at mindske hvor “hårdt" vi bliver ramt af de nye bidragssatser..

    Er med på din tankegang enten at vælge F-kort eller vælge et fastforrentet lån. Jeg synes dog at det vi skal betale mere for et F-3 kontra et F-kort, er så lidt så vil gerne betale det for at få den “sikkerhed" i 3 år, er dog i tvivl om det ikke bedre kan betale sig at vælge F3 med afdrag i stedet for uden, da vi som jeg har forstået det bliver ramt mindre hårdt med de nye bidragssatser. Vi har også sammenlignet et fastforrentet uden afdrag i 3 år med et F3 uden afdrag, det var ca. Kr. 3.000,00 mere for det fastforrentede, dog før de nye bidragssatser, det synes jeg er mange penge for den ekstra “sikkerhed".

    #219944
    AnonymForfatter

    Tilpasningslån – linker igen dette http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE8427827/banklaan-er-nu-billigere-end-realkreditlaan/?ctxref=ext

    En garantiforpligtelse kan overtages af et andet PI.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.