Kan det betale sig at indfri et kreditlån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95213
    AnonymForfatter

    Jeg har et obligations-annuitetslån på hovedstol 526000kr som jeg fik i 2005.til 4%.fondskode 0975729 afregningskurs 98,4500. Der blev indgået en bindende fastkursaftale.
    Jeg betaler 32000 kroner om året og har gjort det siden 2005. Kan det betale sig at indfri det? Hvad vil det koste udover restgælden. Skal man betale for de resterende renter?
    Venlig hilsen Børge Jessen

    #219820
    HalliHalloForfatter

    Hej Børge

    Det kan altid, efter min opfattelse, betale sig at betale sin gæld ud.

    Det er ikke ret dyrt at få banken til at få banken til at indfri lånet, der skal blot betales kurtage samt formentlig et mindre gebyr til banken for ulejligheden

    Du får nok det nøjagtige beløb oplyst af en herinde, der kender samtlige bankers og kreditforeningers prislister udenad.

    Du skal selvfølgelig betale renter indtil indfrielsesdatoen, men det kører alt sammen automatisk. Hvis du og banken gør det rigtigt, så kan du opsige lånet senest d. 29.2.2016 til indfrielse d. 1.7.2016.

    #219822
    thsvForfatter

    Ja, det kan I høj grad betale sig at indfri lånet, som kan opsiges til kurs 100 til termin med 2 måneders frist. Så dette skal inden 1. maj til 1/7. Det koster restgælden at indfri plus et mindre gebyr på 750 + 200 kr at indfri.

    Billigste nye lån er nok Jyske F1, men du kan også vælge et 2% 20 årigt lån, du må jo have afdraget en del på lånet i løbet af de 10 år, er restgælden ikke ca. 425.000 kr?
    Du kan evt. også gå helt i 15 års restløbetid, f.eks. 1,5% 15 år eller overveje at låne op til 80% af nuværende vurdering, måske du skal have ny bil, lavet køkken eller bad?

    #219826
    HalliHalloForfatter

    Jeg fik lige skrevet forkert, mente 30.4.2016, hellere en dag for tidligt end for sent.

    Held og lykke

    #219862
    AnonymForfatter

    Tak for de gode svar. Det er rart at vide at det kan betale sig at betale lånet ud. Så det vil jeg gøre.
    Hilsen Børge

    #219866
    HalliHalloForfatter

    Børge, det kan selvfølgelig ikke betale sig for dig, hvis du f.eks. også har lån i banken til måske 5-6%,, men det går jeg ud fra ikke er tilfældet.

    Vil det sige, at Børge blot skal skrive til kreditforeningen, at han opsiger lånet til 1.7.2016 og oplyser, at restbeløbet kan trækkes via PBS?

    Hvordan kan han evt. få udstedt et ejerpantebrev på restbeløbet? Skal han meddele kreditforeningen dette, så de ikke aflyser det eller har han en bestemt tidsfrist til at gøre det før de aflyser.

    Kan han så selv oprette pantebrevet digitalt mod at betale 1660 kr.? Eller er det dyrere?

    Det er ikke sikkert I kan svare på sådan noget, men gør så ikke noget, da jeg kun spørger af interesse.

    #220442
    HalliHalloForfatter

    Er der slet ingen der kan besvare mit indlæg? Meget trist!

    #220448
    EmerpusForfatter

    Til HalliHallo:

    Hvis Børge vi opsige lånet til 1/7 skal han sende en underskrevet opsigelse til kreditforeningen, som de skal have i hænde senest d. 29/4. Mail accepteres normalt, hvis opsigelsen er scannet ind, så man kan se underskriften.

    Dem jeg har erfaring med sender et girokort på det opsagte beløb (inkl. indfrielsesgebyr), de trækker det ikke automatisk via BetalingsService. Bemærk at sidste termin skal betales samtidig (da den bliver betalt bagud), og den bliver normalt opkrævet separat (evt. via BS, hvis terminen normalt bliver trukket ad den vej og man ikke har afmeldt betalingen).

    Når det er et realkreditpantebrev han indfrier får han ikke udstedt et ejerpantebrev, men han kan gemme hele den variable tinglysningsafgift der er betalt af hovedstolen på et såkaldt afgiftspantebrev, hvis lånet er tinglyst den 1.7.2007 eller senere (hvis lånet tinglyst tidligere gælder andre regler). Han skal blot give besked om dette til kreditforeningen, så ordner de det.

    Han (eller en senere ejer af ejendommen) vil herefter kunne optage et nyt realkreditlån uden at skulle betale afgift til Staten, så længe det nye lån ikke overstiger hovedstolen på det han har indfriet. Hvis det nye lån er større end det han har parkeret afgift af, skal der betales 1.660 kr. + 1,5% af forhøjelsen i afgift ved tinglysning af det nye lån.

    #220472
    HalliHalloForfatter

    Tak for svar.

    Forstår jeg dig ret, at man skal give kreditforeningen besked om man ønsker at gemme den variable tinglysningsafgift for et pantebrev tinglyst efter 1.7.2007 i forbindelse med en indfrielse, da den ellers er tabt for evigt?

    #220494
    HalliHalloForfatter

    Nu har jeg selv fundet svaret på mit spørgsmål om man kan få overført stempel fra et indfriet kreditforeningslån og til et ejerpantebrev.

    Det kan man desværre ikke, men fra 2011 er det muligt den modsatte vej.

    Og hvis man ved en evt. indfrielse gerne vil have udstedt et afgiftspantebrev, så koster det også et gebyr til kreditforeningen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.