afdragskredit

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87570
    AnonymForfatter

    Vi er ved at skulle optage realkreditlån til en ny bolig. vi regner med et fastforentet lån og vil gerne have mulighed for afdragsfrihed – men har ikke brug for det pt.

    Vi havde egentlig regnet med at skulle låne hos Nordeakredit, pga. at vi også bruger Nordea som bank, og de har stillet bankgaranti gratis for os under forudsætning af at vi valgte Nordeakredit.

    Men nu opdager jeg så at man kun kan få afdragsfrihed ved at tage det fra start af og vi skal også på forhånd sige hvor mange år det skal være – det er jo ikke særlig fleksibelt og det irriteret mig i bund og grund at låne penge jeg ikke har behov for..

    Men de har tilgengæld noget der hedder afdragskredit, men jeg kan ikke helt gennemskue det. Umiddelbart ser det ud som om renten er højere end på realkreditlånet??? Er der nogen med nogle erfaringer.

    Hilsen Maria

    #110612
    fk2001Forfatter

    Skal du bruge afdragsfriheden fra start, men ikke ved hvor længe? eller har du planer om at starte afdragsfriheden engang i fremtiden?

    #110632
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke brug for afdragsfrihed nu, men muligvis om ca. 2 år og jeg er ikke sikker på hvor lang tid det i givet fald vil være at jeg har brug for det…

    Men jeg ønsker at have muligheden for afdragsfrihed uden at skulle omlægge lånet

    #110634
    fk2001Forfatter

    Ok, to år går jo hurtigt. Jeg tænkte netop på at du jo kunne omlægge lånet senere når du ønskede afdragsfriheden, men om to år er der ingen garanti for at det ville være en fordel at omlægge. Og at omlægge for blot at få afdragsfrihed ville nok være uøkonomisk, sammenlignet med at tage afdragsfriheden fra start.

    Hvad gør man så??? Måske kunne du oprette et realkreditlån på mindre end 80% og et boligprioritetslån på resten. Sidstnævnte fungere som en kassekredit hvor du så kan fylde det månedlige overskud ind, så du kun betaler rente af saldoen. Når du så om to år skal bruge nogle penge kan du trække på din opsparing. Ulempen er, renten bliver måske større end realkreditlånet da det får 2. prioritet, og renten er variabel og kan være højre om to år når du har brug for pengene.

    Er du lidt mere modig kan du oprette et prioritetslån i Skandiabanken på hele de 0-80% til 4,65%. Renten er variabel og kan gå op til hver en tid. Det er det billigste lån du kan få, og du kan næsten afdrage lånet som det passer dig. Personligt tror jeg renten er ved at have toppet, og vil derfor selv vælge dette hvis jeg skulle oprette boliglån nu.

    #110648
    AnonymForfatter

    Tak skal du ha’ for svar. Jeg har selv overvejet muligheden for at låne som en slags kassekredit, men så er der jo bare de højere renter….

    Et lån, som det du beskriver i Skandiabanken tror jeg ikke jeg har nerver til, jeg vil gerne være sikker på mine udgifter (jeg syntes ikke vi har så meget luft i økonomien at jeg vil andet)

    En anden mulighed er at tage afdragsfrit lån i f.eks. 5 år og så spare op og hvis jeg så ikke får brug for pengene, så lave en ekstraordinær indbetaling på lånet. Det er bare besværgeligt og jeg er lidt bange for, at det kan friste at bruge pengene i stedet for at spare dem op.

    Jeg er ved at undersøge muligheden for et lån i Real kredit Danmark i stedet for. De er noget dyrere i bidragssats, men tilgengæld er deres lån meget mere fleksible.

    Problemet med dette er dog, at det er Nordea, der har stillet bankgaranti for os og jeg er ikke sikker på at de bare lader os komme ud af det igen omkostningsfrit…

    Tak for råd.

    Hilsen Maria

    #110654
    fk2001Forfatter

    Hvor stor er forskellen på bidragssatsen? Nogle realkreditselskaber sætter bidragssatsen ned efter et hvis antal år, men jeg kan ikke huske hvem eller hvor meget. Der var ikke den store forskel i bidragsats da jeg optog lån for to år siden. Måske er det anderledes nu?

    Hvis du vælger afdragsfriheden fra start og blot bruger overskudet, så er det bedre at lade være, men det er du jo klar over 🙂 Omvendt kunne du spare overskudet op på en højrentekonto. (Northern Rock Bank giver 4,75%). Det er ca. 0,75% mindre end hvad du betaler på et 5% realkredit + bidrag (0,5%). Det er vel ikke så ringe en pris for den fleksibilitet du får.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.