Bruge friværdi til forbrugslån + indfrielse af andet lån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95161
    AnonymForfatter

    Jeg har prøvet at regne lidt på det, men er ikke rigtig sikker på, om jeg når frem til det rigtige.

    Jeg har udover fastforrentet realkreditlån, et boliglån i banken med resterende løbetid på 19 år, restbeløb 255.000 og rente 5,75 % og et lån igennem ejerforening med resterende løbetid på 19 år, restbeløb 98.500 og rente 5,875 %.

    Min lejlighed er blevet vurderet til at være 155.000 mere værd, end da jeg købte den. Derfor tænkte jeg at tegne et realkreditlån i denne friværdi, hvilket min rådgiver får til ca. 105.000 (friværdi 124.000 – diverse omkostninger). Her vil jeg bruge 50.000 til rejse, og så anvende de sidste 55.000 kr til at afdrage på f.eks. lån i ejerforening.

    Såvidt jeg kan regne ud vil det reducere mine totale renteudgifter til lånet i ejerforeningen med ca. 36.000 i løbet af lånetiden. Men det virker til, at renteudgifterne fra realkreditlån i friværdien vil være væsentligt højere.

    Kan det passe, at det ikke umiddelbart kan betale sig at afdrage på mine lån med højere rente vha. lån i friværdien? Er det pga. den længere løbetid? Og ville det kunne betale sig, hvis jeg brugte alle 105.000 til at indfri et af lånene?

    #218640
    HalliHalloForfatter

    Et så lille tillægslån æder sig vist op i omkostninger, men det har du vel fået lavet beregniner på?

    Selvom der var en lille besparelse, så var det ikke noget jeg ville bevæge mig ud i, og en lille billig charterrejse til 50.000 kr. ville jeg nok vente lidt med, men du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil leve dit liv og disponere over dine midler.

    Men som altid tag en grundig snak med din bank om fordele om ulemper ved dit forslag.

    #218788
    peter holm larsenForfatter

    Uden at regne på det tror jeg også det er skidt at tage et tillægsmål i realkreditten på 100 tkr.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.