Lån i andelsbolig ~ videreformidling af penge

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Jesper JensenForfatter
    Indlæg
  • #95146
    Jesper JensenForfatter

    Hej,

    Konen og jeg bor i verdens mindste hus – til gengæld har vi 3 børn 🙂

    …Derfor skal der bygges ud (Ja, vi vil gerne blive boende i området, der er ikke andre attraktive boliger osv) – dette kræver i omegnen af 4-500.000kr.

    Min mor er så flink at hun gerne vil give mig et “Rentefrit familielån"(arvefoskud) på de 400.000, men hendes udfordring er at hun ikke
    har nogle frie likvider.

    Til gengæld så har hun sin andelsbolig, værdi ca. 1,2mio, gæld, 0kr.

    Hvorledes kan det strikkes sammen så:
    Hun får 400.000 fri
    Hun ikke har nogle øget udgifter (til betaling af renter) (altså, ala nedsparingslån)

    Det skal nævnes at hun er 73år, har vel 10-15år tilbage og jeg er ene arving.

    Kan det overhovedet lade sig gøre – og hvordan?, optager man et lån på “600.000, stikker mig de 400.000 og så bruger
    de 200.000 til at betale renter med eller"?

    Nogen der har været i samme situation?

    #218404
    testForfatter

    og hvad gør i så hvis hun bliver 100?

    #218408
    Jesper JensenForfatter

    Slår hende ihjel?

    Ej, så må vi jo finde en løsning på det – men det skal klart tænkes ind i planen

    #218412
    morsdrengForfatter

    Søg kvalificeret rådgivning hos en advokat, for det får du ikke på dette forum, hvilket de hidtidige svar også klart bekræfter.

    #218414
    testForfatter

    problemet har for nogle været at nedssparingslån eller lån indefrysningen ejendomsskat har givet nettop det problem at man så lever for længe. Det er hvad jeg har læst mig til.

    Morsdreng er et sur gammel advokat hvis hovedbeskæftigelse åbenbart er at angribe andre og mene at man ikke må skrive på mybanker med mindre man er advokat. Hvad han eller hun så er men det kan jo så heller ikke verificeres.

    Det vil aldrig falde mig ind ikke at anbefale at en advokat kom ind over en sådan aftale, men jeg mener helt kart at du før et besøg hos en advokat bør overveje nøje hvad fordelen og ulemperne ved et sådan arrangement er.

    http://www.business.dk/diverse/det-er-dyrt-at-spise-murstenene

    Det ekstra besvære og risiko skal jo “betales" med fordelen ved konstruktionen frem for alternativet.

    OG jo jeg mener helt klart at den forventede livs længde er en seriøs betænkelighed hvis du forventer at din mor skal ha økonomisk mulighed for at blive i andelsboligen den tid hun vil. Hun kan sagtens få brug for den friværdi selv og det er helt bestemt ikke uden omkostninger at leve af mursten.

    Er der f.eks. også andre arvinger? Hvad koster de forskellige alternativer? Kan der overhoved laves et lån af den størrelse i andelsboliger? Hvad koster det? Hvad kan du selv låne pengene til på en dag hvor bolig renten igen falder? Kan du betale din mor hvis det bliver nødvendigt?

    men nej jeg har ikke været i sammen situation

    #218426
    thsvForfatter

    Tag en snak med banken om de i det hele taget vil belåne din mors andel til en fornuftig rente.

    Oprettelse af sådan en andelskredit koster også en del i lånegebyrer og tinglysning af sikkerhed.
    Ved Nordeas takster skal I låne 412.001 kr for at få 400.000 kr i hånden.

    Renten på sådan en kredit udgør 6,25%, så I kunne strikke aftalen sammen således at I betaler renten til din mor, så saldoen ikke stiger. Udover ovennævnte gebyr koster aftalen så 25.756 kr i årlig rente.

    Et realkreditlån i ejerboligen vil være langt billigere og koster kun omkring 7.000 kr i årlig rente og adm.bidrag!
    Men dette kan I måske ikke godkendes til?

    #218428
    MichaelForfatter

    Hvis huset bygges ud stiger det i værdi medmindre vi er i et meget lidt attraktivt område. Derfor er den indlysende løsning at banken forhåndsvurderer projektet og yder et realkreditlån (måske også et boliglån) ud fra den forventede stigning i værdien. Den model er der mange der benytter og kræver ingen indblanding af familiemedlemmers økonomi hvilket overordnet set næsten altid er en dårlig idé.

    Men 4-500.000 kr? For at være helt ærlig giver det ikke spillerum til den helt store udbygning medmindre I udfører alt eller store dele af arbejdet selv. Skal der også være badeværelse også kan I regne med, at dette ene rum tager næsten alle pengene alene fordi der skal fremføres vand og kloak.

    Er der tale om håndværkere på hele projektet kan udgiften hurtigt løbe op i 20-25.000 kr/m2 dvs. der er plads til en udbygning på 20-25 m2 hvilket omvendt heller ikke giver synderlig merværdi til huset. Skal man gøre noget seriøst ved pladsproblemerne i et lille hus hvor merværdien følger nogenlunde med omkostningerne skal man ofte op på 70-100m2 ekstra og så ligger de samlede omkostninger langt højere. Måske 1 mio eller mere alt efter omstændighederne/ønsker/vådrum/eget arbejde osv osv.

    Helt generelt betragtet kan det sjældent svare sig at bygge ud i et eksisterende hus. Særligt ikke hvis det i forvejen er relativt lille og måske af ældre dato. I sådanne tilfælde giver det ofte mere mening at rive skidtet ned og bygge helt nyt. Husk i øvrigt også, at udfører man ændringer i et hus’ klimaskærm så udløser det krav om at byggeriet overholder gældende bygningsreglement vedr. energiforbruget og det kan i visse tilfælde betyde, at der også skal ændres på eksisterende komponenter som vinduer, døre, isolering, tag osv osv. Jeg kender ikke de specifikke regler, men vær opmærksom på at det kan være et farlig faldgrube at bevæge sig ud i med et ældre hus.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.