Friværdi til at betale af på dyre boliglån

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Indlæg
  • #218376
    thsvForfatter

    PHL: Du glemte kurtagen, som jeg skrev om, den er typisk 0,15%.

    RKRs tal for tillægslån:
    http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Prisguide/Rentetilpasset_tillægslån_med_afdrag.aspx

    Og nu du har så travlt med at rette, stempelgebyr er faktisk 1.660 kr!

    Så problemet er om stempelgebyr kan overføres fra banklån til RK-lån, specielt hvis banklånet ikke kan indfris 100%.
    Og banklånet skal også typisk tinglyses på ny for at respektere tillægslånet, nye 1.660 kr + gebyr til banken.

    #218394
    peter holm larsenForfatter

    Kære THSV,

    Det indlæg er netop toppen af ligegyldighed.

    Jeg starter med at skrive at det typisk koster 8.000-10.000 kr. at oplægge et realkreditlån at optage.

    Spørger lægger ud, med en værdistigning på 350.000 som ved en belåningsgrad på 80% medføre et lån på 280.000 kr.

    Jeg laver så en beregning på et lån på 400.000 kr. for på ingen vis at underdrive omkostningerne.

    Laver så en oplistning af de væsentligste udgifter – generelt rundet op.

    Derved kommer jeg frem til en omkostning mellem 8.450-10.850 kr. runde tal – så kommer du med at der mangler 10 kr. i stempel og 600 kr. i kurtage – nej det glemte jeg ikke – med det ændre jo ikke på resultatet.

    Ja laver gerne øvelse igen:

    Kursskæring er typisk 0,2-0,3% og ved et lån på 400.000 kr. udgør det 800-1.200 kr.
    Kurtage udgør typisk 0,15% ved et lån på 400.000 kr. udgør det 600 kr.
    Fast stempel udgør 1.660 kr.
    Variabel stempelafgifter udgør 1,5 % – men du vil forventelig kunne få stempeloverførsel (tror jeg) – så nok 0 kr.
    Kursikring tænker jeg er nonsens at give sig ud i – så 0 kr.
    Lånesgebyr til bank typisk maksimalt 3.000 kr.
    Gebyr realkreditselskab typisk maksimalt 3.000 kr.

    Udgifterne udgør således mellem 9.060- 9.460 kr. maksimalt. Og dermed mellem det jeg skrev på 8.000-10.000 kr. som tilmed var på et lån på 280.000 kr.

    Men THSV i sted for at skrive om 10 kr. og latterliggøre hele pointen om det er væsentlig mere end 8-10.000 kr. så kom da med din beregning.

    Da spørger jo netop skriver at han har købt lejligheden for 1 år siden er der ingen problemer med at overføre stempel fra banklånet realkreditlånet – det er normal procedure – og ingen betydning om der kun overføres en andel. Det er hævet over enhver tvivl. Har lavet den øvelse flere gange for venner og bekendte.

    At banklånet typisk skal tinglyses på ny for at respektere tillægslånet og gebyr til banken – er også grebet ud af luften – giv en kontaktperson i et pengeinstitut der kan bekræfte den påstand.

    Men kom med beregningen om at det er væsentligt dyrere op til 16.000 kr. !!

    Igen min opgørelse er maksimal priser. I Danske Bank vil man eksempelvis typisk opnå en rabat på 750 – 1.500 kr. på lånesagsgebyret – og som rettelig bør fratrækkes ud fra et normal scenarie – se det forventelige nærmere er mellem 7.560 – 8.710 kr. – men mærkeligt nok så bemærker du ikke at mine beregninger i øvrigt er lavet på absolut maksimal priser og f.x. almindelig kendte rabatter ikke er fratrukket!!!!

    Men kom med beregningen om at det er væsentligt dyrere op til 16.000 kr. !!

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.