Endnu et lånespørgsmål ang. huskøb

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95104
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg har været ude og kigge på hus, og fundet et hus vi virkelig godt kan li’ i Himmelev (lidt uden for Roskilde). Det koster 3.840.000 kr, hvilket vi har budt på…(husket er fra slut 60’erne)

    Vi har ca. 1.2 millioner vi kan bruge til udbetaling / renovering etc.

    Lidt om os:
    Vi er en familie på 4 – 2 voksne (midt 30’erne) og 2 børn (1 på 5 og 1 på ½ år)
    Jeg er IT udvikler og min kone er lærer – indtjening ca. 900.000 kr / år (før.skat)
    Vi har p.t. ingen bil, men det vil være et most at vi skal ud og købe, dertil har vi ca. 100.000kr sparet op.
    Vi har ingen øvrige lån, da vi bor til leje.

    Vi er begge to enige om, at godt “tør" bruge F-lånene og ikke bare et standard 3% lån, men vi ved ikke hvordan det skal strikkes sammen.

    Og da vi ikke ved ikke så meget om lån / låne-typer (deraf jeg skriver her), så kunne vi virkelig godt bruge lidt hjælp / anbefalinger til netop vores situation.

    Håber I kan hjælpe 🙂

    #217686
    testForfatter

    hvis du er mest til det korte lån tænker jeg at du ikke skal se kun på lånet men på hele den bank ydelse du er efter. For en kunde som dig vel en hel kunde betragting i Danske bank eller nordea nok give mening.

    hvis jeg var dig ville jeg ud over et budget leave en liste med krav du har til en bank. valuta, kort, overførsel til andre konti, FI kort og så videre.

    med budget og liste af krav ville jeg ta et møde med nordea, danske bank, jyske bank og handelsbanken måske. Tilføje eller valg evt selv nogle fra.

    f.eks. ser handelsbanken fin ud men så tager de 1 kroner for konto til konto overførsel og diverse andre gebyrer jeg slipper for i dansk bank.

    #217738
    HalliHalloForfatter

    1,2 million i banken, 2 børn og ingen bil?

    Må man vel sige er yderst usædvanligt.

    Der er da ellers gode busforbindelser fra Himmelev til Roskilde og nordpå til Ølstykke, Slangerup og Hillerød, men der nok en anden grund til at I vil have jer en bil.

    #217850
    AnonymForfatter

    Tak for svaret…

    Ja, min kone er faktisk kunde i Handelsbanken, så det giver nok mening at gå den vej 🙂

    Mht. bil, så bor vi i København i dag, og er er omfattet af en delebils ordning 🙂

    #217852
    AnonymForfatter

    Men mener at lige så snart man kommer udenfor byen er livet bare nemmere med en bil 🙂

    #217854
    HammerenForfatter

    Altså der er vel ikke så meget at rafle om.
    I skal have et f1, f3 eller fkort lån afhængig af temperament/religion. Jeres økonomi og beviser for fornuftig råden mht. økonomi fortæller vel at I godt kan “gamble" lidt ved at tage et sådant “risiko"-lån. Så skal I bare sørge for at låne så meget at I har råd til renovering samt ny bil. Husk at hvis I først renoverer om 2 år, kan I nå at spare sammen.
    De penge skal I selvfølgelig ikke starte med at låne, hvis I kan spare dem sammen.
    Og husk at med bl.a. bilkøb så køber man ofte lidt dyrere end først forventet. Det kan mfx bedst betale sig at købe en næstn ny bil istedet for en stor gammel slidt.
    Ligeledes ender renoveringer 50% over folks forventninger…..for manges vedkommende. 4 af de seneste 4, som jeg kender, har endt væsentlig dyrere end først forudsat mht. renovering.
    Go fornøjelse

    #217972
    AnonymForfatter

    Hej hammeren,

    Tak for svaret… Nu læste jeg lige her idag at USA hæver renten og at det formentlig vil påvirke de fastforrentede lån, således at de vil stige….

    Er det noget man bør tænke på ? Her tænker jeg på om man bør sikre sig lidt i de fastforrentede lån nu og derved formentlig få en lavere rente end om 0,5 år… Kan det svare sig, at f.eks. “gamble" lidt mindre og f.eks. splitte lånet op i to… her kunne det være 40% fastforrentet og 60% variable (F1,F3,Fkort) eller er renten så god i F1,F3,Fkort lånene som du selv nævner at det ikke kan svare sig ? (jeg ved min kone ville elske at “gamble" lidt mindre 🙂

    #217974
    AnonymForfatter

    Og ja er helt enig omkring bil… Vi kigger i øjeblikket på en 2 år gammel stationcar 🙂

    Mht. Renoveringen, så tager vi det lidt hen af vejen…. Der er nogle “must do" her og nu, men heldigvis ikke i et omfang der kræver flere hundrede tusinder…

    #217978
    HalliHalloForfatter

    Mursten, ingen kan svare dig på, hvordan renten vil udvikle sig på hverken korte eller lange lån

    Du startede med at du var klar til at gamble, men allerede efter en uge er du i tvivl?

    Du skal træffe dit valg helt alene, men da du har forstand på tingene, så burde det ikke være ikke være svært.

    #217982
    HammerenForfatter

    Mario draghi har i Europa lige sat renten ned. Samtidig er den amerikanske forhøjning helt ventet og dermed på en måde indregnet i nutiden. Det kunne selvfølgelig være rart med en del som fast rente – det afhænger af konens temperament. Kun fremtiden viser hvad der var klogest.
    Jeg forventer en fortsat lav rente de næste mange år, for landet kan ikke holde til andet.
    Men om du betaler 1 eller 3 procent på fx de 40 procent af lånet er der vel kun 20000 i forskel på årligt – og efter skat 14.000. Så altså 1000 kr om måneden for at konen nikker ja.
    På den anden side kan du spare 14.000 ved at køre f- på det hele.
    Man skal kun “forsikre" sig mod det ubærlige…

    #217990
    HammerenForfatter

    Hallihallo – sådan er det bare – når der er kvinder indblandet.
    Risikoprofilen kan ændre sig 7 gange på 1 uge, indtil man finder ud af at konen ikke har hørt efter og ikke forstår det.

    #218008
    AnonymForfatter

    Takker for svarene 🙂 og helt enig… Sådan er det bare – når der er kvinder indblandet hehe

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.