betaling af ejerskifteforsikring

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95074
    AnonymForfatter

    Hej Alle kloge mennesker.

    Min kæreste og jeg er lidt i tvivl om vores forløb er gået efter bogen.
    Vi har for nylig købt et hus hvor der naturligvis er tegnet en ejerskifte, vi har tegnet alm standard hvor sælger dækket halvdelen. Forløbet er som følger:

    Den fulde ejerskifte bliver trukket over en midlertidig konto der bliver afsluttet når lån endelig udføres(købet gennemføres)
    Når alt andet er opgjort, står der et beløb i minus svarende til halv ejerskifte i minus på den konto.
    Bankrådgiver trækker pengene uden at informere os fra vores budget konto til dækning af denne midlertidige konto’s minus
    endelig refusionsopgørelse kommer hvor sælger refunderer halv ejerskifte.

    Er det helt korrekt fremgangsmetode???

    #217266
    testForfatter

    antaget at din aftale med sælger er at denne skal betale halvdelen af ejerskifteforsikringen. Så ville jeg umiddelbart tænke at det skulle være afregnet som en mindre købesum eller et afslag i prisen. Når først forsikringen af betalt fra din konto kan banke jo ikke bare trække et beløb fra en tredje parts konto og det er vel ikke banken du har købt huset ved? jeg ville tale med ejendomsmægleren og så banken.

    #217268
    peter holm larsenForfatter

    Hej Tommy Bodk,

    Jeg er ikke 100% sikker på jeg forstår det spørgsmål korrekt.

    Men som jeg ser det er det spørgsmålet om hvordan beløbet for ejerskifteforsikringen skal betales og hvornår.

    Igen uden at være 100,000% sikker – så er processen at det er køber der tegner ejerskifteforsikringen og sælger der ved at tilbyde at betale ½ kan slippe delvis for ansvar for den solgte bolig.

    Aftalen er sådan set 100,0000% banken uvedkommende og har som sådan ikke noget med købet af selve ejendommen at gøre.

    Du har så indgået en aftale med et forsikringsselskab om at tegne en forsikring og hvordan du betaler for denne – er jo en aftale mellem dig og forsikringen (og naturligvis fra en konto du har råderet over – læs her ikke en midlertidig ejerskiftekonto i banken).

    Du har hvis sælger så har indvilget i at betale ½-delen et krav mod sælger som skal afregnes over refusionsopgørelsen. Og den er også banken uvedkommende.

    Teoretisk hvis sælger ikke kan/vil betale din andel er det også krav (simpel krav) som alle mulig andre, som du selv må søge inddrivelse af.

    Så som jeg læser det er alt gået lige efter bogen – og tænker iøvrigt det i det store spil også er lige fedt hvilken konto det trækkes fra – men naturligvis ikke fra en midlertidig ejerskiftekonto i banken, da den kun er til at afregne købsprisen og lånetransaktionerne over herunder lånesagsomkostninger.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.