Købe ejerlejlighed kontant eller tage kreditforeningslån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • agtkForfatter
    Indlæg
  • #95071
    agtkForfatter

    Hej Mybanker
    Min søn er ved at købe en ejerlejlighed.
    Han har pt en andelslejlighed, som skal sælges og her får han ca. 700.000 i hånden, da der ikke er lån i den og han har også noget opsparing ved siden af, således at han har ca. halvdelen af ejerlejlighedens pris.
    Jeg vil evt. gerne låne ham restbeløbet til ejerlejligheden rentefrit (da jeg har opsparing stående til faktisk ingen forrentning alligevel), men kan det betale sig for min søn i forhold til at han optager et realkreditforeningslån?

    #217234
    testForfatter

    om det kan betales sig at lån til omkostninger låsesagngebyr og rente i forhold til et gratis lån uden omkostninger? Er det virkeligt det du spøg om?

    eller vil du vide om det er en god ide?

    til det sidste ville jeg sige få pant i ligligheden især hvis ham ikke er din eneste arving.

    #217242
    peter holm larsenForfatter

    Hvis du har formue derudover – der ultimativt er tilnærmeligt en værdi du låner til din søn x øvrige børn ville jeg nok springe tinglysning over – du kan i fald din søn ikke betaler “modegne" det i hans arv.

    Som udgangspunkt tænker jeg at tinglysning mellem forældre og børn kan være uhensigtsmæssigt !

    Hvem vil sende sit barn på tvangsauktion hvis barnet ikke betaler – så er familiebåndet nok røget – og i virkeligheden er det jo det man siger som långiver ved tinglysning.

    Så hvis du vil have pant – vel jeg nok hellere råde dig til at lade være med at låne ham pengene – og han vil nok kunne få en rente på lige under 1% – så måske sparer han 4000 kr årligt. Sætter du de 500.000 kr i banken til 1% kan du give ham renteafkastet – og så det økonomisk neutralt – og han for en gave på 4.000 kr årligt.

    #217244
    peter holm larsenForfatter

    Tinglysning vil nok også koste dig op mod 15.000 kr – så alene af den skyld vil det nok sket ikke være en god ide hvis du vil igang med tinglysning.

    #217246
    testForfatter

    Problemet vil være de øvrige arvingers stilling det kan man så vælge at være ligeglad med

    #217276
    peter holm larsenForfatter

    Forstår ikke din pointe med dit indlæg ovenfor.

    #217306
    HalliHalloForfatter

    Agtk, jeg mener godt det kan betale sig for din søn, hvis du låner ham penge til at købe lejeligheden for.

    Om ønsker at få pant i ejendommen, afgør du selvfølgelig selv afhængig af din egen og søns økonomi nu og i fremtiden.

    #217336
    peter holm larsenForfatter

    Je det vil næsten med garanti familiemæssigt være en økonomisk fordel at låne ham prngene.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.