Luksus situation

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • filosofenForfatter
    Indlæg
  • #95034
    filosofenForfatter

    Hej – jeg skylder ca 750.000 i et hus vurderet til 3.400.000, ingen øvrig gæld. Min opsparing er 610.000, som står på en nærmest uforrentet indlån. 2 lån – begge f3 m afdrag. Et med 25 år et med 10. Jeg er ikke til aktier. Bør jeg indfri og gå efter gældfriheden i en alder af 44 gift og med 2 børn? Renterne er jo uvirkelige og det vil ikke give mere i rådighed. Konstruktive og seriøse råd søges. Vi har en stærk økonomi og sparer 10000 op i md. Pension sparer jeg op til i forvejen. Skal nok handle bil indenfor 2 år, nuværende er betalt og er vel 125000 værd til den tid. Lad os regne med 400 k i handlet pris

    #216784
    filosofenForfatter

    Tilføjelse – vi regner med at bo i huset i mange år fremover – meget glade for det. Så kender udtrykket “i kan jo ikke spise mursten" fra banken ☺️

    #216786
    filosofenForfatter

    Skal i møde med banken næste uge herom – håber på en del sparring 🙂

    #216788
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke er interesseret i aktier så er der jo ikke meget andet tilbage end at købe næste bil kontant og indfri realkreditlånet når det er muligt.

    Forvent at banken vil forsøge at sælge jer ét af deres investeringsprodukter.

    #216790
    filosofenForfatter

    Og det er jeg klar over – bliver et nej

    #216794
    filosofenForfatter

    Michael – hvad ville du selv have gjort?

    #216796
    HammerenForfatter

    Jeg ville investere den nuværende opsparing i aktier eller lignende. Alternativt til 1 procent i Santander. Således får du næsten det samme ud af det som at indbetale på kreditlånet.
    Jeg synes ikke det giver mening at afvikle lånet. Og det med “risikofyldt" aktier er kun for dem med overskud/friværdi til det…

    #216798
    filosofenForfatter

    Tak hammer – jeg er slet ikke til aktier, bortset fra pension og børneopsparing. Hvorfor 1 pct Santander ? Kommer vel ud på one same?

    #216806
    peter holm larsenForfatter

    Renten på f3 lånet er nok pt omkring 0,4% og nu kender vi ikke dit bidrag men hvis det ligger højt på 0,8 % har du således en realrente på 1,2% hvilken er der du max kan spare ved at indfri dit lån. Men sætter du pengene du ville afdrage i banken vil du kunne få ca 1,0% i rente. Du sparer således netto maksimalt 0,2% om året af de 600.000 kr. eller ca. 1.200 kr før skat eller 800 kr. årligt efter skat.

    Er dit bidrag lavere – ja så er forskellen endnu lavere. Så er nok ikke meget tjent ved at afdrage før tid. Vent i hvertfald til ved refinansieringen – og deres jo en. Vis fordel ved at have 600 tkr. i kontanter 🙂 som let kan overstige ulempen ved at betale 800 kr. eller mindre om året.

    #216818
    filosofenForfatter

    Hvilken fordel tænker du ved at have 600 k i kontanter? Ja undgå billån og have likviditet til uforudsete udgifter men tror ikke at jeg skifter bil foreløbig. Min nuværende bil er betalt og vel 150 k værd

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.