Lejlighedskøb far/datter

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95027
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Min far og jeg overvejer at købe en lejlighed, hvor vi f.eks. står som 50% / 50% ejere og begge som debitor på ét lån (ca. 50-70% belåning). Meningen er så, at jeg skal bo i lejligheden sammen med min kæreste.

    Er der nogen, der ved, om man kan konstruere det på ovennævnte måde, og evt. hvordan det “strikkes sammen" sådan praktisk med husleje/skat. Her tænker jeg f.eks. på, om det betragtes som udlejning, når min far ikke selv skal bo der, og om det i så fald skal køre i virksomhedsskatteordning m.v.

    Jeg håber, at der er nogle kloge hoveder til stede, der kan hjælpe lidt!

    God aften til alle!

    #216710
    peter holm larsenForfatter

    Jeg er ikke 100% sikker – men ret sikker.

    Din far kan udleje til dig – altså sin halvdel. Hans indtægter vil være huslejen og fra denne kan han fradrage sin andel af fællesudgifter til ejerforeningen, renter på sit lån mv. Ejendomsskat skal han ikke betale til kommunen da han ikke bebor lejligheden.

    Summen af indtægter og udgifter beskattes netto som personlig indkomst. Hvis overskud med tillæg af AMB. Underskud giver ikke fradrag for AMB.

    Og der skal laves en lejeaftale på din fars del – i princippet.

    Men som jeg altid siger så er den letteste vej til et godt og sikkert råd at ringe til SKAT 72 22 18 18 og spørge hvordan man skal forholde sig.

    Det er trods alt dumt at lade sig råde at personer der ikke ved noget – eller værre nogle der bevidst leder dig i fordærv. Men tror det er som jeg skriver.

    #216758
    AnonymForfatter

    Mange tak for svaret! Det var også mere som guideline inden vi tager fat i en revisor/advokat.

    Dit svar har været en super hjælp!

    God weekend.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.