Overtage lån ved boligkøb

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • agtkForfatter
    Indlæg
  • #95005
    agtkForfatter

    I forbindelse med min søns huskøb kan han overtage et eksisterende lån på ca. 1.6 mill i Realkredit Danmark 2,5 %, ÅOP 2,9%, restløbetid 60 år. Det passer meget godt med hvad han har behov for at låne, da han kan lægge 800.000 kontant, men kan det betale sig, eller skal han hellere optage et ny lån? og hvad hvis han vil indfri lånet, når/hvis renten stiger?

    #216322
    thsvForfatter

    Hvilket lån er det, der har en restløbetid på 60 år?

    Kan du ikke oplyse fondskode bag lånet?

    Et 2,5% lån koster normalt et stort kurstab, men er på langt sigt billigere pr. lånt krone, men i praksis omlægger man undervejs, så 3% lånet er billigere grundet et mindre kurstab.

    #216330
    agtkForfatter

    Hej igen vi er ikke så langt i evt køb at jeg kender fondskode, men der står at lån i ejendommen kan evt overtages og er Reakredit Danmark OA obligation, pålydende rente 2,5 %, restløbetid 61 år! ÅOP 2,9

    #216336
    MichaelForfatter

    Der må være tale om en misforståelse/trykfejl. Et realkreditlån har en løbetid på maksimalt 30 år.

    #216338
    agtkForfatter

    Ok. Tak for hjælp. Min kone og jeg har også set på et hus. Der er også et lån man kan overtage. Det er et Realkredit Danmark KA, 0,722 %, 1,3 ÅOP, restløbetid 26 år. Er det en god ide at overtage?

    #216340
    thsvForfatter

    Normalt kan det ikke betale sig at overtage lån, da der alligevel sker refusion af stempelafgift og gebyret for ejerskifte typisk er lig med lånegebyret.
    Ved at overtage et eksisterende flekslån mister I noget af løbetiden og sandsynligvis nogle af de afdragsfri år.

    Du er nødt til at linke til lånene i salgsopstillingen så man har en mulighed for at vurdere om det er fordelagtigt at overtage dem.

    #216342
    thsvForfatter

    Det kan være fordelagtigt at overtage et F5-lån med f.eks. 3 år til refinansiering, hvor sælger jo skal betale overkurs for at komme ud før tid og køber dermed får restgælden billigere og en lidt højere rente, der giver skattefradrag.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.