Fastkurs på nyt hus med overtagelse 1/4?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94950
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Jeg har købt et hus som skal bygges og ifølge købsaftalen er indflytningsklar 1/4-2016.

    Mit dilemma er, om jeg skal fastfryse kursen nu på et 30 årigt obligationslån, afdragsfrit til rente 3% og kurs 94,143 eller om jeg skal have is i maven og “blot" overvåge kursen? Det vil koste ca. 80000 kr at fryse den, men hvis renten stiger og kursen falder yderligere vil det kunne betale sig?

    På forhånd mange tak.

    #215380
    MichaelForfatter

    80.000 kr. koster det vel ikke at kurssikre. Regner du mon ikke alle omkostninger med inkl. kurstabet?

    Om det så kan betale sig eller ej kan ingen svare på. Vi har set mange eksempler på at nogen burde have kurssikret – også via tråde herinde, men du kan altså ikke få noget sikkert svar på dit spørgsmål. Særligt ikke når der er 8 mdr til lånet skal udbetales. Kig derfor på egen økonomi og overvej om der er luft i budgettet til evt. rentestigninger.

    Helt generelt synes jeg dog ikke at en kurs på ~94 er særlig attraktiv at kurssikre til. Havde den været 98-99 ville jeg nok overveje det, men ikke til 94.

    #215382
    AnonymForfatter

    Hej Michael.

    Mange tak for dine overvejelser. Hovedstolen på obligationslånet er ved sikring af kursen nu: 2.463.000. Hvis den aktuelle kurs på 97,123 forbliver aktuel så er hovedstolen kun 2.388.000. Det giver en forskel på 75000…Naturligvis afhængig af om kursen forbliver, som den de kan tilbyde mig nu….

    Vh Maza

    #215394
    thsvForfatter

    Kurstabet for at kurssikre er jo netop også en omkostning, ikke sandt Michael?

    Derudover er afdragsfrihed på fastforrentede lån stjernedyrt, da det både koster på kursen og forhøjet adm.bidrag.

    Kun hvis du har anden gæld med rente over 10%, at det kan svare sig at vælge afdragsfrihed.
    Og typisk bankrente er vel 4,5-6,5% på banklånet.

    #215478
    peter holm larsenForfatter

    Hej Michael,

    Hvad er det du ser som problem i at kursen er kurs 94 når der er tale om et 30 årigt fastforrentet lån?

    #215480
    MichaelForfatter

    Du får et stort indledende kurstab som tager mange år at hente ind på en lidt lavere rente. Hvis du beholder lånet i 30 år betyder det intet, men det er kun de færreste der gør det. Som udgangspunkt bør man vælge det lån hvor kursen er tættest på 100.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.