Forhåndslån og byggekredit

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94913
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Vi er igang med et byggeprojekt, hvor vi har købt en grund og bygger et typehus.

    Den 19. marts indgår vi en finansieringsaftale med banken, som de skal bruge til at kunne stille garanti over sælger af grunden og typehusfirmaet.

    Til at finansiere grundkøbet valgte vi, at tage et forhåndslån, da vi ville sikre os en favorabel rente på.

    Den 29. maj skulle grunden betales og forhåndslånet blev hjemtaget. Jeg kunne nu se en “garantikonto" i min netbank, med en garantiprovison på de som i finansieringsaftalen aftalte 1,5%. Til gengæld kunne jeg ikke se byggekontoen, hvor resten af pengene burde stå.

    Den 11. juni tager jeg kontakt til banken, og efterspørger adgang til byggekontoen i min netbank. Det får jeg dagen efter, og kan se at posteringer passer. Dog tjekker jeg ikke lige kontovilkårene.

    Den 16. juni får vi pludselig en aftale om byggelån og en pantsætningserklæring til underskrivning. Banken hævder, at vi nu skal have en byggekredit med en kreditramme svarende til forhåndslånet. De siger vi har brug for en kredit, fordi de skal stille garanti overfor kreditforeningen. Det giver bare ingen mening i forhold til alt hvad vi har læst om forhåndslån.

    Banken har sagt, at vi hverken kommer til at betale rente eller provision af største træk, hvis der ikke bliver trukket af kreditten. Til gengæld skal vi betale stiftelsesprovision på 7.500,-.

    Pt. står der jo stadig forhåndslånet minus grundkøb på kontoen, og vi kommer ikke i minus før vi optager boliglånet, som skal dække det resterende finansieringsbehov.

    Er der nogen der kan forklare hvorfor de vil gøre det på denne måde? Er det bare for at score til ekstra provision? Vi føler i en eller anden grad, at de prøver at føre os bag lyset.

    #214858
    testForfatter

    det ville ikke være foregentligt med god bank skik at før kunder bag lyset.

    hvordan er det du mener banken har ført dig bag lystet?

    #214860
    AnonymForfatter

    Vi har på intet tidspunkt, i den rådgivning vi har modtaget eller i den oprindelige finansieringsaftale, fået oplyst, at vi skulle have en byggekredit. Og hermed har vi ikke kendt til alle omkostninger inden vi har valgt finansieringen.

    Det var nu heller ikke det spørgsmålet handlede om. Men derimod om der var nogen, der kunne forklare eller svare på om det var normal procedure. Når jeg læser på andre bankers hjemmesider omkring forhåndslån, kan jeg ikke genkende vores “finansierings metode".

    #214864
    testForfatter

    Så må du jo ha fat i klage ansvarlig i banken så du kan få forklarer hvorfor de ikke har oplyst det.

    Jeg synes det lyder meget almindeligt at man har en byggekredit indtil man kan få realkredit lån.

    #214942
    AnonymForfatter

    Hvis I hjemtager realkredit som forhåndslån og resten klares via banklån giver det ikke mening. Så burde de reelt bare udbetale banklånet når kassen var “tom" og ikke bruge en kredit

    Hvis det er Huscompagniet skal der først betales ved indflytning. Så giver det slet ikke mening det setup

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.