Mindre bidragssats ved højere vurdering (jf. Politiken artikel)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • SB-2014Forfatter
    Indlæg
  • #94898
    SB-2014Forfatter

    Hej.

    Jf. artiklen i Politiken: http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE2714392/boligejer-saadan-tjente-jeg-27000-kr-paa-10-minutter/

    Ideen er, at man får lavet en ny vurdering af ens hus. Er det mere værd er risikoen for realkreditinstituttet mindre, hvilket medfører en mindre bidragssats.

    To spørgsmål:

    1) Vil det også være tilfældet for afdragsfrie lån?

    2) Ville man skulle omlægge eller kan bidragssatsen justeres på ens nuværende lån uden omlægning?

    Vi sidder pt. med et 2.5 % fastforrentet med afdragsfrihed og en bidragssats på 0,89 %.

    #214688
    HalliHalloForfatter

    Jeg ha ikke læst artiklen, men du kan ikke få sat bidragssatsen ned uden omlægning eller optagelse af et tillægslån, det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.

    Om det er afdragsfrie lån eller ej har mig bekendt heller ingen betydning.

    #214696
    SB-2014Forfatter

    Hej,

    tak for svaret. Tænkte nok at det hang sådan sammen og så gider jeg slet ikke bruge tid på en ny vurdering, da vi ikke omlægger på nuværende tidspunkt.

    Tak for det.

    #214706
    thsvForfatter

    HHs bemærkning passer ikke med virkeligheden, da jeg fik nedsat adm.bidrag på mit RK-lån i forbindelse med et ekstraordinært afdrag (på over 100K) ved refinansiering.

    1) Ja, adm.bidraget beregnes efter den nye belåningsgrad.
    2) Kræver normalt at man skifter realkreditinstitut, da en ren omlægning normalt blot medfører samme belåningsgrad som før.
    Jvf. mit eksempel højere oppe kan et ekstraordinært afdrag dog nedsætte adm.bidraget, selvom ejendommens vurdering ikke umiddelbart ændres.

    Hvad er jeres bolig værd (realistisk lavt vurderet)?
    Hvordan er jeres samlede gæld?

    I mange tilfælde kan det let være billigere at afdrage på både RK- og banklån sideløbende, da tillægget for afdragsfrihed modsvarer en eff. rente på 12-15% udover det højere kurstab på ca. 1,1 point I oplevede.
    Og jeres 2½% lån kan nu omlægges med en fed kursgevinst til følge, da kursen er pænt under 94 lige nu.

    Hvis jeres bolig virkeligt er steget en del siden købet kan I da kontakte RK-instituttet og høre om de vil revurdere jeres bolig mhp. adm.bidraget og evt. mulig tillægsbelåning.

    #214712
    SB-2014Forfatter

    @thsv

    Tak for tilbagemeldingen.

    Vores bolig er realistisk set 3.4 – 3.5 millioner værd.

    Vi skylder 2.565.000 på et 2.5 % fastforrentet lån 26 års løbetid, herunder 4 års afdragsfrihed.

    Hertil har vi et banklån: 420.000,- på et 4.75 % variabelt lån (4 års restløbetid).

    Umiddelbart havde vi ikke tænkt omlægning før gevinsten ved at skifte til en højere rente var større end den er nu. Men jeg vil da under alle omstændigheder tage fat på Totalkredit for en revurdering.

    #214718
    HammerenForfatter

    Jamen – kære thsv.
    Med trådstarterens historie – passer HHs svar vil meget godt.
    De ønsker vel ikke at omlægge lån – ej heller indbetale og det kan vist ik betale sig mht. dine øvrige råd.
    Med andre ord – nej. I kan ikke med fordel gøre noget ved jeres bidragssats.
    Om I har en rk belåning på 0,75 eller 0,8 gør vist ikke ret meget. Det var bedre om I begyndte at afdrage. Måske thsv kan regne på det. Husk at benytte det korrekte fradrag.

    #214720
    thsvForfatter

    Hammeren, lær dog at læse!
    Trådstarter har et adm.bidrag på 0,89%, altså ikke 0,7 eller 0,8%!
    Og jævnfør artiklen er adm.bidraget jo blevet nedsat for en husejer, hvis bolig var steget i værdi!

    Og for øvrigt foreslår jeg jo at afdrage på RK-lånet, du skal altså lære at læse!
    Og adm.bidraget for lån med afdrag er kun 0,61% hos de institutter, der koster de oplyste 0,89% ved afdragsfrit lån.
    De 0,275% i forskel som er den helt nøjagtige takst betales for hele lånet, så det er en meget dyr rente i forhold til de afdrag man slipper for.

    #214722
    SB-2014Forfatter

    Ro på folkens 🙂

    Vi omlægger gerne – men kun hvis gevinsten er der i form af en samlet mindre restgæld totalt set eller samlet set mindre rente og administrationsudgifter.

    Umiddelbart ville jeg dog mene, st det bedre kan betale sig at omlægge for os når 3.5 eller 4% åbner igen…

    Men hvis Realkreditinstituttet vil nedsætte bidragssatsen fordi en vurdering nu er højere, så er det da lige ud af landevejen.

    De har allerede accepteret og sørge for en ny vurdering.

    #214724
    AnonymForfatter

    Hvis ny vurdering er på tkr. 3.400 er belåning nu kommet ned på ca. 71% (ved kurs 94 på nuværende gæld).

    Dette reducerer bidragssats bidragssats til 0,566%. Men normalt ser man ikke at sats justeres uden ekstraordinært afdrag, hvor Totalkredit normalt siger mindst 10% af restgæld, eller ved låneomlægning.

    Ved denne vurdering kan overvejes tillæg, der efter omkostninger kan anslås til knap tkr. 300, som så kan nedbringe banklån. Så vil bidrag så ganske vist stige til 0,8875 som nu, men så kan overvejes lån med afdrag, så det med 80% belåning kommer ned i bidragsats på 0,6125%.

    Et tredje alternativ er at skifte til BRF og få en del af den yderste finansiering som boligkredit til 2,66% rente (ingen bidragssats på denne). Det giver en mere fleksibel løsning, hvor du kan afvikle ekstra, når du har overskudslikviditet og hente pengene igen efter behov. Andre boligkredit/prioritetslån som kan se billigere ud kræver ofte 1. prioritet og så kommer du i sidste ende til at betale mere grundet højere bidragssats på realkreditlånet. Så BRF’s løsning er at foretrække for langt de fleste.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.