Bedste lån med 15års løbetid?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94873
    AnonymForfatter

    Håber på lidt hjælp fra nogle kloge hoveder 🙂

    Jeg har solgt min lejlighed og køber nu hus. med salget af lejligheden har jeg 1.400.000kr på kontoen og skylder ingen steder. huset vi vil købe koster 2.000.000kr der ud over skal der bruges ca. 3-400.000kr på renovering. derfor vil jeg lægge 1.000.000kr I udbetaling og bruge de sidste 400.000kr på renovering. I lejligheden købt I 2004 har jeg haft F1 fra dag 1 (indfriede det 1/1-2015) uden de store bekymringer

    Jeg skal så låne 1.000.000kr og vil gerne have en løbetid på 15år men hvad skal jeg vælge? umiddelbart hælder jeg til fast 15, F1 eller F3 hvad kan anbefales. vi skal først overtage huset 1/9 så skal jeg vælge og betale lidt ekstra kurssikre eller bare satse.

    Derudover er jeg kunde I jyske bank så skal jeg vælge BRF eller Jyske Bankboliglån?

    Hvad siger I?

    mvh

    #214354
    testForfatter

    At du skulle tænke på er af de boliglåner typer hvor du selv kan bestemme afdragende da jeg gætter på du har et rimeligt overskud i økonomien. Mener jyskebanks lån virker med en modkonto du sætter ind på. Hvis du tager et fastforentet lån står du nok med en opsparing om du ikke modtager ret meget i rente på

    #214356
    peter holm larsenForfatter

    Kommer meget an på hvad rente du kan låne til på en modkonto – men hvis der en tæt på renten på en f1 inkl bidrag er det nok en fordel men en kombination af realkreditlån og modkonto.

    Hvis der er gæld i ejendommen kan du få overført stempelmærker fra den tidligere ejer – og der få en nok meget billig kassekredit – hvis sælgers gæld er større end det lån du har behov for – kan det nogle gange betale sig bare at få etableret rammen- til evt senere brug.

    #214378
    AnonymForfatter

    Jyske Bank lånet er ikke med en modkonto, det er en helt 3.mulighed som jeg ikke synes jeg vil vælge da de så kan sætte renten som det passer dem.

    Jeg hælder nok mest til F1 ved jyske bank

    Tilbdudet ser således ud

    Flex1 mdl ydelse efter skat 5.951 restgæld 1.061.000 udlånsrente 0,43 ÅOP 0,60
    Fast mdl ydelse efter skat 6.632 restgæld 1.063.000 udlånsrente 2,46 ÅOP 2,14

    #214380
    AnonymForfatter

    Og gebyrer ser ud som forneden, den faste tinglysning på 1660kr kan jeg ikke slippe for men resten skal vel ikke betales da huset I dag er belånt til over skorstenen.

    Jyske F1 Tinglysningsafgift, fast 1.660

    Jyske F1 Tinglysning af rykning 3.320

    Jyske F1 Procentuel Tinglysningsafgift 16.000

    Jyske F1 Påtegning ved rykning af ejerpantebrev 600

    Jyske F1 Oprettelse prioritetslån 5.000

    Jyske F1 Rabat interne gebyrer -600

    #214390
    thsvForfatter

    Givet dine oplysninger ville jeg bestemt overveje noget prioritetslån, medmindre de 400.000 kr til renovering bruges med det samme.
    Den samlede rente på et F1-lån er dog yderst attraktiv, jeg ville dog overveje et rigtigt RK-lån som f.eks. RDs F3T, gerne med samme ydelse som et fastforrentet lån til at starte med.
    Husk at renten på F1-lån kun er gældende til 1. refinansiering om max. 1 år, så ideen med at udnytte den lave lange rente er absolut også en mulighed.
    Valget er ikke let, der er mange muligheder, så du skal selv opveje fordele og ulemper mod hinanden.
    Husk i dine overvejelser at beregningen fra banken typisk underdriver rentefradragets værdi med 4% i 2015 og stigende til 8% i 2019, da de første 50.000 kr beholder fuldfradragsværdi på ca. 33,6%.

    #214392
    peter holm larsenForfatter

    Der er meget at tænke over og et hvert valg er også et fravalg.

    Skulle jeg være lidt økonomisk filosofisk – her uforbindende, så er der blandt nogle en forventning om en stigende vækst de kommende år. Mener de økonomiske vismænd forventer ca 2,5 % årligt. – de kommende 3-4 år.

    Hvor man på dette – og på der effektiviseringsmæsdigt kun kan skabes vækst på 1 % så skal der ske investeringer der overstiger effektiviseringerne. Dermed bliver der øget efterspørgsel på lån, som alt andet lige må medføre stigende rente
    Tror man renten stiger med 1% i en periode inden for de kommende 10 år – vil et fastforrentet lån falde ca 15 procent point i kurs. Skulle det ske ville du hvis du optog et fastforrentet lån nu – kunne konvertere til et flekslån når renten er steget – og så score en kursgevinst ved at omlægge de fastforrentede lån – og dermed sidde men en lavere restgæld og dermed billigere ydelse end hvis du havde valgt F1 fra start.

    Den besparelse kan sagtens risikere at være større end den gevinst du hat haft i årene frem til omlægningen ved at vælge F1 lånet nu.

    Så tænker du kan gamble på en kursgevinst på et fastforrentet lån – og prisen ved at vælge et fastforrentet lån er lav – og måske derfor kan det være værd at vælge det fastforrentde lån.

    Men men men ….. Kun meget få kan spå om fremtiden – gid jeg selv kunne 🙂

    #214450
    AnonymForfatter

    ja valget er ikke nemt, jeg skal også beslutte om jeg vil kurssikre men i det tilbud jeg har fået der koster det små 10.000kr at kurssikre lånet på en million i de 3 måneder, synes det lyder helt vildt dyrt???

    #214454
    Mette (10)Forfatter

    Hej Peter Holm Larsen, kan du ikke prøve at forklare det med stempelmærker og billig kassekredit. På forhånd tak

    #214502
    thsvForfatter

    Kurssikringen er jo blot udtryk for den rente du skal betale for lånet i de 3 måneder og så et gebyr til RK-instituttet.
    Umiddelbart vil et 2% 15-årigt lån have en rente under den gn.snitlige F1-rente siden disse lån blev introduceret i slut 90’erne.
    På den anden side er den korte rente så lav, at der sikres et pænt afdrag de første år, specielt hvis du vælger en lidt højere ydelse på lånet eller sparer op ved siden af.

    Jyske F1 ville nok være mit bud til dig, men et fastforrentet 15-årigt lån lokker også.

    Kunne man få prioritetslån på vilkår a la Skandiabankens (0,65% i tillæg til NIB-renten) ville dette dog være mit bud, da al opsparing så forrentes med samme rente.

    I praksis vil Jyske Q4plus nok være det billigste for dig, da det er et prioritetslån til kun lidt højere rente end et F1-lån.
    Så længe belåningen er under 60% er rentetillægget meget lavt, som jeg tolker Jyske Banks prisliste.
    Meget afhænger dog af den periode du skal bruge på istandsættelsen, altså hvor længe dele af de 400.000 kr står på modkontoen.

    Stempel: Der betales 1,5% stempel på pantet på den del, der ikke kan overføres stempel til fra eksisterende belåning.
    I dette eksempel kan det muligvis bedst svare sig med 40% RK-lån og et banklån (200K) på resten, det er så stempel på dette på 3.000 kr + tinglysning, der evt. kan spares, hvis der ikke skal tinglyses pant.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.