Kurssikring og varighed.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94860
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker.

    Min kone og jeg står til at udskifte andelsbolig ud med rækkehus.
    Vores realkreditlån vil ca. blive 2.200.000 kr.
    Vi er godkendt til lånet.

    Vi står så til at skulle underskrive købekontrakt med overtagelse 1 september.
    Vores bankrådgiver at tale om kurssikring og hvordan det foregår.

    Jeg er bare kommet i tvivl.

    Hvis vi fx. kurssikre en fastforrentet 3 % obligationslån til kurs 98.
    Hvis vi forstiller os at der i perioden frem til 1 september opstår kraftig rentestigning.
    Vil vi så stadigvæk få 3% obl. lån til kurs 98.
    Eller er det kun kursen som er låst og rente vil følge med ?

    Ekstra spørgsmål.
    Min gode ven er økonom, han har fortale, at “varigheden" på fastforrentede obligationslån, er afgørende for hvor meget kursen
    obligationerne falder i tilfælde af rentestigning.

    Betyder kurssikring så at fra de øjeblik man kurssikre, så er lånet fastfrosset og man får retten til konvertering derfra, hvis renten pludselig stiger. ?

    Jeg håber i kan følge mig i de lidt snørklede spørgsmål.
    På forhånd tak for hjælpen. 🙂

    #214186
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor kan din ven, der er økonom, ikke forklare dig dine spørgsmål eller måske din bankrådgiver?

    Men det er rigtigt hvad han skriver, og hvis du kurssikrer en 3% obligation til kurs, så er det begge dele der naturligvis sikres.

    Nominel rente 3% til kurs 98 giver en effektiv rente på godt 3% og den er så garanteret i hele den aftalte løbetid, og hvis renten pludselig stiger eller falder har du mulighed for at konvertere.

    Du kan se i gamle svar, da samme problematik har været behandlet til hudløshed.

    #214200
    AnonymForfatter

    Hej HailliHallo.

    Mange tak for din besvarelse. !

    For at være ærlig er min ven/bekendt godt træt af mine spørgsmål, så jeg ville ikke plage ham mere.
    Han har brugt en del tid på at forklare mig hvad varigheden på obligationer er for en størrelse.
    Det er for mig meget kompliceret.
    Men regne metoden er jeg vist ved at forstå.
    Værdien på varigheden, vil afgøre i forhold til renteudvikling, hvor meget kursen ændres.

    Realkredit er ikke lige til for almindelig mand, og jeg har faktisk også oplevet at min bankrådgiver ikke kunne give mig konkrete svar på matematiske udregning af varigheden på realkredit. —
    Dårlig rådgiver, meget muligt, men ikke destro mindre sandt.

    #214202
    thsvForfatter

    Varigheden er en teoretisk størrelse, der intet har med kursudviklingen på konverterbare obligationer at gøre, da de altid kan indfris til kurs 100 ved termin, så kursen ikke bliver 140-160 som der ses ved statsobligationer uden denne mulighed.

    Regn i stedet for med ca. 7 kurspoint fald ved en rentestigning på 1 procent for obligationer med 25-30 års restløbetid.
    Dette er langt mindre end handelsskoleeleven kan beregne udfra varigheden!

    #214234
    HalliHalloForfatter

    Hej H Dam

    Hvis en almindelig låntager skulle forklare hvad en obligations varighed står for, for at få et lån, så blev der ikke udstedt mange.

    Jeg mener ikke, du behøver at interessere dig for det overhovedet.

    #214634
    AnonymForfatter

    Jeg takker mange gange for alle jeres svar.

    Jeg har et lille tillægs spørgsmål, I forhold til opkonvertering af renten.

    Hvis vi forstiller os, at man har etableret realkredit fast forrentet obligationslån til 3 %, til kurs 98.
    -og Renten stiger 1 % og varigheden er 7.

    Hvordan vil kursgevinsen så udregnes, hvis man vælger at opkonvertere realkreditlånet. ?

    Kurs 98 ( Fra oprindelige obl.lån 3 % ) minus 7 i kurs grundet varigheden. Derfor nye kurs 91.
    Eller udregnes oprindelige lån til kurs 100, minus kurs 7 i varighed. Derfor nye kurs 93. ?

    #214652
    thsvForfatter

    Kan du linke til den obligation du tænker på?

    Er der tale om et standard 30-årigt lån til 3 % falder kursen ganske rigtigt 7-8 point, hvis renten stiger 1% indenfor de første 5-6 år, men varigheden på sådan en obligation er altså meget højere end 7!

    F.eks. den gamle 3% 2044 har en varighed på næsten 12!
    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSE3RDSDRO23S44

    Så glem den varighed, som du tidligere har fået at vide og forhold dig til de praktiske fald, sammenlign f.eks. kurser på 2 og 2½% nu med kurserne på 3 og 3½%, så kan du se forskellen i kurserne.

    #214654
    HalliHalloForfatter

    H Dam, så er du vist ved at forstå det, men hvad skal du egentlig bruge det til?

    Som tidligere nævnt er der stort set ingen låntagere, der ved hvad det betyder, og har ingen praktisk betydning.

    Og jeg er sikker på at vi ser det samme spørgsmål igen om et par måneder, ligesom det har været stillet mange gange tidligere, men så er der arbejde til LolleThsv, der elsker at gøre spørgsmålene mere kompliceret end de er.

    #214936
    AnonymForfatter

    1) varigheden ændre sig med renten
    2) den varighed der linkes til er forkert. Det er NASDAQ uden der er indregnet visse faktorer (indlåsning, opsigelse mv)
    3) man man ikke bare sige en varighed på 7 og så er man i mål. Den er MEGET forskellige bare fra 2% til en 3,5% obligation
    4) jo man skal tænke over det ved hjemtagelse af obligationslån
    5) nej mange bankfolk forstår det ikke (skræmmende)
    6) når renten fx er steget 1% med varighed 7 falder kursen teoretisk 7 kurspoint. Men det er IKKE lineært. Så 3% stigningen betyder IKKE fald på 21% 😉
    7) Lavere obligation rente = højere varighed og omvendt.
    8) få den korrekte varighed fra din bankmand/realkredit

    Der svarede vidst kort og bredt på alle indlæg.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.