Boligkøb med gæld.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94839
    AnonymForfatter

    Min mand og jeg ønsker at sælge vores nuværende bolig grundet nyt arbejde, der indebærer en flytning. To banker har midlertid sagt nej. Vi har gæld i vores nuværende bolig for 2.050.000. Salgspris nok 1.850.000 (måske lidt mere). SU-gæld for 100.000. Sammen tjener vi før skat ca 78.000 om måneden. Udbetalt ca 50.000. To gode, faste stillinger, vi har 3 børn.
    Jeg er lidt overrasket over, at vi tilsyneladende ikke har nogle handlemuligheder. Lyder det helt skævt, eller må vi bare acceptere tingenes tilstand?

    #213986
    AnonymForfatter

    Det er korrekt forstået, at bankerne har strammet en hel del op på høj belåning af boliger. Det skyldes ikke mindst, at Finanstilsynet i tiltagende grad er kritisk overfor banker, der belåner boliger over 95% af købssummen.

    Banken vil i sagens natur stille to helt rimelige spørgsmål:

    1) Hvorfor har to personer med en fornuftig indkomst dog ikke kunnet spare noget mere op ?

    2) Hvad sker der hvis kunden bliver ramt af arbejdsløshed i en situation hvor en del af belåningen er uden reel sikkerhed?
    (Det er ikke så sjældent endda set, at nogen bliver fyret lige inden prøveperioden udløber)

    Alt andet lige må man jo konstatere, at I fra bankens perspektiv kommer til at stå med en ret stor usikret gæld.

    100.000 i SU gæld
    150.000 kr. i tab på boligen (tit har boligsælgerne en tendens til at undervurdere det nødvendige afslag og dermed tab)
    75.000 kr. i udgifter til ejendomsmægleren for salgsindsatsen
    100.000 i købsomkostninger på den nye bolig (tinglysning, flytteomkostninger mv.)

    Mit råd til jer vil være, at I som første prioritet beholder boligen og får afviklet noget gæld, så I kan lave et solvent salg.

    Hvis det er helt umuligt, så vil jeg anbefale jer at leje en bolig ind til I har afviklet tabet på jeres salg.

    #213988
    AnonymForfatter

    Mange tak for dit svar, det bidrager helt klar til større forståelse. Glemte at nævne, at vi dog har en lille opsparing på ca 100.000 og dertil også børneopsparinger på tilsammen knap yderligere 100.000. Sidstnævnte dog bundet x antal år, kan ikke huske hvor længe. Så det ændrer jo nok ikke så meget ved det samlede billede…

    #213992
    MichaelForfatter

    Børneopsparingerne er ligegyldige i denne sammenhæng. Det er ikke jeres penge I kan råde over til et boligkøb

    #213994
    testForfatter

    Sælg huse først og start i en lejlighed, Hvad sku alternative være det er jo bankens valg om de vil låne til jer

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.