køb af ejerlejlighed – anbefaling til lån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94802
    AnonymForfatter

    Hej
    Har købt ejerlejlighed til 2.2m og der findes 200t til udbetalingen. Altså skal de resterende 2m deles ud i 80/20%. P.t. har jeg et andelsboliglån på 185t til høj rente (p.t. 6,9) Jeg forventer således et samlet banklån på 20% af de 2m = 400t + eksisterende gæld på 185t = i alt 585t. Jeg har via MyBanker surfet lidt og set, at der er en del penge at spare. Så kommer de 80% hos kreditforeningen. Jeg havde tænkt mig at optage lån med 10 års afdragsfrihed, hvor jeg så kan afvikle mit banklån, og så påbegynde at afbetale kreditforeningen. Jeg har brug for lidt “gode råd og overvejelser" til lån, da alle F-lån m.v. jo er en ny verden for mig som andelsbolighaver 🙂

    #213578
    thsvForfatter

    Stop med at blande tingene sammen!

    Du kan belåne ejerboligen med 80% RK-lån, altså 1,76 mill og ikke 1,6 mill. som du skriver.
    Andelsboligen sælger du vel, så skal vi gå ud fra at du mener et nettotab på 185t på denne, så du reelt kun har 15t til udbetaling?
    Så banklånet bliver altså kun på 425t eller de 160t mindre end du har regnet ud!

    Adm.bidrag er meget højt for afdragsfri belåning, specielt over 60%, så du skal nøje overveje hvad der bedst kan svare sig.

    Samtidigt er den lange rente yderst fordelagtig for tiden så mit råd ville være:
    1760T belånt som 2% med afdrag over 30 år
    425T som banklån, meget gerne prioritetslån og ikke bekymre sig så meget om løbetiden på denne, da det er den samlede gæld man skal afdrage på.

    #213582
    AnonymForfatter

    Beholder andelsbolig, da ejerlejlighed er købt mhp udlejning. Har 200t til udbetaling.
    Blander tingene sammen, hvorfor jeg lufter ud på dette glimrende forum. Tak

    #213598
    HalliHalloForfatter

    Man må da håbe, at du har en god advokat og revisor til at hjælpe dig, hvis du får problemer med udlejning, skat m.v. af din ny erhvervede ejerlejhed, eller mener du godt du selv kan klare alt dette?

    “LolleThsv" har nemlig lidt svært ved at forstå dit indlæg, og måske med rette.

    #213610
    AnonymForfatter

    Jeg er fint dækket ind. Tak for bekymringen. Ville blot høre om der var en sten, som ikke var vendt, hvilket besvarelserne ikke umiddelbart giver anledning til at tro.

    #213612
    morsdrengForfatter

    At købe ejerlejlighed med henblik på udlejning uden at have fået finansieringen på plads og uden at have modtaget professionel rådgivning, er ikke ligefrem noget der kan anbefales.

    Kun du ikke få købet finansieret, kan du blive mødt med erstatningskrav fra sælger og hvis du ikke sørger for, at lejekontrakten vedrørende ejerlejligheden er lavet helt rigtigt, kan du i værste fald risikere, at din lejer er uopsigelig. Godt nok er der en ny lejelov under vejs, men den er endnu ikke vedtaget og hvad dens endelige indhold bliver på området vides endnu ikke.

    I øvrigt kan det undre, at du vil bruger 200 tkr. på at købe en ejerlejlighed, i stedet for blot at indfri dit dyre andelsboliglån. Hvis hele “øvelsen" har til formål at få en billigere finansiering af andelsboliglånet, skal du tænke på, at du i så fald reelt skal ud og låne hele købesummen på ejerlejligheden – som du vil udleje. En sådan finansiering kan blive svært at finde.

    Har du regnet på, om ejerlejligheden likviditetsmæssigt hviler i sig selv (udgifterne vedrørende denne minus lejeindtægt og skat) eller om du skal supplere af egen lomme hver måned. Husk på, at du ikke kan tage den husleje du vil, men at lejens størrelse er begrænset af boligreguleringslovens regler eller “det lejedes værdi", alt efter om lejligheden ligger i et reguleret område eller ikke.

    En ting er sikkert Napoleon, du har IKKE fået vendt en eneste vigtig sten. Håb du på, at du kan finde et PI der vil være med på dine planer, hvis ikke, er du i store problemer.

    #213690
    thsvForfatter

    Enig med Mors dreng her, alene startindlægget tyder ikke på den store viden om boligbelåning!!!

    Og så kaste sig ud i udlejning uden kendskab til markedet, god fornøjelse, brug endeligt HH som din vejleder, så kan trollen bagefter hjælpe dig med at få vekslet dine overskydende mønter fra ferieturen, når du er gået fallit…

    #213730
    HalliHalloForfatter

    Lolletrolden/Thsv er enig med “mors dreng", men jeg kan ikke forstå jeres indlæg, når spørgeren netop oplyser, at han har rådgivere til at hjælpe sig, og det kunne for så vidt ligeså godt være mig, men er det altså ikke dette tilfælde.

    Lolletrolden har vist glemt at “morsdreng" flere gange har skoset ham, når han begiver sig ind på områder, hvor evnerne ikke strækker, se f.eks et nyere indlæg: “uoverskueligt lån".

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.