2% eller 2.5% afdragsfrit 30 års lån??

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94745
    AnonymForfatter

    Er der nogen som ved hvor man kan beregne hvilket lån der er mest fordelagtigt, hvis 2% er i kurs 97 og 2.5% i kurs 100? Eller er der evt. Nogen som kan give mig et klart svar på dette?

    #212984
    HammerenForfatter

    Hvis du har lånet under ca. 8 år er det smartest at tage 2,5% i kurs 100.
    Hvis du forventer at ha lånet i over ca. 8 år, vil det bedst kunne betale sig med 2’eren.

    Med alt mmuligt forbehold.

    Du kan forsøge med en beregning på et lån på 1 mio.
    Her skal du ud og låne 30.000 ekstra grundet den dårligere kurs. Til gengæld sparer du ca. 0,5% i rente hvert år.
    0,5% i rente af 1 mio er ca. 5.000 kr. Renterne er fradragsberettigede. Dvs. det kun drejer sig om ca. 3500 kr. efter skat, som du sparer.
    Herafberegner jeg mig frem til de ca. 8 år.
    30000/3500 = 8, et eller andet.
    dvs. efter 8 år krydser linjen for hvad der er smartest…..

    Det er selvfølgelig forudsat at renten i fremtiden bliver som idag. Hvis du begynder at gamble på om renten stiger i fremtiden, bliver regnestykket anderledes….

    Dette er blot som jeg ser det – og med forbehold for at andre ser det ud fra en helt anden betragtning og med mere præcise beregninger.

    😉 😉 😉
    De kærligste hilsner fra Hammeren

    #212998
    Mads (1)Forfatter

    Tilslutter mig Hammerems bemærkninger med den tilføjelse, at de fleste har omlagt deres lån INDEN de ca. 8 år ved enten Opkonvertering og/eller Nedkonvertering, så derfor vælg den rente, som er tættest på kurs 100.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.