kan banken virkeligt blande sig?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94732
    AnonymForfatter

    Jeg har fået et nyt realkreditlån på 60 procent af min boligsværdi. Da jeg er ved at bygge om. Nu har Jyskebank bestemt sig for at de skal godkende alle de fakturaer som jeg modtager. Kan det virkeligt være rigtigt? Det er jo mine penge og de har allerede modtaget deres honorar for at formidle kontakten til brf kredit. Eftersom jeg har 40% friværdi kan jeg ikke forstå at de har ret til at se hvad jeg bruger pengene på. Da min “rådgiver" mener at jeg har skrevet under på en sådan aftale, jeg har forstået at det var et tilbud fra banken, som jeg kunne vælge fra, men nej!

    #212798
    MichaelForfatter

    Hvis din rådgiver mener, at du har skrevet under på en sådan aftale må du jo have en kopi så læs den. Hvis der ikke står noget om godkendelse af fakturaer så er du ikke forpligtet til at fremsende noget.

    Normalt er det kun byggekreditter hvor fakturaer skal igennem banken. Et egentlig realkreditlån udbetales bare og så kan du bruge pengene som du lyster.

    #212800
    morsdrengForfatter

    Set fra bankens side er det hip som hap om byggeriet finansieres ved et byggelån/byggekredit, eller ved et forhåndslån fra et realkreditinstitut. I begge tilfælde er det bankens risiko, om pengene faktisk benyttes til byggeri eller om- og tilbygning og om byggeriet efter færdiggørelse giver det nødvendige grundlag og sikkerhed for den forudsatte realkreditbelåning eller det allerede udbetalte forhåndslån.

    Den mest nærliggende forklaring er, at hele eller dele af spørgerens realkreditlån er udbetalt som forhåndslån mod bankens garanti for at byggeriet færdiggøres som planlagt og derefter giver den tilstrækkelig sikkerhed for lånet og at banken derfor kun udbetaler provenuet af forhåndslånet ifølge regning og evt. også efter forudgående besigtigelse.

    #212808
    HammerenForfatter

    Hvad er problemet ?
    Sort arbejde?

    #212810
    AnonymForfatter

    Nej problemet er ikke sort arbejde, men at jeg skal betale min “rådgiver" for at betale en regning som jeg sagtens selv kan finde ud af at betale. Jeg ser det kun som en en god forretning for banken at tilbyde en service, som jeg ikke har brug for. Og selvom det er småpenge så har jeg andet at bruge dem på i øjeblikket. Det virker som om jeg kun kan slippe ud af det ved at skifte bank.

    #212814
    morsdrengForfatter

    Kære spørger, indtil videre har du kun brokket dig over,at dine regninger skal indleveres til banken for betaling.

    Men du har IKKE forholdt dig til de svar du har fået og oplyst, om realkreditlånet helt eller delvis er optaget som forhåndslån mod bankens garanti, om du eventuelt har fået byggelån eller -kredit i banken og indholdet af de dokumenter du evt. måtte have underskrevet i denne forbindelse.

    For at kunne besvare det af dig stillede spørgsmål, er det væsentligt at få belyst hvordan sagen hænger sammen.

    #212816
    AnonymForfatter

    Realkredit lånet er ikke optaget som et forhåndslån. Min bolig er blevet vurderet til 3.150.000 kr. og jeg har lånt 1.575.000, så faktisk er den kun 50% belåning, og der er ikke andre lån i boligen. Jeg har ikke kunne finde noget i de dokumenter som jeg har underskrevet, men jeg leder stadig, efter de formuleringer der evt kan retfærdiggøre bankens holdning. Banken har i forbindelse oprettet en konto som de kalder byggekonto, så måske kan det være noget jeg har misforstået.

    #212818
    HammerenForfatter

    skal de godkende dem, eller bare betale dem? Hvordan har de formuleret det? På mail? Eller kan du have misforstået dem!?
    Haar du nogen ide om hvorfor de ønsker det på denne måde?
    Er det for at undgå snyd og misbrug med lånet..??

    #212820
    AnonymForfatter

    I bankens tilbud skriver de blandt andet:

    Jeg sørger for løbende betaling af regningerne i forbindelse med ombygningen

    Der beregnes en timebetaling på 600 kr./timen for løbende betaling af regningerne i forbindelse med byggeriet. Prisen afhænger af, hvor mange regninger der kommer, men I kan regne med ca. 1.000-2.000 kr.

    …men vi valgte ikke denne løsning da det indebar et banklån. Istedet valgte vi at optage et nyt realkredit lån.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.