Kursforskel 2% vs 2,5% fastforrentet 30år

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94710
    AnonymForfatter

    Hej,

    Hvorfor stiger kursen mere på 2% i forhold til 2,5% obligationen med samme løbetid?

    På et tidspunkt var der en forskel på knap 3,5% point.

    Forskel på kursen er for nuværende kun 2,13% point.

    På forhånd tak for input.

    #212634
    thsvForfatter

    Fordi obligationerne er konvertible og til enhver tid kan opsiges til kurs 100 med 2 måneders varsel til termin.

    Når kursen er under 100 (evt. 101) for begge er forskellen typisk de nævnte 3,5 point, mens den indskrænkes når kursen kommer over 101. Investor risikerer jo at obligationen opsiges til næste termin.

    #212646
    AnonymForfatter

    thsv – Mange tak for dit svar.

    Vil det så sige, at jeg ikke kan forvente at kursen går tilsvarende op, hvis renten falder yderligere?

    Jeg har et lånetilbud i 2,5% som jeg overvejer at acceptere, når kursen er rigtig.

    Men jeg har også alternativt et lånetilbud i 2% liggende klar.

    #212650
    thsvForfatter

    Check kursen på 2½% kontra 3% 2047, så kan du se hvor langsomt det går over kurs 100.

    #212888
    AnonymForfatter

    Endnu engang tak.

    Og så lige spørgsmålet til 1 mio gode danske skattefri kr. 🙂

    Hvad sker der med renten indenfor den næste måneds tid?

    Det hele omkring renten virker lidt uforudsigeligt, for først styrtdykker renten for dernæst 2 uger senere nærmest igen at eksplodere mod himlen.

    Hvilken betydning får det for de lange realkreditobligationer at ECB påbegynder opkøb af statsobligationer?

    Og jeg er helt med på, at hvis nogen af os kendte det rigtige svar, ja så sad vi vel nok på vores private trope-Ø og drak sjusser.

    Men nu hvor økonomerne er splittede, efterspørger jeg lidt god gammeldags mavefornemmelse i dette forum.

    God weekend til alle.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.