BRF/Nordea Kredit/Realkredit Danmark plusser og minusser

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94709
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi overvejer at lægge lån om. Pt. bruger vi Nordea Kredit, hvilket vi altid har gjort, da jeg arbejder i Nordea. Ifbm. omlægningen har vi dog også spurgt BRF og Realkredit Danmark, da vi gerne vil have nogle andre tilbud at forholde os til. Udover en lavere rente er et af målene med omlæningen også at få hele boliggælden over i realkredit.

    Status er, at vi nu har fået vurderinger fra BRF og Realkredit Danmark. BRF siger 4,65m. og RD 4,6m. Begge nok til at vi kan lægge alt over i realkredit. Nordea Kredit har ikke nået at vurdere endnu, men de får selvfølgelig buddet.

    Nu er så tilbage at kigge på plusser og minusser ved tre muligheder. Lånet er fastforrentet med afdrag (formentlig 2%) med en løbetid på 30 år. Belåningsprocent ender nok omkring de 75%.

    BRF:
    – Lidt dårligere kurs pga. dårlig rating.
    – Lidt bedre biddragssats.

    RD:
    – Bedre kurs end BRF
    – Lidt højere bidragssats
    – Månedlig afregning i stedet for pr. kvartal (dog ikke den store betydning)
    – Stort set ingen “øvrige" omkostinger ved skifte til dem, da de gerne vil have forretningen.

    Nordea Kredit:
    – Nogenlunde samme kurs som RD
    – Lidt lavere bidrag end RD og lidt højrere end BRF

    Er der andre ting med småt jeg være opmærksom på i mit valg af realkreditinstitut? Det er jo lidt af en jungle…

    På forhånd tak 🙂

    #212626
    MichaelForfatter

    Hvor er Nykredit/Totalkredit i ligningen? De har de laveste bidragssatser mig bekendt i øjeblikket.

    #212628
    AnonymForfatter

    Vi har ikke haft Nykredit/Totalkredit med i overvejelserne, hvilket måske er en fejl. Det kan være vi skal overveje at spørge dem.

    #212630
    MichaelForfatter

    Ved nærmere eftersyn

    http://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/bidragssatser/

    kan jeg se at BRF og Nykredit har præcis samme bidragssats på det lån I ønsker. Kursen kan muligvis være lidt bedre i Nykredit så prøv at checke op på det.

    RD ville jeg personligt holde mig helt fra fordi de er de dyreste lige nu. Men tingene kan jo se anderledes ud om 3-4 år

    #212632
    thsvForfatter

    Pas på med de entydige anbefalinger.

    RD er billigst ved belåning under 64%, mens BRF faktisk er billigere end Totalkredit ved op til 60% belåning.

    Nordea er generelt dyrest undtagen ved høje belåningsgrader, hvor RD bliver dyrest.

    Kursen på lånet har bestemt også en betydning, så man bør kigge på den samlede betaling og restgæld over f.eks. de første 5 år, idet man også skal huske den korrekte sats for rentefradrag som er 4% højere end det RK og banker benytter for 2015 og stigende til 8% i 2019. Men for de første 100.000 kr for et par er fradraget altså stadigvæk 33,6% i gn.snit.

    En højere vurdering fører jo også til lavere belåningsgrad, så skal også indgå i beregningerne.

    #212662
    HalliHalloForfatter

    Droner skrev: “i overvejer at lægge lån om. Pt. bruger vi Nordea Kredit, hvilket vi altid har gjort, da jeg arbejder i Nordea."

    Du er ansat i Nordea og indhenter tilbud andre steder, er der da slet ingen personalegoder for dig?

    Det plejer der da at være!

    #212672
    AnonymForfatter

    Jo, der er nogle fordele, men de er absoulut ikke noget at skrive hjem om længere. En højere vurdering eller en lavere bidragssats kan rigeligt opveje medarbejderfordelene.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.