Stop betaling ifbm. Konkurs

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94696
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg ejer et hus med min ex. Hun er skredet og har stoppet alt betaling, hun får endda stadig fradraget.
    Jeg har samtidig et I/S firma der hænger med røven i vandskorpen.
    Jeg går konkurs og håber på gældssanering.
    Jeg vil så høre hvad der sker hvis jeg stopper betaling på huset, vil det forværrer min mulighed for gældssanering ??

    På forhånd tak.

    #212462
    HalliHalloForfatter

    Om du bliver dårligere stillet i en gældsanering, hvis du stopper med at betale på huset, er svært at vurdere.

    For hvis du ikke betaler for huset, så ryger det jo på tvangsauktion og indgår i gældssaneringen.

    Men husk at I hæfter solidarisk både vedr. huset og jeres I/S, men det ved du jo sikkert allerede.

    Tag nu en grundig snak med banken om løsning på økonomien, måske findes der en løsning, så en konkurs kan
    undgås.

    Og prøv at få solgt huset før det ryger tvangsauktion, så kontakt hustigst en dygtig mægler, der hurtigt kan oplyse,
    hvordan du er stillet.

    Endelig bemærkes, at det er blevet betydeligt sværere at få bevilget en gældssanering nu om dage, ligesom der
    gælden skal være stor og helt umulig at afvikle.

    Med andre ord: Gå i banken og drøft sagen igennem med dem før du stopper betalingerne.

    #212468
    AnonymForfatter

    Banken siger at vi skal få solgt det hus i en fart. Men min ex har ikk så travlt. Så det skal ikk sættes for billigt, jeg har bare ikk råd til og være i det mere.

    Firma gælden er på 1,4 mill og hvis huset ryger på tvang er der nok en gæld på 800.000. Men jeg er 33 år så er det vel endnu sværere og få gældssanering, selvom vi er iværksættere.

    #212472
    morsdrengForfatter

    Det bedste løsning vil altid være, hvis du kan undgå en konkurs og få din og din ex. ejendom solgt inden en tvangsauktion.

    Ender det med en konkurs, vil denne komme til at omfatte BÅDE Interessentskabet OG interessenterne personligt, herunder også dine private aktiver og gæld, inkl. huset som du ejer sammen med din ex. Så hvis du ikke kan betale udgifterne vedrørende huset, og det kan du næppe, hvis du kommer under konkursbehandling, vil det ende med, at konkursboet/kurator sætte huset på tvangsauktion, idet formålet med en konkurs er, at få realiseret de værdier der er og fordele dem til kreditorerne efter konkurslovens regler.

    Hvis det ender med en konkurs, er vilkårene for at en såkaldt “gældssanering i konkurs" lempeligere end ved en “almindelig gældssanering", så også her gælder ordsproget “at intet er så skidt, at det ikke også er godt for noget."

    Du kan læse mere på Sø- & Handelsrettens vejledning eller ved at Google “gældssanering i konkurs":
    http://www.soeoghandelsretten.dk/soeoghandelsretten/Documents/g%C3%A6ldssanering/august%202011%20vejledning%20kap%2029.pdf

    Den advokat der bliver kurator i konkursboet skal vejlede dig om dine muligheder for gældssanering i konkurs, som skal søges INDEN konkursboet afsluttes. OM du faktisk kan få gældssanering i konkurs, herunder om den væsentligste del af din gæld stammer fra den selvstændige virksomhed, kan ikke afgøres ud fra de foreliggende oplysninger, men også her, vil det være en fordel, hvis huset kan sælges i fri handel inden en eventuel konkurs, da dette vil nedbringe den gæld der ikke vedrører den selvstændige virksomhed.

    #212474
    AnonymForfatter

    Konkurs er den eneste måde jeg kan komme ud af det her på, så det er jeg ligeglad med.
    I/S’et har jeg sammen med min bror og det har intet med min ex og gøre. Det er kun huset som vedr. hende. Ekskæreste. Vi var ikke gift.
    Der er en samlet gæld i firmaet på 1,4 mill. Men søger vi gældssanering hæfter jeg vel alene for de 1,4 mill i firmaet og det tab der vil være på huset. Altså over 2 mill.
    Det vil aldrig kunne lade sig gøre og betale det af. Jeg er ganske almindelig lønmodtager nu.

    #212476
    morsdrengForfatter

    Det var nyt, at du allerede er lønmodtager og derfor ikke længere arbejder i i I/S.

    En konkurs forudsætter, at enten en kreditor eller virksomheden selv (dig eller din bror) indgiver konkursbegæring og stiller sikkerhed for omkostningerne ved konkursen, sædvanligvis ca. 30.000 kr., som vil være tabt, hvis der ikke er værdier nok i konkursboet, som her vi omfatte I/S samt dig og din brors private værdier og gæld.

    Hvis der ikke er nogen værdier i I/S og hvis du og din bror personligt ikke ejer andet end overbelånte huse og biler, tjener en konkurs intet fornuftigt formål, og det er derfor tvivlsom,t om en kreditor vil indgive og stille sikkerhed for omkostningerne ved en konkurs.

    Du og/eller din bror bør drøfte problematikken med en advokat eller den lokale advokatvagt.

    Hvis du ikke kommer under konkursbehandling, må du søge en almindelig gældssanering med typisk 5 årig afdragsperiode og krav om afklarede økonomiske forhold. Men det kan I passende også drøfte med advokaten.

    #212480
    AnonymForfatter

    Men vil det ikke være nemmere selv og indgive konkursbegæring ? Og smide de 30.000. Så realisere de det hele og jeg står nedfældet og kan søgegældssanering på en 3-årig periode. Måske.

    Men hvis min ex ikke vil sætte huset væsentligt ned som er aftalen med bank og advokat, hva vil der så ske ved at jeg stopper betalingerne ? Vil det forværrer min mulighed for gældssanering ?
    Jeg har siddet alene i huset i over 2 år nu. Og jeg har betalt af på firma gælden i ca 6-7 år.
    Min bror og jeg betaler 6.000 kr hver om måneden på firma gælden, som så er afviklet om 17 år.

    #212484
    AnonymForfatter

    Betale de 30.000 kr og få realiseret det hele og jeg står så med gælden og kan søge gældssanering.

    #212500
    morsdrengForfatter

    Dine ovennævnte oplysninger bekræfter desværre, at “som man råber i skoven får man svar".

    Først nu fortæller du, at I/S blev lukket for 6-7 år siden og at du siden da har betalt på gælden og at du har været alene om huset i 2 år.

    Glem alt om konkurs, hvis en kreditor havde villet indgive konkursbegæring burde det være sket for 7 år siden og egen konkursbegæring kan i også glemme alt om, for der er ingen aktiver at realisere og fordele blandt kreditorerne, så en konkurs tjener INTET formål og vil med 100% sikkerhed blive afvist af Skifteretten.

    Da du er i arbejde, er dine økonomiske forhold afklaret, hvilket er 1ste forudsætning for at du kan indlede en gældssanering. En anden væsentlig ting er, at du IKKE må stifte ny gæld, da nyere gæld – særligt forbrugsgæld – kan udskyde tidspunktet for hvornår du kan indlede gældssanering.

    Det bedste råd jeg kan give dig er, kontakt en advokat, den lokale advokatvagt eller en gratis frivillig gældsrådgivning, hvis en sådan findes i dit område, og få nærmere råd om hvordan du skal forholde dig. Gældssanering kan lyde som en realistisk mulighed.

    #212504
    AnonymForfatter

    Ok rolig nu. Vores I/S er ikke lukket. Det kan vi ikke fordi der er aktiver. Vi har 5 grunde som er byggemodnet men nok ikk så meget værd her i området. De vil ryge med i konkursen.
    Og jeg har boet alene i huset i 2 år men min ex står stadig for 50% af det.
    Jeg har ikk stiftet ny gæld.
    Der er ingen forbrugsgæld.
    Vi har overholdt alle aftaler med banken.
    Banken har bare nydt godt af renterne i alle de år. 100.000 om året til renter ca.
    Ingen strafbare forhold.
    Ingen gæld til det offentlige.
    Ingen gæld er pådraget uforsvarligt men alene pga finanskrisen, hvor folk holdte med og købe huse fra den ene dag til den anden.
    Og jeg har økonomiske afklarede forhold.

    Kun en ting trækker ned og det er min alder på 33 år.

    #212522
    morsdrengForfatter

    Følg mit ovennævnte råd.

    Banken rådgiver kun ud fra hvad der tjener dem bedst.

    På dette forum kan du IKKE få hjælp til at komme videre. De svar du får vil altid være baseret på de oplysninger som du har lagt frem, og her er de kommet sådan “pø om pø" og du vil aldrig vide, om de der svarer dig, rent faktisk har tilstrækkelig viden til at rådgive dig korrekt.

    Hvis konkurs havde været en mulighed, var det sket for mange år siden. Mon ikke byggegrundene er pantsat til banken? og så vil der ikke være frie aktiver til fordeling i en evt. konkurs. Din alder på 33 år udelukker IKKE i sig selv en gældssanering, det afgørende er, at du ikke er i stand til at betale gælden tilbage indenfor en rimelig tid, og det vil du næppe være, med en gæld på mellem 1,4 – 2.000 tkr.

    Tag nu og søg professionel hjælp. For at undgå unødige omkostninger kan du starte i advokatvagten eller en en gratis gældsrådgivning. Brug for guds skyld ikke de gældsrådgivninger der yder hjælp mod betaling.

    #212528
    AnonymForfatter

    Jeg har været ved advokat og vi var til møde i banken.
    Banken vil give os henstand på firma lånet i 6 mdr. Hvor vi så skal få solgt vores huse, selvfølgelig så de ikke ryger på tvang og banken mister endnu mere.
    Det sagde vores advokat og min bror var en god idé, men det syntes jeg ikk for det er bare og udsætte problemet. Jeg vil hellere indgive konkursbegæring med det samme.

    Og min ex kan så gøre det endnu værre ved ikke at gå med til og sælge huset til en lavere pris for og få det skudt af. Hun kan være ligeglad hun betaler intet.

    Og derfor er jeg ved og være træt af og gå på arbejde og betale hele lortet. Men jeg vil jo ikk bare stoppe betalinger hvis det forværrer gældssanering.

    #212548
    thsvForfatter

    Sæt huset til salg straks mhp. på hurtigt salg!
    Hvis eksen ikke vil mere med til prisen, så anmod om tvangsauktion, når hun ikke vil betale.
    I så fald deles gælden ligeligt mellem jer, da jeg går ud fra at I ejer huset 50/50.
    En frivillig tvangsauktion kan let være den eneste måde at komme videre på.
    I/S’et er værre, da det her er familie, som du formentligt gerne vil være venner med også i fremtiden.
    Bedst er dog at få det afviklet, så din økonomi ikke er viklet ind i din broders økonomi og du evt. trækker ham med i konkurs.

    Din ex kan bestemt ikke være ligeglad med om hun ender op med gæld på 300, 400 elle 500 tusinde efter boligsalget, men du burde klart have reageret hurtigere, når hun ikke ville betale sin del.

    #212564
    AnonymForfatter

    Jeg bor jo stadig i huset, det gør hun ikke. Men min indkomst har ændret sig til det værre så jeg ikk kan sidde der mere. Derfor har jeg ikke reageret før nu.
    Huset har været til salg i 1,5 år men til en pris hvor det ikke bare skulle skydes af. Det skal det nu.
    Min bror er forberedt på konkurs for han er ligeså dårlig stillet som jeg er.

    Huset skal være væk indenfor de 6 mdr vor vi har fået henstand. Ellers er det konkurs og gældssanering.

    #212572
    morsdrengForfatter

    Glem alt om THSV´s såkaldte råd,
    du kan som ejer IKKE anmode om tvangsauktion, det kan kun en kreditor, hvis krav er misligholdt
    der er IKKE noget der hedder en frivillig tvangsauktion
    og gælden deles IKKE ligeligt mellem jer, pga af det solidariske ansvar hæfter i hver især fuldt ud for den gæld der måtte være efter en eventuel tvangsauktion eller frivilligt salg.

    Det må da efterhånden være gået op for dig, at du IKKE kan få kvalificeret rådgivning på dette forum, og at du er nødt til at kontakte din egen advokat, for at få uafhængig og seriøst rådgivning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.