Banken medtager ikke lejeindtægt i beregning. Afslag

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94689
    AnonymForfatter

    Jeg har fundet drømmeboligen.
    Der er 2 særskilte boliger, og min datter + kæreste og deres 2 børn vil leje den ene bolig for 6.000 kr. plus forbrug.
    Jeg skal selv bo i den anden.

    Boligen koster 1.200.000, og har en ejendomsværdi på 3.500.000
    Jeg har brug for at låne 500.000. (Lægger selv ca. 700.000)

    Dette lån kan jeg ikke få, da jeg kun har min førtidspension.
    Banken må IKKE medregne lejeindtægten på de 72.000 om året i indtægten, selvom denne lejeindtægt dækker HELE min udgift, både til ejerudgifter og renter + afdrag på de 500.000 kr.

    Jeg har en ejendom (værdi 670.000), som skal sælges, når jeg får fraflyttet. Der skyldes ca. 200.000 kr

    Gode råd til, hvordan jeg får enderne til at nå sammen, modtages med taknemmelighed

    #212376
    MichaelForfatter

    En bank anvender aldrig lejeindtægten i kreditvurderingen for lejeren kan smutte efter 3 mdr og hvis du så ikke kan få udlejet igen så vælter korthuset.

    Husk at der er dobbelt så mange udgifter til vedligeholdelse når der er to separate boliger så på den post alene skal du kalkulere med 2-4000 kr/md alt efter ejendommens stand.

    Det kommer aldrig til at hænge sammen på fornuftig vis. Eneste mulighed er, at din datter køber ejendommen og du lejer dig ind.

    #212382
    thsvForfatter

    Enig med Michael her, det kræver en stabil indkomst at kunne købe en ejerbolig, så din datter har klart bedre chance.
    Faktisk vil du sandsynligvis kunne få boligstøtte i en lejebolig, har dog ikke regnet på det og hvad din indkomst betyder.
    Evt. kunne I købe ejendommen sammen, så din del betales kontant og din datter køber den 2. halvdel med RK-lån.
    Der skal dog skrives lidt papirer ang. RK-lånet ved den konstruktion, men hvis I virkelig brænder for det begge 2 er det vel ingen hindring.

    #212384
    AnonymForfatter

    Ja, ok.
    Det, I siger er så, at når man er kommet på førtidspension, kan man ikke eje fast ejendom, med mindre man har købt den for mange år siden, så den næsten er betalt ud?
    Så vidt jeg ved, er en pension nok den “mest stabile" indkomst, selvom den ikke er vildt høj.

    Jeg har på ingen måde lyst til nu, efter 35 år som boligejer, at skulle bo til leje, med alt hvad dette medfører.
    Og min datter har ikke mulighed for at købe.

    Men det er da rart at vide, at livet standser, hvis man er så uheldig at komme på førtidspension pga. et dårligt hjerte.

    Så må jeg jo finde noget på tvangsauktion istedet

    #212390
    MichaelForfatter

    Liver stopper ikke blot fordi man ikke kan få et lån til en ejerbolig

    #212396
    thsvForfatter

    Du kan sagtens eje fast ejendom, men ikke en dyr ejendom, selvom den er billig at købe, til den kan banken ikke hjælpe dig med lån. Men til køb af ejerlejlighed eller rækkehus med lave driftsudgifter vil de sikkert gerne hjælpe dig med lån op til 60% af værdien. Men det kræver at du sælger den nuværende ejerbolig først, da ingen banker vil låne til 2 boliger i et yderområde, hvor det er svært at sælge.

    Men for en enlig med lav indkomst er det altså svært at lægge et fornuftigt budget til køb af ejerbolig.

    #212404
    HalliHalloForfatter

    Jeg håber virkelig du kan få overtalt banken til at se på sagen endnu engang. For at leje en lejlighed ud til 600.000 kr. for
    en årlig leje på 72.000 er virkelig god investering.

    Der må da findes en løsning på problemet, når det kun drejer sig om 500.000 kr.

    Selvfølgelig skal du da ikke bo til leje, når du har haft egen bolig i så mange år. Glem Lollemændenes evindelige ævl om bolig-
    støtte m.v.

    Henvend dig om muligt til flere banker.

    Hvis det også glipper, så spørg sælger eller mægleren om du evt. kan overtage ejendommen vha. et sægerpantebrev.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.