Hvilke kort har jeg på hånden?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Rikke KjærForfatter
    Indlæg
  • #94658
    Rikke KjærForfatter

    Hej 🙂

    Jeg købte mig en andelsbolig sidste år, det er mit første boligkøb og er derfor lidt ny i bank gamet.

    I øjeblikket kan man jo læse sig til at renten på andelsboliglån bliver lavere og lavere og jeg har set dem held ned under 4%. Der står altid i artiklerne at det er forudsat man har en “solid økonomi", så nu er mit spørgsmål – hvad er det?

    Jeg har en andelsboliglån på ca. 520.000 til en rente på 5% 520.000 er stort set købsprisen for et år siden – lignende lejligheder i foreningen bliver i øjeblikket solgt til 650.000. Det er ikke mega meget jeg eventuelt ville kunne spare, men lidt har bestemt også ret.

    I banken har jeg lønkonto, budgetkonto, opsparingskonto (+ 7000) samt forbrugslån (- 32000 7%).
    Jeg har et rådighedsbeløb på ca. 6500 kr/md.
    Jeg er medlem af a-kasse og har forsikringer (dog ikke gennem banken).

    Jeg er under en ungkonto ordning og kan være det frem til sommer – er det smart at vente med at forhandle indtil vi alligevel skal mødes og drøfte hvad der så skal ske?

    Min andelsforening er i gang med en låneomlægning som skulle give os lavere rente, fast rente i stedet for variabel og begynde at afdrage på 20% af gælden i foreningen. Kan jeg bruge det i en eventuel forhandling? (Forudsat det går igennem selvfølgelig).

    Jeg ved godt mit spørgsmål er lidt uklart, jeg vil i virkeligheden bare gerne vide hvad jeg har at spille med 🙂

    #212072
    MichaelForfatter

    Låneomlægningen i foreningen har ikke nogen betydning på kort sigt. Det er den samlede gæld i foreningen der er afgørende og den ændrer sig ikke over-night.

    Din egen økonomi er jo ikke ligefrem prangende med et negativt indestående når man medregner gælden. Rådighedsbeløbet er tilfredsstillende, men heller ikke mere end det så umiddelbart er 5% en udmærket rente, men det er da gratis at forhøre sig i andre banker og se hvad de kan tilbyde.

    #212074
    Rikke KjærForfatter

    Så du mener jeg skal gå til en anden bank istedet for at prøve at forhandle med min nuværende?

    Jeg tænkte bare at hvis andelsboligforeningens økonomi blev mere stabil og med udsigt til at afdrage på gælden ville den alt andet blive bedre..

    Mit rådighedsbeløb er heller ikke helt rigtigt, de 6500 er efter der er sat 1000 kr. af til opsparing fx. Ikke fordi jeg tror det gør den store forskel 😉

    #212076
    thsvForfatter

    Smid opsparingen ind på forbrugslånet, så får du da 7% i rente af den.

    Jeg tvivler på at du opnår lavere rente end 5% andre steder ved 100% belåning i forhold til købsprisen, og omkostningerne for et nyt lån kan let overstige den rentefordel du kan opnå.

    Pres din bank for at slå budgetkonto, opsparing og budgetkonto sammen til et, så du kun betaler rente af nettogælden, der kan man normalt spare en den l penge i renter.
    Læs f.eks. om Totalkonto hos Jyske bank.

    #212094
    HalliHalloForfatter

    Du skal altid indhente 3 tilbud, gerne gennem Mybanker, ved ikke om det koster noget eller om de får provision fra banken, men du kan prøve at ringe og forhøre dig, hvis ikke det fremgår af ansøgningen.

    Om du kan få sat renten yderligere ned er af gode grunde svært at sige….

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.