Fastforrentet 2,5% uden afdrag eller 2% med fast afdrag

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94628
    AnonymForfatter

    Hej
    Min kone og jeg står og skal finansiere et nybygget hus. Vi har fra start af været mest til fastforrentet lån med afdrag.

    Vi skal låne ca. 3,3 mio over 30 år og valget står mellem fastforrentet 2,5% uden afdrag eller 2% med fast afdrag.
    Alternativt er 2,5% med afdrag, men da de obligationer åbner og lukker for tiden, er det ikke sikkert dette er en mulighed.

    2,5% lånet har noget bedre kurs, men 0,5% højere rente end 2% lånet.
    2,0% lånet har aktuelt kurs 96,3.

    Jeg har ikke de store kompetencer indenfor finansiering af ejendom, så vi er lidt i vildrede.

    Hvad kan folket herinde anbefale?

    På forhånd tak

    Mvh
    Anders

    #211788
    fk2001Forfatter

    Jeg mener, at hvis du får et tilbud hjem på 2,5% m. afdrag (hvilket er muligt når kursen er under 100) så gælder tilbudet en hvis tid, og du har retten til at optage lånet selv om kursen skulle krybe over 100 inden for tilbudstiden.

    2% til kurs 96,3 er ikke specielt attraktiv. Det koster hvis renten falder så meget at det vil være fordelagtigt at omlægge. Omvendt vil kursen på dette lån nok falde mere ved rentestigninger.

    Det gælder om at vælge en obligation med stor serie, da den følger markedet “korrekt" når renten ændre sig. Her er 2,5% at foretrække i flg. hvad der pt står i avisen.

    #211790
    HammerenForfatter

    Jeg begriber ikke helt hvorfor i kigger på lån både med og uden afdrag.
    Uden afddrag er til dem der hr andet lån ved siden af , som fx billån, boliglån o.l.
    med afdrag er til dem som ikke har andet gæld tilbage end kreditlånet.
    Sådan groft sagt.

    Med andre ord: Har i til de øverste 20% af jeres boligfinansiering, samt til jeres biler m.m., så vælger i et med afdrag.
    Hvis ikke – så vælger i et lån uden afdrag.

    Om I vælger det ene eller det andet er ligemeget (stort set) – bare i holder jer til ovenstående.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.