Bolig købt

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Spilop1Forfatter
    Indlæg
  • #94619
    Spilop1Forfatter

    Jeg har købt min bolig kontant til 2 mio kr. Jeg har således reelt har hele boligens værdi som friværdi.
    De faldende renter har dog fået mig til at overveje, om det er mere fordelagtigt at optage fx. et 30 årigt fastforrentet lån på fx. 40-80% af boligens værdi.

    Jeg er med på at dette mere eller mindre afhænger af om jeg kan forrente de lånte penge bedre selv.

    Når jeg benytter denne beregner, får jeg ÅOP på 3,3% for et fastforrentet lån i 30 år:
    http://www.nordea.dk/Privat/L%C3%A5n/Bolig/L%C3%A5neberegner+hvad+koster+det+at+l%C3%A5ne/1332654.html

    Bliver denne ÅOP påvirket fra år til år eller er det en fast % i alle 30 år ?

    Ved at vælge et 2,5% fast 30 årigt lån, regner jeg med at der er chance for at renten ligger højere om fx. 15 år, hvorfor det måske også er interessant at optage et fast lån.

    Hvad vil i anbefale mig ?

    #211714
    MichaelForfatter

    At låne penge for at investere dem er galimatias. Hvis du skal forrente pengene højere end hvad det koster at låne kommer du uværgeligt ud i aktier og så risikerer du reelt at tabe på to fronter.

    Hvis du virkelig VIL ud i den slags her (det er heldigvis et frit land jo) så sørg for ikke at låne mere end du kan undvære at tabe 100%. 40-80% af boligens værdi placeret i aktier er en VIRKELIG dårlig idé.

    Personligt ville jeg spare op og så investere løbende. Du har jo ingen udgifter til lån så der er vel basis for en pæn opsparing skulle man mene. Herved slipper du også for unødvendige omkostninger til lån. Bemærk at du – da du har købt kontant – ikke har betalt tinglysningsafgift til staten af et evt. lån. Skal du låne så kommer der disse omkostninger på også – omkostninger der ikke et fradragsberettigede.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.