Godt råd til låneomlægning.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94597
    AnonymForfatter

    Jeg har i godt 15 år nu sparet op i min ejerlejlighed (værdi i dag: 750.000,-), og mit F1 lån skal refinansieres pr. 1/4-2015. Jeg har en hovedstol på 209.400,- pr. 1/4-2015 og en løbetid på 10 år. Betaler ca. 5800,- i kvartalet, hvilket er til at overkomme for mig. 🙂

    I 2010 da jeg konverterede fra et 5% realkreditlån fast rente, til et F1, fik jeg at vide at løbetiden ikke kunne blive kortere end de daværende knap 15 år. Så det tog jeg imod. Ville gerne ha været nede på 10 år, og så afdrage det mere.

    Banken har så (planmæssigt) skrevet at de anbefaler mig at skifte til en anden lånetype. Og da renten er nede i snart 2%, overvejer jeg et realkreditlån igen.

    Men hos Nordea baserer deres beregner kun på lån over 30 år. Har læst at man selv kan bestemme sin løbetid fra 10 til 30 år. Andre beregnere hos andre selskaber har vist forslag ned til 10 år, og nogen endda til kun 1% pga. den lave løbetid.

    Hvilken type lån vil I anbefale mig? Vil gerne afdrage mest muligt på gælden, så umiddelbart hælder jeg selv til at bibeholde mit F1 lån, da det er den, for mig at se, laveste rente incl. bidrag sat op imod et 2% fastforrentet lån med afdrag. Jeg har råd til rentestigninger sæt udviklingen ændrer sig på F1, så er villig til at tage den chance.

    Er der et alternativ jeg har overset? Hvad med 1% over 8 år/lign?

    På forhånd tak.

    Tak for et fantastisk forum. 🙂

    #211506
    MichaelForfatter

    Lånet er jo forsvindende lille så der er slet ingen grund til at betale høje omkostninger for at omlægge så lille et lån. Spar evt. op ved siden af og indfri hele lånet når det er muligt.

    At F1 ikke kan have en kortere løbetid end 15 år er lodret forkert så enten er du blevet misinformeret eller har misforstået noget. Løbetiden kan principielt være helt ned til 1 år.

    Derudover finder jeg det temmelig forkasteligt, at Nordea anbefaler et skift i lånetype for så lille et lån. Det forekommer mig at være udelukkende af hensyn til banken selv.

    Dårlig “rådgivning" Nordea… skam jer for at sige det lige ud

    #211516
    HammerenForfatter

    Enig med Michael . Spar op ved siden af. Man behøver jo ik lade afdragene på ens lån bestemme noget som helst . Prygl penge til side, og pludselig kan du blive uafhængig .
    Skulle f1 renten tage himmelflugt er du beskyttet af at lånet er så forsvindende lille at du sagtens kan klare det.

    #211520
    pppedeForfatter

    Da F3 pt. sandsynligvis er billigere, så bør du overveje denne løsning ved refinansiering, hvis du i øvrigt ikke overvejer at fraflytte den bolig inden for 3 år. Men vi taler om småpenge, når du har betalt for profilskifte.

    #211524
    HammerenForfatter

    Nej
    Behold nu f1 og så har du muligheden hvert år for at gøre noget andet.
    F3 er mest til for kreditforeningens skyld. F3 er en falsk tryghed

    #211530
    AnonymForfatter

    Godt nok. Så er vi enige.

    Det var så mit næste spørgsmål. Jeg overvejer kraftigt at springe på et boligkøb, hvis muligheden byder sig. I kraft af den lave rente, samt jeg har en attraktiv vare, som mæglerne flokkes om at få lov at sælge.

    Så skulle jeg ud i at opsige et boliglån før tid, er jeg vel også bedst stillet ved et F1 lån, som jeg har nu. Har også en mindre opsparing på min lønkonto. Godt 50K. efter terminen og div. forsikringer lige er betalt pr. 1/1-15

    Beklager mit navlepilleri. Kan godt selv se det nu. 😉 Jeg har vist ingen grund til bekymring i forhold til mange andre herinde.

    Mange tak for hjælpen. Var bare lidt nysgerrig nu jeg alligevel havde mulighed for alternativer.

    #211532
    AnonymForfatter

    Glemte lige dig Michael. Ja det er utroligt hvad de har held med ved, i det her tilfælde Nordea, med at skrive at de bl.a. anbefaler mig en anden lånetype. Jeg har det sort på hvidt på papir.

    Mest af alt derfor jeg skrev herinde inden jeg gjorde noget. Vælger at lytte til min egen sunde fornuft, og i dette tilfælde fortsætte med F1. Ingen grund til at nedsætte løbetiden/ændre lånetype, når jeg alligevel kan spare pengene op ved siden af. Skal ikke bruge dem.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.