Skal vi omlægge lån? Gode råd ønskes.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94592
    AnonymForfatter

    Kære alle.

    Det er første gang jeg skriver herinde, så bær over med mig hvis jeg ikke får alt med i første omgang.

    Mig og min kone (nygift) købte hus for lidt over 1 år siden. Huspris: 1.650.000,00,- kr.

    Vi optog flg. lån.

    Nordea Kredit – obligationslån med afdragsfrihed
    Hovedstol kr. 1.366.000 kr.
    Årlig rentesats 3.5 %
    Restløbetid år 28,5
    Lånet er afdragsfrit
    Lånets afdragsfrihed udløber den 01.07.2023
    Lånet er annuitetslån

    Boliglån – Nordea prioritet boliglån
    Hovedstol 290.000,- kr.
    Årlig rentesats 6,45%
    Restløbetid år 8,75
    Lånet er annuitetslån

    Husleje og renter er ca. 11.000 kr månedligt…5000,- kr af disse er renter til obligationslånet.

    Som førstegangskøbere prioriterede vi at kende vores boligudgift. Det er senere gået op for os, at vi måske betaler en del i renter…

    Vores indtægter har ikke ændret sig meget – jeg tjener ca. 400.000 kr. (før skat) og min kone er på dagpenge ca. 208.000,- kr.

    Vi venter lykkeligt barn til sommer hvorfor min kone går på barselsdagpenge efter fødsel.

    Vi har kigget lidt på et F5 lån – særligt for at nedbringe vores boliglån hurtigere end 10 år. Til bankmødet for 2 uger siden fortalte bankdamen, at med et F5 lån kunne vi komme af med vores boliglån på 5 år istedet for 10 år. Jeg er dog usikker på om jeg har nok is i maven til de her F lån og om jeg kan stole nok på bankdamen 😛

    Jeg er stadig ny på det her område – og spørger så Jer kyndige mennesker – har vi det rigtige lån? skal vi omlægge til F5 lån?

    På forhånd tak.

    #211526
    pppedeForfatter

    Hej,

    Du kan med lidt held spare penge på en omlægning til et 2,5% 30-årigt lån afhængig af din horisont i boligen. Det er dog sådan lidt bob-bob, da der jo også er omkostninger ved omlægningen. Hvis du ønsker at afdrage kan 2%-lånet være et godt alternativ.

    Derudover bør du arbejde på at få et bedre tilbud på dit boliglån et andet sted.

    Med andre ord – udnyt at andre banker står klar med åbne arme og få et par tilbud. Rammer du rigtigt, så hedder vurderingen pludseligt 1.450.000 og så kan du omlægge dit lån og lægge en %-del af boliglånet ind under de 80%-belåning samtidig med, at din boliglånsrente måske hedder 5,75 eller 6,25 osv.

    Flekslån eller ej. Det er svært. Med 3,5%-lån liger i jo lige på vippen af hvad der kan betale sig.
    Tag kontakt til nogle rådgivere og lad dem sende tallene i din retning.

    #211534
    HammerenForfatter

    jamen altså det er ikke for at være uenig med pppede

    Men jeg synes renten på banklånet er ok.
    Lad være at shoppe rundt.
    Måske I kan finde noget der er en svag anelse billigere. Men 1 år senere kan banken træffe at hve hævet renten til det nuværende.
    6,45 er rigtig flot. selvom i presser den 1% ned giver det jer kun 3.000 kr/år før skat eller ca. 150 kr/mdr efter skat.
    Til sammenligning kan de fleste opsige den store bredbåndspakke og store kabelpakke og måske spare 500 kr/mdr 🙂

    I har valgt fast rente for et år siden ud fra en eller anden betragtning.
    Jeg synes det er en fair løsning. I ser ikke ud til at have haft noget særligt til udbetaling. Det er her jeg mener at I har sat jer unødigt hårdt i det.

    men når det er sagt – tror jeg at jeg vil anbefale jer at acceptere den situation, som I for bare 1 år siden synes var den rigtige…..
    Når barslen er ovre og måske 1 barsel mere, og i begge er tilbage på den faste indkomst kan I se på hvad rentesituationen er til den tid, og derudfra vælge hvad der er klogt.

    At lægge lån om 1 år efter man valgte det – ja det bryder jeg mig ikke om…….

    #211538
    AnonymForfatter

    Tak for respons til Jer begge.

    Grunden til, at vi ikke havde noget særligt til udbetaling var beslutningen om at indfri anden forbrugsgæld på ca. 100.000,- kr. med tilhørende høj rente inden køb.

    Nedenstående er tilbuddet på ny belåning på F5, dette bare for at indføre yderligere i tilbuddet fra Nordea Kredit.

    Forslag til ny belåning
    Nordea Kredit Rentetilpasningslån
    Pantebrevshovedstol 1.379.000
    Afdragsfri
    Obligationsrente 2 %
    Kontantrente 0,8452%
    Refinanseringsrente 0,5258
    -pr. refinansering 01-04-2020
    Bidragssats 1,0500
    Kurs efter evt. fradrag/tillæg 106

    Totale omkostninger til RKinstitut og Bank 12.757 + ændring i pantebrevshovedstol (nuværende belåning 1.366.000 – ny belåning 1.379.000)

    1. års bruttoydelse Nuværende belåning obl. 60.104
    1. års bruttoydelse Ny belåning F5 24887

    Ændring på 35217

    1. års nettoydelse nuværende belåning obl. 42716
    1. års nettoydelse nuværende belåning F5 17687

    Ændring på 25.029

    Ovenstående er hvad jeg har fået udleveret af data fra banken – de har ikke som sådan rådgivet om hvad der er hensigtsmæssigt – tror jeg greb mødet forkert an og har derfor anmodet om nyt møde.

    Er dog stadig lidt i syv sind mht. om et F5 lån kan betale sig – da vi som sagt kan betale hele boliglånet ud efter bare 5 år i stedet for 10. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være en god løsning? Måske skal jeg have skåret det lidt mere ud i pap 🙂

    Kan i slet ikke anbefale omlægning til F5- lån?

    Jeg er meget taknemmelig for tilbagemelding – den reflekteres der grundigt over.

    På forhånd tak.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.