hjælp søges til bedre muligheder for realkreditlån..

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94529
    AnonymForfatter

    Hej – jeg forsøger nu at skrive mit første indlæg her på Mybanker.

    For at gøre en laaang historie kort, så skylder min mand og jeg mine forældre 600.000 kr. for et sommerhus vi ejede sammen. De har taget et lån i deres bolig (med stor friværdi) for, at vi kunne få en bedre rente. Vi bor dagligt til leje i en ok-billig lejlighed, men har en lille dreng med et handicap som gør, at vi inden for længe bliver nødt til at flytte i et et-planshus, da han ikke kommer til at kunne gå.

    Problemet, som jeg ser det, er at vi jo er registreret for et kæmpe forbrugslån og får svært ved at få lov til at låne til et hus. Som det er nu, får vi rentefradraget for lånet, og jeg tænkte at vi kunne rykke det over til mine forældre og derved ikke stå som låneindehavere. På den måde kunne vi bare give mine forældre pengene (som de har brug for) uden at kalde det vores lån..Det har jeg så fået oplyst er ulovligt.

    Vi har begge en god indkomst på tilsammen ca. 1.000.000 kr. årligt med alt og før skat, men kommer jo til at betale langt mere end de 600.000 kr. for lånet hos mine forældre. Og ja – det var en super dårlig aftale vi oprindeligt lavede med mine forældre vedr. sommerhuset – don’t mention the war!!!

    Mit spørgsmål er så: er der nogen der har en god idé til hvordan vi forbedre vores muligheder for at kunne få et anstændigt realkredit lån eller får lavet en smartere aftale med mine forældre, så de samtidig får deres penge?

    Bær over med mig, hvis det er nogle fjollede spørgsmål, men jeg er alt for sent i livet begyndt at forsøge at finde ud af det med penge og økonomi.

    Tak på forhånd..

    #210634
    morsdrengForfatter

    Da du oplyser, at familielånet hos dine forældre er optaget for at I kunne få en bedre – billigere – rente, ville I have skyldt det samme beløb til andre, hvis dine forældre ikke havde lånt jer pengene.

    Nu har i planer om et huskøb, som lånet på 600.000 kr. sandsynligvis vil sætte en stopper for. Men hvad er det du vil? Hvis du og dine mand ikke længere skal være skyldnere på lånet, vil det normalt forudsætte, at kreditorerne – dine forældre – giver afkald på kravet imod jer, og i så fald vil dette være en gave som er skattepligtig hos modtagerne – dig og din mand.

    Du oplyser samtidig, at dine forældre har brug for pengene, så udadtil skal det se ud som om du og dine mand ikke skylder dine forældre noget som helst, mens virkeligheden er en anden. I denne situation får I ikke fradrag for renten på en gæld, som I jo lader som om I slet ikke har. En sådan proforma konstellation vil også få betydning for dine forældre, som sandsynligvis vil blive beskattet af den renteindtægt som de kunne have fået fra dig og din mand. Hvis du ikke er enearving, vil udlånet til dig og din mand være et aktiv i dine forældres dødsbo, som I til den tid kan risikere at skulle tilbagebetale, hvis din arv ikke er stor nok til at indfri lånet. Er I 3 børn og er udlånet til dig og din mand eneste aktiv i dine forældres dødsbo, skal I til den tid indfri gælden til dine forældre/dødsboet, hvorefter du kun vil arve de 200 tkr. Men da du oplyser, at dine forældre har hus, vil det endelige regnestykke selvfølgelig blive anderledes. Dine forældres udlån eller eftergivelsen af samme, kan også få betydning hvis dine forældre på et tidspunkt skulle få brug for hjælp fra det offentlige.

    Du oplyser samtidig, at dine forældre har brug for de penge de har udlånt til dig og din mand, så det er næppe en løsning, at dine forældre eftergiver dig gælden ved at give dig et arveforskud eller gør det samme over en årrække via det årlige beløb, som forældre kan give deres børn skattefrit.

    At blæse med mel i munden er svært, og det er netop hvad dine spørgsmål lægger op til.

    Eneste løsning er. at du og dine forældre kontakter en advokat, der på baggrund af fyldestgørende oplysninger om dine forældres økonomiske og andre forhold, måske kan fremkomme med en bedre og endelig løsning på jeres problemer. Du skal ikke regne med, at du på dette forum kan få råd der endeligt vil kunne løse problemstillingen.

    #210636
    MichaelForfatter

    Med 1 mio i husstandsindkomst – svarende til noget der ligner 50.000 kr netto/md – burde det da være muligt at afdrage massivt på gælden. Selv med øvrige udgifter på 30.000 kr/md er der 20.000 kr tilbage til afvikling af gælden og så vil gælden være helt væk inden for ca. 3 år.

    Herefter kan I se på huskøb. Lige nu lader det sig næppe gøre.

    #210646
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor er der så mange, der skriver at de har lånt af familien og at den altid ikke kan undvære pengene igen.

    Jeg syntes at vi har set det samme spørgsmål her mange gange før, er det ikke lidt mærkeligt at så mange har samme problemstilling? Jeg hæfter mig ved, at hver spørger ligeledes oplyser, at de har et handicappet barn.

    Sanne, jeg tror bare at du skal henvende dig i banken for at få en konkret svar. Morsdreng og “LolleMichael" kan formentlig ikke hjælpe dig.

    #210648
    HammerenForfatter

    Jeg tror mors dengse misforstaar det .
    Du skriver bl.a. at I faar rentefradrag for laanet. DVs at i idag goe det korrekt.
    Du skriver at dine foraeldre har brug for pengene. Her laeser jeg det som om at de har brug for de m[nedlige ydelser, og som s[dan har de ik brug for de 600 tkr.
    Jeg taenker ogsaa at I skal goere noget aktivt ved at faa afdraget alvorligt. nu nu nu.
    Evt. se paa om jeres for;ldre kan give nogle aarlige gavebeloeb, som herved virker som afdrag..
    De skal jo ikke have noget med i graven.

    For guds skyld lad v;r at kontakte den advokat som dengse anbefaler. Han anbefale det i stort set alle hans raad. (m[ske han selv mangler kunder(.

    Alternativt / hvis ikke foraeldrene er behjaelpelige, maa I naegte dem at se deres boerneboern. Ironi kan forekomme

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.