Boliglån trods stor SU-gæld?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94496
    AnonymForfatter

    Hej
    Lige et hurtigt spørgsmål, hvis der er nogle der ved det..

    Er det muligt, at låne til en bolig(fx andelsbolig – tænker 300.000-400.000 max) hvis man har en stor SU gæld?

    Jeg vil gerne flytte fra byen efter endt studie, og det er ikke muligt for mig nu pga. jeg er på SU og har en forbrugsgæld ved siden af..
    Men når jeg er færdiguddannet, så er min forbrugsgæld betalt ud, og jeg har “kun" min SU-gæld tilbage..
    Den er dog løbet op på 350.000-400.000(og ja, det er muligt, og ja halvdelen har helt klart været uansvarligt)
    Til gengæld har jeg regnede mig frem til, at jeg kan fremvise et rådighedsbeløb på mellem 9.000 og 10.000,- pr md(1 voksen og 1 barn på 6-7 år til den tid) og dette vil være inkl afdrag på bolig og SU-gæld..
    Jeg vil få en indkomst på ca. 330.000 brutto efter endt studie..

    Er det urealistisk?

    #210074
    thsvForfatter

    Det rådighedsbeløb lyder noget for højt!

    Efter AM-bidrag og pensionsopsparing vil der være ca. 16.500 kr udbetalt.
    SU-lånet vil koste 3.700 kr over 10 år eller 2.600 over 15 år.
    Andelsboliglånet (over 20 år) vil koste 2.800-3.000 kr afhængigt af rentesats.
    Boligafgift er vel 2-3.000 kr.
    Så før faste udgifter, transport, A-kasse og forbrugsudgifter har du kun 9-10.000 kr tilbage. Du vil dog få ca. 700 kr mere udbetalt grundet renteudgifterne, ligesom du får børnepenge, men der skal også betales institutionsplads.

    Jeg tvivler på at en bank vil godkende dig til lån af 3-400.000 kr med et realistisk budget og det er hovedsageligt pga. den voldsomme studiegæld, som koster ca. 20% af din nettoløn.

    #210076
    thsvForfatter

    http://www.laaneberegner.nu/budgetskema.asp

    Du kan f.eks. bruge et skema som dette, så man husker alle udgifter, husk transport, hvis der ikke er bil.

    Rådighedsbeløb i følge link er 5.800+2.000 kr for en voksen med et barn.

    Med en bruttoindkomst på 330.000 kr årligt vil du for øvrigt kunne få delvis friplads og også boligstøtte i en lejebolig, så det er nok vejen frem for dig.

    Og du modtager evt. nogle børnepenge fra barnets far?

    #210078
    AnonymForfatter

    Ja, der kommer børnepenge og børne-familieydelse..

    Min beregning var udregnet således:

    Andelsboliglån 2.200(som var det min bank sagde det var realistisk at ligge på, faktisk sagde de 2.000)
    SU-lån 2.700
    Boligafgift 4.300 med forbrug
    Øvrige faste 2.400
    Daginstitution vil min datter ikke gå i til den tid, men der vil naturligvis være nogle udgifter ift fritidsaktiviteter og børneopsparing. Så et bud vil være 1.000 der

    Det efterlader mig med et rådighedsbeløb på 8.000 når jeg medregner sidstnævnte(som jeg ikke havde i mit første indlæg, da jeg tænkte det skulle komme fra rådighedsbeløbet.)

    Lejebolig er ikke en mulighed der hvor vi vil flytte ud, deraf mit spørgsmål..

    #210084
    HammerenForfatter

    Jeg tænker det lyder som et indlæg vi har hørt for ca 1 måned siden. Tager jeg fejl?

    #210086
    AnonymForfatter

    Nej, det gør du ikke og banken gav afslag på nuværende tidspunkt.. Hvilket jeg sagtens kan forstå efter et møde med dem!
    Derfor må jeg vente til jeg er færdiguddannet, og fået betalt min gæld i banken ud.. (Jeg har i stedet fundet en billig lejebolig der gør det muligt for mig, at betale min gæld af på relativt kort tid.. Men det er en midlertidig bolig..)
    Men nu bliver jeg bekymret om det så er muligt dér pga SU-gælden, og det vil banken ikke rigtigt svare på..

    Det er vel ikke forbudt, at spørger når der sidder så mange kloge hoveder her 🙂

    #210092
    HammerenForfatter

    Det er rigtig træls når folk spørger om det samme igen og igen . Især når det kun er halve historier, hvor man skal gætte resten. Det er banken som man skal spørge, for at få svar på hvorfor man ikke kan låne. Dem kan du så vælge at spørge måned efter måned.
    Jeg vil råde dig til at tage og søge i din gamle tråd. Og slutteligt er du fuld af lort når du gang på gang skriver at du kun kan finde andelsbolig men ikke lejebolig. Lad nu vær at købe de usælgelige andelsboliger i udkantsdanmark. Banken er klog nok til ikke at ville risikere deres penge på den dumme investering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.