Boliglån trods stor SU-gæld?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94496
    AnonymForfatter

    Hej
    Lige et hurtigt spørgsmål, hvis der er nogle der ved det..

    Er det muligt, at låne til en bolig(fx andelsbolig – tænker 300.000-400.000 max) hvis man har en stor SU gæld?

    Jeg vil gerne flytte fra byen efter endt studie, og det er ikke muligt for mig nu pga. jeg er på SU og har en forbrugsgæld ved siden af..
    Men når jeg er færdiguddannet, så er min forbrugsgæld betalt ud, og jeg har “kun" min SU-gæld tilbage..
    Den er dog løbet op på 350.000-400.000(og ja, det er muligt, og ja halvdelen har helt klart været uansvarligt)
    Til gengæld har jeg regnede mig frem til, at jeg kan fremvise et rådighedsbeløb på mellem 9.000 og 10.000,- pr md(1 voksen og 1 barn på 6-7 år til den tid) og dette vil være inkl afdrag på bolig og SU-gæld..
    Jeg vil få en indkomst på ca. 330.000 brutto efter endt studie..

    Er det urealistisk?

    #210074
    thsvForfatter

    Det rådighedsbeløb lyder noget for højt!

    Efter AM-bidrag og pensionsopsparing vil der være ca. 16.500 kr udbetalt.
    SU-lånet vil koste 3.700 kr over 10 år eller 2.600 over 15 år.
    Andelsboliglånet (over 20 år) vil koste 2.800-3.000 kr afhængigt af rentesats.
    Boligafgift er vel 2-3.000 kr.
    Så før faste udgifter, transport, A-kasse og forbrugsudgifter har du kun 9-10.000 kr tilbage. Du vil dog få ca. 700 kr mere udbetalt grundet renteudgifterne, ligesom du får børnepenge, men der skal også betales institutionsplads.

    Jeg tvivler på at en bank vil godkende dig til lån af 3-400.000 kr med et realistisk budget og det er hovedsageligt pga. den voldsomme studiegæld, som koster ca. 20% af din nettoløn.

    #210076
    thsvForfatter

    http://www.laaneberegner.nu/budgetskema.asp

    Du kan f.eks. bruge et skema som dette, så man husker alle udgifter, husk transport, hvis der ikke er bil.