F5 – farligt?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • TyroelsForfatter
    Indlæg
  • #94487
    TyroelsForfatter

    Hej

    Vi har købt vores første bolig, som vi overtager pr 1 november. Vi skal have finansieret 100 pct, i alt 3 mio kr., hvor 80 pct bliver gennem totalkredit og de resterende 20 pct som boligkredit med en rentesats på 4,95 pct.

    Efter i lang tid at have hældt til fastforrentet 2,5 pct lån, er jeg gået over til at at dele realkreditlånet op mellem to flekslån, hvor de 0-40 pct bliver uden afdrag, mens de 40-80 pct bliver uden afdrag. Så vidt jeg kan regne ud, gør de nye bidragssatser således, at det bedre kan betale sig at afdrage på en del af realkreditlånet, end at afdrage et tilsvarende beløb på banklånet.

    Jeg er meget i tvivl om, bør vælge f3 eller f5. Jeg hælder selv til f5, men det er udfra en vurdering af, at vi i løbet af de 5 år, bør kunne nå at afdrage i alt ca. 500.000 kr. Med lidt held i tilfælde af stigende boligpriser, bør vi således kunne lægge lånet om om 5 år, og forhåbentlig få banklånet helt uden af verden. Dermed bør vi ikke være så vanskeligt stillet, hvis renten er steget.

    I de sidste mange tråde jeg har læst herinde, er der dog flere, der omtaler f5-lånet som farligt. Jeg ved, der er risiko for kurssmæk ved førtidig indfrielse, men som jeg har forstået, er det vel kun en risiko, hvis renten falder yderligere? Kursen på f5-lånet bør jo falde, hvis renten stiger – hvilket jeg egentlig forventer.

    Jeg håber, der er nogle, der vil give deres besyv med, om f5-lånet også kan betragtes som farligt eller risikofyldt for os?

    #210016
    TyroelsForfatter

    Og der skulle selvfølgelig stå, at de 40-80 pct bliver med afdrag..

    #210018
    thsvForfatter

    Tror ikke du forstår princippet i F5-lånet!
    Der er tale om 6 5-årige lån og dermed ikke særlig god chance for kursgevinst ved stigende rente.
    En evt. kursgevinst ved omlægning undervejs er for øvrigt skattepligtig på F5-lånet i modsætning til obl.lånet.

    F5-lånet er altså falsk sikkerhed, ikke fast rente og ikke mulighed for stor kursgevinst ved rentestigninger.
    Samtidigt er renten noget højere end F3-lånet og muligheden for et kurstab ved omlægning undervejs derfor absolut muligt.

    Ved uændret renteniveau og en omlægning efter f.eks. 2 år er F5-lånet 0,6% dyrere i rente (2*0,3%) og koster 0,9% i merkurs at indfri i forhold til F3-lånet (3*0,4% mod 1*0,3%).
    Man skal derfor være 100% sikker på at man ikke vil lægge om indenfor de første 5 år for at vælge F5, selv ved det nuværende lave renteniveau.
    F3-lånet er ikke nær så farligt, da renten på dette er ca. den samme som F1 og F2, så en førtidig indfrielse at dette bliver ikke voldsomt dyr.

    #210022
    TyroelsForfatter

    Tak for svaret. Det er nok rigtigt, at jeg ikke helt har fanget princippet i F5-lånet, så jeg er kun glad for kommentarer 🙂

    Det er selvfølgelig ikke mhp. kursgevinst, at vi evt. vælger F5-lånet. Men det tiltaler mig især, at vi har mulighed for, at binde renten på et meget lavt niveau i fem år og dermed har mulighed for nærmest at få banklånet ud af verden. Hvis vi vælger F3, og renten er steget om tre år, står vi over for et lidt sværere valg, tænker jeg umiddelbart.

    Men jeg kan godt følge, at f5-lånet kan blive dyrt at indfri ved uændret renteniveau om 2 år fx. Men vil det også være tilfældet, hvis renten f.eks. er steget 1 procentpoint? I den følgende artikel omtales det f.eks., at med den nuværende lave rente, er det sandsynlighed for, at man vil have en lavere restgæld ved indfrielse før tid. http://m.epn.dk/privat/bolig/finans/ECE6996165/nu-kan-flekslanere-undga-kursfaelde/

    Som jeg forstår det, er det altså farligst (dyrest), hvis renten altså ikke steget på det tidspunkt, man evt. får brug for at indfri lånet??

    #210026
    HammerenForfatter

    Hvis I vælger f3 lån og renten er steget om 3 år står i overfor er lidt sværere valg, siger du.

    Men hvis renten er steget om 3 år – hvad er den så efter 5 år….???
    Så tror jeg du står om 3 år, og er træt af at den er bundet i 2 år mere….

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.