Dilemma – fast 2.5 eller variabel f

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • plexForfatter
    Indlæg
  • #94481
    plexForfatter

    Hej

    Jeg har et boliglån i banken på 100 kkr, som jeg afdrager med kr. 2250 til en rente på 6%.

    Mit realkreditlån i dag, er et rentetilpasningslån med loft på 5% – som sådan et billigt lån med sikkerhed, selvom 5% er voldsomt i nuværende tider – restløbetiden er 22 år.

    Jeg har overvejet at belåne friværdien i boligen, hvilket vil give mig 120 kkr., så jeg kan betale banklånet ud, for at få et større rådighedsbeløb.

    Totalkredit har givet mig 2 forskellige løsninger – enten fast 2,5% eller ren rentetilpasning uden loft – stadig med 22 års restløbetid.

    Så er det jeg bliver forvirret og usikker på, hvad der er bedst. Man hører i nyhederne, er der nok ikke er udsigter til at renten stiger foreløbelig, men lånet løber jo også 22 år endnu!

    Jeg er ikke skide skarp til det med kurser og bidragssatser, så er noget i vildrede om hvad der er bedst for mig.

    F lånet er med en rente på 0,15%, bidragssats på 0,75% og kurs på 99,63.

    Det fastforrentede på 2,5% er bidragssatsen 0,61% og kursen 97,47.

    Kursen på det indfriede lån er 101,68 og bidragssats 0,75.

    Disse ting siger mig ikke ret meget, så håber der sidder nogen derude med forstand på penge, der kan hjælpe mig med mit valg.

    I begge tilfælde, vil jeg have større rådighedsbeløb – hhv 11.365 og 22.000 kr før skat.

    På forhånd tak for hjælpen

    #209898
    testForfatter

    Du skal vel starte med at bestemme dig til hvad du vil beslutte dig ud fra? Den laveste ydelse eller den faste ydelse? Når det er gjort har du svaret måske med tillægsspørgsmålet hvad den reel mer ydelse er nu i forhold til ydelse hvis rente stiger med 5 pct point.

    Om rente stiger, falder eller forbliver stabil kan ingen reelt svare på.

    #209900
    plexForfatter

    Jamen du har ret – sikkerhed kontra lav ydelse uden sikkerhed.

    Ved man noget om, om der kommer et lavere fastforrentet lån, eller hvor lang tid 2.5% lånet vil blive tilbudt?

    Der siges også i nyhederne, at kreditforeningerne vil tvinge folk væk fra de billige lån, ved at hæve bidragssatsen – er der noget om det?

    #209902
    HammerenForfatter

    Tá et fast – det er bedst til din profil

    #209904
    plexForfatter

    Det er måske også det jeg hælder mest til, så man kender sin økonomi de næste 22 år.

    Hvad mener du med, at det passer bedst til min profil?

    #209906
    HammerenForfatter

    Jamen jeg tænker på din viden og interesse for flekslån m.m. Selvfølgelig går du op i din egen økonomi – det er klart.
    Men herudover er der nogle indikationer på at det først er for nylig du er begyndt at interessere dig.
    Derfor tænker jeg du skal vælge den sikre løsning, som du kan forstå dig på. I længden kan den sikre løsning vise sig at være den billigste. Både for dig, men også for os andre. .

    #209908
    plexForfatter

    Det er korrekt, at jeg først for nylig at begyndt at tænke langsigtet. Min kone er ikke dansk statsborger, hvorfor vi ikke er så godt sikret mht sociale ydelser mm. Pt er det også kun mig der tjener penge, så jeg tænker at det kan komme til at gøre ondt, hvis den variable rente pludselig flyver til vejrs.

    Har også lige læst mig frem til, at et fastforrentet lån altid kan indfries med kurs 100, hvilket må siges at være en god sikkerhed også.

    Jeg vil tale videre med min bank om et 2.5% fast forrentet lån, evt. med et par års afdragsfrihed, som jeg kan læse der er mulighed for.

    Tak for råd

    #209910
    thsvForfatter

    Er ønsket et billigere lån, så forlæng løbetiden til 30 år.

    Overvej endvidere et 2% 20-årigt lån, hvis ønsket er at være hurtigt gældsfri.

    Kursen på 2½% med afdragsfrihed er simpelthen for ringe til at dette lån er aktuelt i mine øjne, så hellere et rent flekslån, f.eks. F3 med indledende afdragsfrihed, hvis du ønsker det. Dette lån kan også med fordel forlænges til 30 års total løbetid, så afdragene ikke bliver for store.

    #209914
    plexForfatter

    Ønsket er at belåne friværdien, så jeg kan få indfriet mit 6% bank lån, for igen at få et større rådighedsbeløb. Hvis jeg så også kan fremtidssikre min økonomi, så er det jo værd at tage med.

    Kan godt se, at kursen på 2.5 ikke ligefrem er super.

    Måske et 2% over 20 år, kun vil give en beskeden merydelse kontra 2.5 år over 22 år.

    Kan man få indledende afdragsfrihed på alle fastforrentede lån?

    #209916
    thsvForfatter

    Nej, kun på 2½% 30 år og det koster på kursen.

    http://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-bolig/Kurser-og-renter/Pages/Aktuelle-priser.aspx?segment=P

    Som du kan se i RDs kursliste er 2½% med afdragsfrihed helt nede omkring kurs 96…

    At forkorte 2½% til 22 år forekommer for dyrt i mine øjne, så hellere vælge den længere løbetid og sidde lidt billigere.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.