refinansere 1/4-2015

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • CN1980Forfatter
    Indlæg
  • #94464
    CN1980Forfatter

    Hej

    Jeg skal til og tænke på hvad jeg skal refinansere til når jeg kommer til d. 1/4-2015

    Lige nu har jeg et f5 lån med afdragfrihed med 5 år. Jeg fik det fordi jeg ville betale min bil ud før.
    Det lån er faktisk færdig her d. 1/4 også.

    Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg lige skal gøre her.

    Jeg tænker mest på et fastforrentet lån med afdrag, men det er kun pågrund af renten. Men kunne også godt friste af f5 eller f3 med afdrag på.

    Jeg skylder lige pt 656000 kr. på mit rækkehus også har jeg et pantebrev som er færdig 1/1-2016.

    Hvad ville i gøre ?

    Jeg er dog i tvivl om det er her jeg vil bo i mange år endnu, men kunne så lave det om til udlejning bolig.

    Mvh

    CHristian

    #209754
    thsvForfatter

    Du har et lille lån, så giver ikke så stor mening at omlægge lånet.
    Et flekslån med afdrag er ikke så farligt, da afdragene forskydes når renten stiger, en 5% renteforhøjelse koster dig jo kun ca. 20.000 kr netto i merrente årligt, herfra skal trækkes det afdraget falder.
    Jeg ville nok vælge F3 ved refinansieringen, men valget er marginalt givet de nuværende rentestser: ca 0,5% for F3 og ca. 0,8% for F5 inkl. kursskæring jvf. f.eks. Nordeas seneste auktion. Koster det gebyr at skifte refinansieringsfrekvens ville jeg blive i F5.

    Er din rente på F5-lånet omkring 3% nu?
    For så sparer du en del i renter og skal huske at få ændret forskudsopgørelsen efter refinansieringen, da dine renteudgifter falder med ca. 15.000 kr årligt, dels fra den lavere rente og dels fordi billånet nu er udbetalt. Dette betyder ca. 5.000 kr mindre udbetalt om året efter skat. Ligeledes falder adm.bidraget når de begynder at afdrage med op til 0,325% årligt (hos RD).

    #209756
    thsvForfatter

    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSE2NDASDROAP15

    Læg mærke til den nye funktionalitet på kursgrafen, man kan su se kursen helt tilbage til marts 2010 hvor denne serie startede i forbindelse med refinansieringen i 2010.

    #209760
    HammerenForfatter

    Med de få oplysninger du nævner, ville jeg vælge et fastforrentet lån over 20 år. 2-2,5 %. Jeg synes ikke du må trække det ud over 30 år.
    Ligeledes er et f5 meget usikkert hvis du flytte/sælger inden de 5 år er gået. Meget dyrt.

    #209762
    CN1980Forfatter

    hvor meget skal man beregne til det koster for og ligge lånet om til f.eks fastforrentet lån.

    Kan ikke rigtigt finde det nogen steder på de forskellige realkredit steder.

    #209764
    peter holm larsenForfatter

    Kære cn1980

    Det heller ikke lige til at besvare hvad det koster at skifte da du ikke har oplyst dit kreditinstitut. Men profilskifter koster fra 700. Kr og op.

    personlig ville jeg nok anbefale enten f5 eller fast rente. Det er en gammel skrøne at F5 lånene kan blive meget dyre, hvis du skal sælge – det er vil jeg næsten tillade mig at sige et rent falsum fra tidligere tid. Ville ikke anbefale profilskifter fra f5 til f3 – det er der intet rationale i synes jeg.

    Ville nok inderst inde anbefale f5 med afdrag. Super billigt lån og lavere bidrag.

    #209766
    CN1980Forfatter

    Hej

    Jeg har lige pt realkredit danmark som kreditinstitut.

    Jeg går dog lidt rundt med tanken og skifte Danske bank ud som bank når jeg er færdig med mit billån…

    Jeg vil lige se hvad der er ude på marked med min økonomi.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.