Omlægning

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • fidellForfatter
    Indlæg
  • #94457
    fidellForfatter

    Har haft et møde med ‘bankrådgiveren’ vedr omlægning af lån.
    Vi har:
    1 mio 4% fast med afdrag
    1 mio F1 uden afdrag
    250.000 Boligkredit 5,45%

    bankmanden talte varmt for at omlægge til ét samlet 2 mio 2,5% fast uden afdrag for at kunne indkassere en ordenlig gevinst når/hvis renten stiger.

    Derudover talte vi også en løsning der hed at konvertere 4%’eren til 2,5% med eller uden afdrag og holde fast i f1’eren

    F3 kom også på banen fordi han mente udgiften vil være den samme (men det afhænger vist af en vurdering af vores hus og af om f1’eren falder indenfor de 60%)

    grunden til at køre afdragsfrit er at vi hellere vil afdrage på boligkreditten – som lige nu er maxet ud.

    Hvad er jeres mening om ovenstående?
    Er der nogen som har nogle bud på andre fornuftige løsninger (fast 3% fx)?

    på forhånd tak.

    #209670
    HammerenForfatter

    vores mening er at I har dummet jer da i lavede lån. Umiddelbar ttror jeg det er ca. 2 år siden.
    Nu ser bankrådgiveren et par muligheder for at score penge, ved at få jer til at omkonvertere.
    Han tænder lyset i jeres øjne ved at nævne mulligheden for at score kassen ved at omkonvertere jeres eventuelle 2,5% lån i fremtiden.
    Samtidig sidder han og får lettere rejsning ved at kunne se endnu en god forretning når I skal omkonvertere igen.
    Glem den med at tjene på fremtidige omkonverteringer. Bare glem det.

    Find ud af hvad I vil med jeres økonomi. Vil I have høj risiko, og samtidig få afviklet jeres boliggæld?
    Eller vil i leve det sikre liv – det lidt dyrere, men sikre, med en 2,5% i de næste 30 år. Evt. måske starte med en afdragsfri periode, så I kan få afviklet boliggælden hurtigt, og spare op til fremtiden.
    Eller vil I leve livet i midterste vognbane, lidt usikkert – med lidt sikkerhed.

    Det er som med religion. Det hele kommer an på hvad I vil. Hvordan ser jeres rsterende liv ud. Skal I snart ha skiftet bil. Får I børn rundt om hjørnet. Bliver i boende der de næste 30 år, eller er I nomader.
    Find en livsstil. Tro på den – og lev efter den.

    #209672
    fidellForfatter

    Hej Hammeren
    Børn har vi rigeligt af – ca ½ for meget efter min mening 😉

    4% lånet er 9 år gammelt – og det var et fantastisk lån i sin tid.
    F1’eren er fra 2008, så det har vi virkelig nydt godt af.

    Jeg er glad for at du opfordrer mig til at glemme den fremtidige gevinst ved en samlet konvertering – jeg har sgu også lidt svært ved at forholde mig til det…

    Jeg kan godt lide den middelvej vi har kørt indtil videre med halvdelen i fast og med afdrag og den anden halvdel i et afdragsfrit F1. På den anden side kan jeg godt se fornuften i at konvertere 4%’eren til 2,5 uden afdrag og så bruge den ekstra luft til at få høvlet af kreditten. Hvordan synes i det lyder?

    #209674
    thsvForfatter

    Kurstabet ved at konvertere til 2½% uden afdrag er alt for voldsomt til at det er rentabelt.
    Husk at de 2 andre lån ligeledes skal tinglyses for at respektere det nye lån, dermed løber der mindst 2 gange 1.660 kr ekstra på i omkostninger plus evt. gebyr til RK og bank.

    Læg også mærke til at adm.bidraget for at låne afdragsfrit stiger voldsomt specielt for 40-60% intervallet fra nytår hos f.eks. Totalkredit.

    Jeg ville lægge om til et stort lån med afdrag på hele lånet og også droppe boligkreditten, da renten på denne er noget for høj til at være brugbar.
    Om I så vælger F3 eller 2½% må være op til jeres mavefornemmelse, men selv 2½% med afdrag har et pænt stort kurstab med den nuværende kurs lige under 97. Kursen er dog 1,26 point bedre end den afdragsfri variant og adm.bidraget bliver en del lavere.

    Et mere nøjagtigt råd kræver yderligere oplysninger, såsom vurdering af salgspris på jeres ejendom og andre lån, ligesom fremtidigt køb af bil eller renovering af ejendommen kan gøre boligkreditten spændende.

    #209682
    fidellForfatter

    Jeg vil meget nødig ud i stigende månedlige omkostninger, så at vælge et samlet 2,5% med afdrag bliver for dyrt (i månedlig ydelse)

    Hvad med at konvertere 4% til en 20-årig 2% uden afdrag?

    #209692
    AnonymForfatter

    Hvilken bank har du?
    Hvis du primært tænker på størrelsen på terminerne? Så prøv at få lavet en beregning på et nyt samlet F1 lån med afdrag..
    Evt hos Jyske bank.. deres Jyske F1..
    Vi har netop skiftet fra BRF F1 til Jyske F1 og sparet penge.

    #209696
    fidellForfatter

    Vi har Nordea
    og jeg har talt med Arbejdernes Landsbank også.
    Et samlet F1 er for usikkert til min smag.

    Det hele handler jo om en afvejning hvor jeg må vurdere vores risiko-villighed.

    #209698
    AnonymForfatter

    Du har jo allerede et F1 lån og endnu uden afdrag
    For mig virker dine lån lidt som en “rodebutik"
    og en boligkredit med 5,45% virker noget dyr synes jeg. Hvor meget har du udnyttet af kreditten?

    #209700
    fidellForfatter

    Boligkreditten er fuldt udnyttet – desværre.
    Rodebutik ved jeg ikke helt om jeg synes det er. For mig at se er det mere en gylden middelvej. Lidt af det helt sikre og lidt af det usikre (f1).
    Og ved nærmere eftertanke, så tror jeg det er den vej vi gerne vil fortsætte.
    Altså holde fast i F1’eren og gøre noget ved 4%’eren, så vi får færre udgifter på denne. Spørgsmålet er så hvad det giver mening af konvertere 4%’eren til?

    #209702
    AnonymForfatter

    Du har jo så også et fuldt udnyttet 5,45% i form af boligkreditten.. Den bør du vel også konvertere om?

    Du har 1.250.000 kr lån som er MEGET dyrt.

    Forstår ikke hvad du mener med sikre og usikre??
    Synes du bør få din bank til at lave forskellige muligheder… så kan du se tallene (ydelserne) sort på hvidt.

    #209704
    fidellForfatter

    Det sikre er 4% med afdrag.
    Det usikre er f1 (S1) uden afdrag.

    Er enig med dig i at jeg har 1,25 mio lån som er meget dyrt. Spørgsmålet er hvad jeg skal gøre ved det…?

    Jeg ønsker ikke mere f – vil gerne have fast rente.

    Gode forslag modtages.

    Og foreløbig tusind tak for jeres gode input. Det har givet mig en meget bedre fornemmelse af hvor vi gerne vil hen…

    #209706
    thsvForfatter

    Fidell:
    “Hvad med at konvertere 4% til en 20-årig 2% uden afdrag?"

    Hvor i alverden vil du optage sådant et lån henne?

    Alle de 20-årige fastforrentede lån er med afdrag og dermed dyrere i afdrag end et 30-årigt lån.

    #209708
    fidellForfatter

    Ja – det så jeg så også lige selv – efter jeg havde skrevet det 😉

    #209710
    thsvForfatter

    Flekslån med afdrag er altså ikke særligt farligt, da nettoydelsen ved stigende rente kun stiger ganske lidt, grundet annuitetsprincippet, der forskyder afdragene til senere.

    Jeg ville omlægge alle 3 lån til et stort lån med afdrag på det hele.
    Dette vil koste ca. 8.700 kr netto om måneden som 2½ og 7.580 kr som F3. lidt billigere er det nye Flex kort lån, der er lige under 7.500 kr.

    Hvis I ikke har råd til 2½% med afdrag bør I bestemt gennemgå jeres forbrug/budget med en tættekam og få minimeret udgifterne…

    #209712
    AnonymForfatter

    som thsv sikriver er et flekslån ikke særlig farligt.. men når du kombinere det med afdragsfrihed så har du jo presset citronen.

    Forstår ikke dine idéer med “høj" rente og uden afdrag??

    Hvorfor ikke lav rente med afdrag.. som du jo kan få med et flekslån?

    Saml alle 3 lån i ét nyt flekslån med afdrag..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.