Gir en husstandsmølle merværdi på ejendommes pris

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • jhjorsalForfatter
    Indlæg
  • #94433
    jhjorsalForfatter

    Jeg går og overvejer at købe en 10 KW husstandsmølle, som ren investering på min nedlagte landbrugsejendom, hvis afregningen til 2,5 kr pr KW bliver vedtaget nede i det der EU. Jeg har i forvejen solceller der dækker hele mit behov for strøm, Energinet har dog forsikret mig om at det er okay, hvis bare jeg har et lille forbrug ala en udelampe eller lign. Den skulle hos mig kunne yde ca. 30.000KW, hvilket ville kunne indbringe ca 3000 kr om måneden når forsikring og serviceeftersyn er betalt, og det er jo egentlig meget godt.
    Inde på http://www.dkvind.dk har de beregninger der viser at hvis de 2,5 kr pr KW for Møller under 10 KW bliver vedtaget, så er tilbagebetalingstiden 7-8 år og de efterfølgende 12-13 år kan man lave en rund million alt efter vindforhold. Til at starte med var forslaget at det også skulle gælde husstandmøller op til 25KW, det ændrede man dog senere så Møller mellem 10 og 25 KW kunne få 1,5 kr pr. KW, da det ellers ville blive for lukrativ en forretning. Men i vindmølle forummer ser man det som en ordning på højde med netto ordningen fra solfanger verdenen, dog uden yderlig sammenligning, og den vil formentlig heller ikke blive lige så populær, da det er begrænset hvem der kan stille sådan en fætter op, landzone, gode vindforhold samt mulighed for at låne 400K skal der til. Og alt sammen kræver jo at det bliver godkendt dernede i EU.
    Men en af mine bekymringer ligger også i hvad den gør ved værdien af ejendommen hvis den skal sælges engang, mine teenage drenge bliver nok ikke boende længere end 7-8 år mere, og hvad skal jeg så med 250m2 bolig. Dog kan jeg placere den syd-øst for ejendommen, hvor den vil stå åben for vind fra både vest og sydvest, og ikke meget til gene. Der er selvfølgelig nogen der syntes den er grim, men mon ikke også andre kan se en fordel i et tilskud til kreditforeningslånet på eksempelvis 3000,- i måneden.

    #209296
    testForfatter

    På et tidspunkt undersøgte jeg selv driftgrundlaget for fin lille vindmølle og det var så tvivlsomt at jeg droppede det igen. De rigtige store Møller er en bedre firetning. Vi har en lille mølle her i lokal område som også er blevet og er en underskudsforetninh

    #209302
    jhjorsalForfatter

    Jo men det kan jo heller ikke være til en afregning på 2,5,- pr KW , da det ikke er vedtaget endnu, jeg kunne aldrig drømme om at rejse den hvis afregningen forblev på 60 øre. Mit spørgsmål lyder mere på hvordan værdien på min ejendom vil arte sig, hvis der fra en husstandsmølle ville komme 3000,- netto hver måned, og møllen ikke ville genere nævneværdig.

    #209304
    MichaelForfatter

    Det er nærmest umuligt her i dette forum at sige noget præcist om hvilken indflydelse der har på ejendommens værdi. Der er ganske enkelt for mange ubekendte til at man kan udtale sig fornuftigt om det.

    Tal evt. med en lokal mægler der kender området og din konkrete ejendom.

    #209306
    testForfatter

    Hvis det økonomiske grundlæg kun hænger sammen med en politisk ved taget kunstig høj afregningsprisen som hverken hænger sammen for miljøet eller vores samfund ville jeg nok betænke mig en ekstra gang. Bortset fra hvordan den evt forskønner Ejdommen begrænser du dit køber underlag til idealister ovenikøbet den type af idealister der gerne er det på andres bekostning. Hvilket vel er de fleste 🙂

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.