Ny lejlighed

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • LeMondForfatter
    Indlæg
  • #94383
    LeMondForfatter

    Hej,

    Jeg har et spørgsmål angående køb af en ny ejerlejlighed. Jeg er i gang med at sælge min andelsbolig (Østerbro i København) og håber/forventer at få ca. 250.000 med derfra. Vil gerne købe en ejerlejlighed i København, men har svært ved at se, hvor meget jeg vil kunne købe for.

    Jeg har har en månedsløn på 25.500 efter skat og den eneste gæld er et SU-lån på 150.000. Jeg er single, ingen børn, ingen bil.

    Håber I har nogle input

    Mvh
    Thomas

    #208644
    MichaelForfatter

    Den gode gamle tommelfingerregel:

    ÅrsindkomstX3 (brutto) – gæld + opsparing

    kan jo altid anvendes til at få en nogenlunde fingerpeg om niveauet.

    Hvis du tjener 45K før skat får man derfor en låneramme på 1,72 mio. Da du er single uden børn og bil og har en mindre opsparing (fratrukket gælden) vil jeg tro, at et køb på 2 mio er realistisk. Har du derimod planer om den helt store familie inden længe går regnestykket selvfølgelig den anden vej, men så har I sikkert også 2 indkomster.

    #208660
    HammerenForfatter

    hej Michael
    Jeg tænker egentlig at tommelfingerreglelen er fin nok, men måske mest anvendelig på folk i parforhold..
    Umiddelbart handler det om at lægge et budget, hvor du efter en række faste udgifter gerne skal stå tilbage med et tilpas stort rådighedsbeløb.
    Rådighedsbeløbet er forskelligt fra bank til bank og er afhængig af folkene der spørger samt det eventuele hus man ønsker at købe. Samt meget andet.
    LeMond – hvis jeg må give dig et rigtiggodt råd, så vil jeg anbefale at snakke med din bank – NU – de kan svare helt præcist.
    Du skal ikke være bange for bankrådgiveren – men istedet sparre med dem.
    Du får ikke noget rigtig godt svar herinde, da vi ikke kender din økonomi til bunds.
    find alle dine faste udgifter og snak så med din bankrådgiver.

    #208662
    HammerenForfatter

    noget andet er også, at de selvfølgelig ikke vil lade dig købe noget nyt før du har solgt andelslejligheden.

    #208680
    LeMondForfatter

    Tak for jeres input. Har booket et møde hos min bank, men ville gerne høre lidt om mulighederne. De online beregnere tager typisk udgangspunkt i opsparing, gæld og indtægt efter skat. Da jeg ikke har de store udgifter (bil, børn osv) har jeg et ret højt rådighedsbeløb, så håber at kunne låne omkring 2 mio. til ny lejlighed.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.