Omlægning fra 4 pct. til F5

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94373
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har et 4 pct fast forrentet obligationslån med en restløbetid på ca. 12 år, og en restgæld på ca. kr. 380.000

    Vil det være fordelagtigt at omlægge lånet til F5 (har læst at F5 kan fås til 0,8 pct i rente), og indfri hele restgælden på 5 år ?

    Jeg skal bemærke, at jeg kan generere den nødvendige likviditet.

    Vh / Tommie

    #208498
    HammerenForfatter

    Hej Tommie
    Det lyder umiddelbart som en go ide.

    Ting kan anskues på mange måder – jeg vil anskue det sådan her:

    Som jeg ser det er der ca. en basparelse på 3% p.a. (F5 lånet har nok højere bidragssats – derfor ca. 3% forskel)
    Hvis du kigger på et 5 års scenarie – er der vel en besparelse på 3% x 5 år x 300.000 = 45.000 kr.
    Efter skat er det ca. 30.000 kr du kan spare i meget runde tal. Dvs. ca. 6.000 kr om året i de 5 år du har et F5 lån.

    Samtidig skal de have omkonveteret- hvad koster det? Og om 5 år have det afviklet… Pris?
    Jeg tænker at besparelsen er begrænset. Ideen er go nok, meen.

    Hvis du har mulighed for at spare penge op, vil jeg gøre dette de næste år, for så at kunne få det hele afviklet på én gang.
    Opsparingen kunne du låse løbende på en hhøjrentekonto.

    Jeg kan også se at du har et 4% lån. Det kan ikke være gammel? Kreditforeningerne er dygtige til at holde gang i omkonverteringsbølgen…

    #208578
    thsvForfatter

    Konverteringsomk. kan let blive for dyre ved et så lille lån.
    Jeg ville klart gå til Jyske Bank og konvertere til deres nye F1-produkt, her er selve omlægningen gratis resten af 2014, så der kun skal betales for indfrielse og tinglysning af pant.

    Hammerens udregning er for øvrigt fejlbehæftet, da der afdrages på lånene undervejs.

    Hammerens udregning 300K i 5 år ved 0,8 % = 12.000 kr
    Reel renteudgift 390K med afdrag = 8.242 kr
    Der ses lige bort fra adm.bidrag i denne beregning, men forskellen er ganske tydelig.
    Ved en så lav rentesats som 0,8% er lånet nærmest et serielån, så havde man regnet med den halve restgæld ca. 200.000 kr i stedet ville det give 8.000 kr eller et meget bedre estimat.
    De ekstra 10K i restgæld er estimeret omk. for omlægning, som er lavt sat.

    Gebyrne for omlægning kan derfor let overstige den sparede rente, men et andet forhold er jo ændring af restløbetiden, men man kan evt. spare sammen og foretage ekstraordinært afdrag på obl.lånet.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.