Boliglån eller realkredit lån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94335
    AnonymForfatter

    Jeg skal have nyt tag og det koster 175.000 kroner.
    Jeg har et boliglån for ca. 358.000 kroner. Renter er 6,5% (ÅOP). Banken vil gerne øge mit lån med 175000 og sætter renten ned for hele mit boliglån til 5,95% (ÅOP). Låne omkostninger er 1200 kroner. På nuværende tidspunkt betaler jeg 3200 kroner om måneden. Hvis jeg tager denne 175000 ekstra skal jeg betale 5000 kroner om måneden.

    Jeg har også et tilbud fra et realkredit institut for denne 175.000 med et F5 lån. Her skal jeg betale 3,42% (ÅOP). det er et 10 års lån. Låne omkostninger er 11000 kroner. Jeg skal betale ca. 1800 kroner om måneden.

    Hvad er den billigste? Jeg har prøvet at regne det ud men er fuldstændig blank.

    Hvad er den billigste? Jeg har prøvet at regne det ud men er fuldstændig blank.

    #207918
    HammerenForfatter

    Skal man lave forbedringer på sit hus, gælder det for alt i verden om at have sparet penge sammen til det.
    Hvis man skal på lånemarkedet er det helt klart billigst at få financieret sit lån gennem sin kreditforening, såfremt det måtte være muligt.
    Det bør til enhver tid kunne gøres for den billigste rente hos kreditforeningen.

    De renter du nævner er lidt ligegyldige, da de kan ændre sig i næste måned.
    3,42 er dog mindre end 5,95.
    Når så du låner af kreditforeningen, så sørg for a t få afdraget på din nuværende boliglån, og så lad kreditlånet være afdragsfrit, hvis du kan få lov…
    Du skal have den dyre gæld væk først. Den dyre gæld er den i pengeinstituttet.
    Når du taler med din bankrådgiver om det, så glem ikke at han er mest interesseret i at tjene penge på dig til sin arbejdsgiver.

    MVH
    Hammeren

    #207936
    thsvForfatter

    Hammerens råd er ikke valide.

    F5-lånets rentesats kan ikke ændre sig i næste måned, faktisk kan renten kun ændre sig en gang, nemlig ved refinansieringen om 5 år, hvorefter den nye rente er gældende i 5 år mere.
    Rådet om afdragsfrihed er heller ikke særligt godt, da f.eks. RD indførerer et meradm.bidrag på 0,3252% på hele belåningen ved afdragsfrihed, og så er det altså billigere at afdrage på RK-lånet og acceptere en lidt højere bankgæld.

    Billigste alternativ er et nyt realkreditlån over 30 år (evt. afdragsfrit) og så maksimere afdraget på bankgælden.
    Muligvis kan du få en ny vurdering af huset efter at du har skiftet tag og forøge RK-belåningen, så banklåmet minimeres.

    Umiddelbart vil banklånet være billigst for dig, da du betaler samme ydelse ved de 2 metoder, mens der er højst rentefradrag ved banklånet. I praksis er afdragsprofilerne nok forskellige.

    #207942
    AnonymForfatter

    Tak for godt råd thsv og hammeren. Jeg kan se fordel og ulempe ved begge låntyper.

    Ulempe ved realkredit lån:
    Høj låneomkostninger
    Kan ikke indfrie lån når som helst – jo, det kan man godt men det koster.
    Risiko for forhøjet bidragsats

    Fordel:
    Lav renter

    Ulempe ved banklån:
    Høj renter – Renten kan stige til enhver tidspunkt. Ikke fastlåst.

    Fordel:
    Renter bliver nedsat for hele boliglån fra 6,5 til 5,95.
    Kan indfrie lån når som helst
    Lav låneomkostninger

    Men jeg kan lide den ide med at få vurderet huset efter at have fået nyt tag og forøge RK-belåningen. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

    Jeg vil helst undgå afdragsfrie lån

    #207948
    HammerenForfatter

    thsv der er ingen grund til at forsøge at msforstå mig. Selvfølgelig kan f5 renten kun ændre sig ved en refinanciering.. Vi er ikke dumme
    Bankrenten kan ændre sig – derfor er jeg helt ligeglad med at sammenligne 2 forskellige renter…
    Som nævnt – det lyder til at du har banklån. Derfor anbefaler jeg at du får dit nye kreditlån afdragsfrit, for derefter at pule penge sammen til at du snarest muligt kan gøre dig uafhængig af din bank, og deres forholdsvis høje rente.
    Det er megadumt at afdrage på begge lån, når du kan nøjes med at samle penge sammen til at få det dyre lån fjernet først.

    bidraget er højere på afdragsfrit, men det er vist helt ligemeget nå renten holder sig under bankens rente.
    THSV her viser du egentlig at du ikke kan overskue det

    #207968
    thsvForfatter

    Nej, Hammeren!

    På et F5-lån er renten fast i 5 år og kan ikke ændre sig i næste måned som du skriver, lær dog at læse startindlægget som du skriver et svar til, istedet for bevidst at misforstå det!

    Du beviser at du ikke aner hvad et F5-lån er!

    #207994
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jeg har nu fået kendskab til begge lånetyper (boliglån og RK lån). Jeg har tænkt meget på det og har valgt at øge mit boliglån selvom renten er ca. 2.30% mere. Men så er renten for hele mit boliglån (475.000) faldet med næsten 1%. Jeg regner med at tage en RK lån på friværdien efter jeg har fået nyt tag. Så er prisen også stegt på huset.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.