Hvilket banker beregner realkreditlån ud fra husets værdi, og ikke efter købsprisen?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94309
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg hørte fra en kollage, at han havde fået hele sit lån til huset som et realkreditlån, da huset var mere værd end han gav for det (familie overdragelse, men kan vel i princippet også bruges ved køb på tvangsauktion).

    Min egen bank (Danske bank) tilbyder åbenbart ikke denne service, der kan man max låne 80% af købsprisen som et realkreditlån,
    så nu er jeg på udkig efter andre banker som tilbyder realkreditlån efter boligens værd (ved Nordea tilbyder det).

    På forhånd tak

    #207460
    MichaelForfatter

    Du blander tingene sammen. Ingen kreditforening yder lån over 80% af handelsværdien – grænsen er lovmæssigt bestemt og kan ikke afviges. Handelsværdien kan så i tilfælde af familiekøb godt være højere end købsprisen, men det er ikke tilfældet ved en almindelig handel. Her er købsprisen altid lig handelsværdien.

    Ved tvangsauktion er købsprisen også lig handelsværdien fordi huset jo ellers blot ville blive solgt i almindelig fri handel via en mægler.

    #207462
    AnonymForfatter

    Jeg blander ikke noget sammen, jeg taler slet ikke om alm. handel…
    Det jeg leder efter, er steder hvor man tilbyder 80% realkreditlån af handels værdien, i tilfælde af at handelsværdien er højere end købs prisen.
    Min egen bank siger købspris = handelspris uanset hvad, og det duer ikke.

    #207464
    MichaelForfatter

    Handelspris er ALTID lig købsprisen undtagen i visse tilfælde af familiehandler. Det giver ingen mening at påstå, at huset skulle være mere værd end du har købt det for?! I såfald ville sælger jo have kunnet sælge huset for en højere pris – fx. ved en budrunde fordi der er flere købere.

    #207466
    HJLForfatter

    Eneste mulighed: – din kollega har overtaget et lån.

    Læs mere om gældsovertagelse her;
    http://www.realkreditraadet.dk/Realkreditl%C3%A5n/L%C3%A5neoptagelse/G%C3%A6ldsovertagelse.aspx

    #207468
    AnonymForfatter

    Det kan ikke være eneste mulighed, da han ikke har overtaget et lån, han har købt sin fars hus.
    Men lige for at gentage hvad jeg leder efter, så er det et sted hvor man tilbyder 80% realkreditlån af handels værdien, i tilfælde af at handelsværdien er højere end købs prisen.
    Håber det er til at forstå.

    #207470
    AnonymForfatter

    Martin, er du dårligt begavet eller hvad ?

    Det forholder sig som Michael har sagt to gange!!!

    Når det direkte står i realkreditloven, at en bolig ikke kan realkreditbelånes ud over 80 procent af markedsværdien, så findes der naturligvis ingen realkreditinstitutter der gør dette.

    Det fremgår også af loven, at realkreditinstitutterne skal lægge til grund at markedsværdien ikke kan ovestige købsprisen. En bolig kan tidligst revurderes 6 måneder efter købstidspunktet.

    #207472
    AnonymForfatter

    General Prier:
    Sikke da et person angreb at komme med?

    Men der er nu mere til det end som så.

    Det er korrekt at der i realkreditloven står at der ikke kan optages realkreditlån for mere end 80% af værdien, men selve reglerne for værdiansættelsen bliver fastsat af finanstilsynet.

    Hvis du gad kigge i finanstilsynets “bekendtgørelse om realkreditinstitutters værdiansættelse og
    låneudmåling" kan du se at der er undtagelser hvis salgsprisen ikke er udtryk for markedsprisen, tag et kig på §4 stk. 2.

    https://extranet.finanstilsynet.dk/lovinfo/Lov.aspx?ItemId=271d0fd1-fea0-4456-8c1c-ddd4182d1bae

    En mere “læs let" udgave er her:

    http://www.realkreditraadet.dk/Realkreditl%C3%A5n/V%C3%A6rdians%C3%A6ttelse_af_fast_ejendom/Ejerboliger_til_hel%C3%A5rsbrug.aspx

    God aften.

    #207474
    MichaelForfatter

    Er det en ejendom du har/vil erhverve på tvangsauktion? I såfald så ER markedsværdien/handelsværdien præcis lig salgsprisen. Som du har fået fortalt flere gange så er eneste undtagelse på denne simple regel familiehandler hvor man lovligt kan sælge ejendommen til 85% af den offentlige vurdering uden efterspil med Skat.

    Du kan ikke sammenligne en tvangsauktion med en familiehandel.

    #207476
    AnonymForfatter

    Som Christian linker til:
    “Der er dog enkelte undtagelser, hvor værdiansættelsen godt kan tage udgangspunkt i markedsværdien, hvis den vurderes at være højere end kontantprisen. Det gælder i tilfælde, hvor:
    •ejendommen er en handel mellem afhængige parter (familiehandel)
    •der er tale om et tvangssalg"

    Spørgsmålet burde være enkelt er der nogen der har erfaringer med steder der tilbyder at låne efter disse undtagelser?
    For lige at opsummere, så tilbyder min egen bank ikke dette, men Nordea har jeg en aftale med at de ringer i dag, da de tilbyder dette.
    Måden de fortalte det foregår på, er at de sender en person fra Danbolig ud og vurdere huset først.

    Men det kunne jo være der også var andre der tilbød dette, så man kunne sammenligne priser.

    #207478
    MichaelForfatter

    Alle kreditforeninger opererer under samme lovgivning og derfor kan alle tilbyde dig et lån i forhold til markedsværdien på huset. Ingen overraskelse i det.

    Sagen i forhold til tvangsauktioner er bare, at værdien i langt de fleste tilfælde er præcis lige købsprisen fordi ejendommen ellers ville blive solgt på normale vilkår via en mægler som jeg også har forklaret tidligere. Det er ikke særlig mange villaer i god stand beliggende i attraktive områder der sælges på tvangsauktion fordi ejeren i langt de fleste tilfælde kan afhænde ejendommen på normale vilkår. De fleste ejendomme på tvang ligger i yderområderne og er i elendig forfatning – og derfor afspejler købsprisen markedsværdien ganske nøjagtigt.

    Men jeg fornemmer efterhånden, at du ikke kan forstå denne simple sammenhæng så jeg bruger ikke mere tid i denne tråd.

    #207480
    AnonymForfatter

    Det ville da være dejligt hvis du forsvandt fra tråden, for du bidrager ikke med noget brugbart.
    Du siger at alle kan tilbyde lån i forhold til markedsværdien, og det er forkert,
    jeg HAR allerede snakket med Danske bank, som har været min bank igennem de sidste 14år,
    og de tilbyder, som sagt flere gange nu, ikke denne mulighed.

    Og det jeg søger er folk der har erfaringer med steder der tilbyder dette.

    #207482
    thsvForfatter

    Hvis du er overbevist om at Nordea tilbyder det, hvorfor henvender du dig så ikke til dem?

    #207486
    AnonymForfatter

    Det har jeg skam også gjort, men som sagt ville jeg gerne have nogen at sammenligne med.
    Så det kunne være fint hvis der sad nogen der vidste, at “dem og dem" tilbyder denne mulighed, og “dem og dem" skal du ikke bruge energi på at kontakte, da de ikke tilbyder det.

    #207492
    testForfatter

    Så vidt jeg ved laver alle en selvstændig vurdering af prisen men låner typisk næsten aldrig mere ud ind 80pct af købsprisen da den jo alt andet lige faktisk er et ret godt bud på værdien med familie handler baseret på en vurdering og en pct sats af denne som undtagelse. Ved familie køb foreligger der jo netop en vurdering som man så kæber under.

    Så jeg tror i i grunde svaret er at det gør danske bank også men så ekstremt usanseligt at du nok bare har fået et svar baseret på det sandsynlige.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.