Rådighedsbeløb

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94199
    AnonymForfatter

    Hvilken tommelfingerregel er der for rådighedsbeløb, hvis målet er at blive godkendt af bank/ kreditforening til køb af fast ejendom ??

    #205740
    MichaelForfatter

    Google det

    #205742
    AnonymForfatter

    Har prøvet,men ikke fundet noget brugbart …. ellers ville jeg jo ikke have spurgt herinde !

    Håbede der i dette forum også var mennesker med viden, men heri tager jeg måske helt fejl ??

    #205744
    BangeeForfatter

    ca 5000 for en enlig
    ca 8500 for et par uden børn
    derefter ca 2000 pr barn

    Dette er efter der er tagett højde for alle faste udfigter, samt benzin og en anslået udgift til vedligeholdesle af den faste ejendom (500-1000 pr måned) samt vedligeholdelse af bil samt de livsforsikringer mv som banken vil kræeve tegnet for at give lånet

    #205748
    AnonymForfatter

    Nu svinger kravene til rådighedsbeløb fra pengeinstitut til pengeinstitut, ligesom der kan være forskelle mellem hvor mange udgifter pengeinstituttet medtager under faste udgifter, men et udgangspunkt er 5.000 kr. pr. voksen og 2.500 kr. pr barn = 15.000 kr. til en familie på 2 voksne og 2 børn.

    BRF Kredit havde i 2010 et krav til rådighedsbeløb på 14.000 kr. til 2 voksne og 2 børn, men jeg kan se, at Finanstilsynet ved sin gennemgang ultimo 2012 oplyste, at BRF´s krav til rådighedsbeløb var i underkanten af kravene hos sammenlignelige institutter. Så 15.000 kr. til 2 voksne og 2 børn må anses som værende et minimum.

    Til sammenligning kan oplyses, at man i en offentlig gældssanering accepterer et rådighedsbeløb på 15.800 kr. til 2 voksne og 2 børn mellem 7 og 17 år. MEN så er der under faste udgifter kun medtaget udgifterne til husleje inkl. forbrug, fagforening, bidragsforpligtelser og eventuelle udgifter til samvær og medicin m.m., hvorfor rådighedsbeløbe her også skal dække ALLE øvrige faste udgifter, så som forsikringer, telefon, internet, licens m.v.

    Under alle omstændigheder og især hvis rådighedsbeløbet er mindre end normen, er det vigtigt at kunne overbevise pengeinstituttet/kreditforeningen om, at man i praksis har kunnet klare sig for et rådighedsbeløb der svarer til det man vil have efter et evt. huskøb. Her har det betydning, hvis man kan dokumentere en månedlig opsparing.

    #205750
    AnonymForfatter

    Tak for gode og uddybende svar, som har givet mig mere indsigt i hvad der kræves og hvordan jeg forbereder mig på dette.

    #205756
    MichaelForfatter

    Ja, nu fik jeg så smidt det meget hurtige “google det"-svar fordi emnet har været behandlet herinde 1000 gange før. Jeg vil dog godt lige give et noget bedre svar ud over de udmærkede svar der allerede er kommet:

    Først og fremmest: Brug “Luksusfælden"-metoden og find ud af hvor meget I reelt har brugt ud over de faste udgifter hver måned de seneste år. Det giver ikke megen mening, at bankens krav fx. er 15K hvis I reelt har brugt 20-25K hver måned i gennemsnit for så betyder det, at I skal skære voldsomt ned i forbruget hvis I køber bolig lige til grænsen af kravet. En seriøs bank vil dog undersøge jeres historiske forbrug også, men I kan ligeså godt være på forkant og checke det selv. Det er jo i jeres egen interesse.

    #205758
    AnonymForfatter

    ja, det har du ret i michael og luksusfælde metoden er ganske brugbar.

    Som det ser ud er det ganske positivt og jeg ved hvad der er og ikke er, da huskøbet kun omhandler een person – mig 😉

    #205760
    AnonymForfatter

    ……og uanset hvor mange gange et emne har været behandlet, har det åbenbart ikke være tilstrækkeligt for MIG – årgamle emner er heller ikke anvendelige, da tiderne hele tiden skifter 🙂

    #205772
    testForfatter

    Lav et budget evt vis det utallige bolig beregnere der findes. Danske bank har også en.

    #205780
    AnonymForfatter

    ja tak “test". Jeg har lavet budget som noget af det første, for at se hvordan realiteterne lå – men havde hørt at rådighedsbeløbet krævedes TÅRNhøjt – og hvor højt det er var spørgsmålet !?!

    Jeg har nu fået en god fornemmelse af, at det ikke er så TÅRNhøjt som det i mine ører lød.

    Tak for svarene 🙂

    #205784
    testForfatter

    Og det er så der hvor jeg ikke forstår diskussionen om rådighedsbeløb. Ved du ikke hvad du bruger af penge i dag? Jo tak det burde man jo gøre og laver man så et budget så ved man om man har råd og hvad man har råd til.

    Det forberedelse er meget bedre ind en diskusion hvad et gennemsnitligt standard forbrug er.

    #205788
    AnonymForfatter

    Du forstår nok slet ikke mit spørgsmål “test" !

    Hvad jeg har af rådighedsbeløb er jo ikke nødvendigvis det samme, som der kræves for at købe fast ejendom ;)))

    #205790
    testForfatter

    Er det vigtige ikke at du har råd?

    #205792
    AnonymForfatter

    hæ,hæ “test" nu er du sgu lidt for morsom 😉

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.