Køb af hus

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Daniel2005Forfatter
    Indlæg
  • #94188
    Daniel2005Forfatter

    Kære alle
    Vi har ikke så meget forstand på at købe hus, derfor har vi meget behov for jeres rådgivning og hjælp. Vi er et kærestepar og har 2 børen på 8 og 5 år.
    Voes løn før skat er ca.40.000 kr. Vi har en SU-lån på ca. 175.000 kr, hvilket vi betaler 5000 kr. pr. måned tilbage af og skal vær betalt helt tilbage til jan. 2017.
    Vi har en opsparring på 350.000 kr. Vi vil meget gerne b.la. få svar på følgende spørgsmål og alt andet som må være relevant:
    1. Er det fornuftigt at vi nu betaler 5000 kr. pr. mdr. tilbage på SU-gælden?
    2. Vi vil købe et hus i Viborg med højest 5 Km. langtfra byen, hvormeget må huset koste?
    3. Min kæreste har ikke en fast stilling, derfor der skal også overvejes, at måske vores indtægt på et tidpunkt bliver mindre.
    4. Alt andet som kan være reevant.

    På forhånd mange tak
    Daniel

    #205560
    AnonymForfatter

    Hej

    1. Jeg ved ikke hvad der er fornuftigt at afdrage.. Gælden er relativ billig – men lånet er relativt højt..

    2. Du skal spørge i din bank. En tommerfingerregel siger 2,5 x årsindkomst, hvilket i jeres tilfælde giver 1.2 mill. Der er dog også nogle krav til rådighedsbeløb der skal opfyldes, hvilket afhænger af jeres generelle udgifter og levestandard. Derfor er det kun banken der kan sige “god" for beløbet.

    3. Jeg ville vente med at købe hus til der var en fast stilling.

    Mvh Marcoco

    #205600
    ifferForfatter

    Hej

    1.få betalt jeres lån ud nu for uanset hvor lille renten er på lånet er det aldrig en god ide at have gæld + det frigiver 5000 kr hver måned som ellers i vil have brugt på gæld.

    2. I kan sagtens sidde i et hus til 1,2 mill. når i har 175000 kr. tilbage i opsparing og i har 5000 kr mere hver måned efter at I ikke skal betale til jeres SU-lån mere.

    3. Det bedste vil være hvis i begge har et fast job, men ser nu ikke nogen grund til at I ikke skulle kunne købe nu.

    #205602
    Mr.M.Forfatter

    Behold dog SU lån, så der ikke skal oprettes banklån. Renten er lavere på SU lånet og stiftelsesomkostninger på nyt lån kan spares.

    #205614
    thsvForfatter

    “Behold dog SU lån, så der ikke skal oprettes banklån."

    Dårligt råd, da ydelsen på 5.000 kr om måneden blokerer for et rimeligt stort RK-lån.
    Til sammenligning koster et lån på 1 million i 3% obligationer ca. 4.000 kr netto om måneden, og renteudgiften er næppe særlig stor på SU-lånet. Og med en bruttoindkomst på blot 40.000 kr før skat for et par er der altså ikke råd til en så ydelsestung gæld. Ihvertfald hvis man påtænker et boligkøb, ellers er lånet billigt i rente og omkostninger.

    Læg et budget i Nordeas boligberegner og husk alle poster, så får I en ide om hvor meget I kan købe for, tommelfingerregler er intet værd, da en forhøjelse af indkomsten med 100.000 kr brutto om året typisk fører til at man kan låne 1 million mere ved samme udgifter.

    #205616
    HalliHalloForfatter

    Køb endelig ikke noget før I ved om I begge fremover har faste indkomster.

    Det ville være ærgerligt med en tvangsauktion.

    #205624
    Daniel2005Forfatter

    Hej Ale
    Tusind tak for jeres råd. Der rejss nu ny spørgsmål. Nogen siger, at vi kan købe et huse for 1,2 milion, andre siger lade være at købe, fordi det kan ende med en tvangsaktion. Nogen siger beal SU-lån tilbage og andre siger behold SUen. Jeg håber at I giver mig noget konkret svar og råd ifm. med ovenstående tvivlsmme svarer/spørgsmål?

    Tak for hjælpen
    Daniel

    #205626
    testForfatter

    lav et budget, glem halihalo og lyt til thsv men husk at se på flere en en bank og en finasierings mulighed. Lav selv nogle af beregningerne.

    #205630
    AnonymForfatter

    Dit su-lån koster ikke 5.000 om måneden. I vælger at afdrage 5.000 om måneden. Normalt betales SU-lån hver anden måned og ydelserne er YDERST rolige. Til sammenligning har jeg SU-gæld på 100.000, hvor jeg afdrager 1700,- hver anden måned.

    Det gør løbetiden meget længere, hvilket giver mening, da pengene er lånt imens man læste og man bruger så sit “arbejdsliv" til at betale det tilbage.

    Jeg ser der dog som et større problem, at i ikke begge har faste jobs. Som ny boligejer, kan jeg fortælle dig at der kommer mange nye udgifter. Og man har lyst til at lave mange ting, når man pludselig går fra lejer til ejer. Jeg havde svoret at jeg ikke skulle lave en taresse – nu er jeg igang med at købe fliser – og det løber op. Har man kun lige penge til det allermest nødvendige, bliver det træls i længden.

    Derudover får du nok ikke noget mere konkret, end det der er postet i tråden. Folk vil foreslå forskellige ting og prioritere forskelligt. Du skal vurdere de muligheder der er blevet præsenteret for dig her og så selv tage ansvaret for den endelige beslutning. 🙂

    Mvh M.

    #205632
    thsvForfatter

    Problemet med SU-gælden er afdragsperioden, selv hvis lånet forlængeas til 10 år vil det være relartivt dyrt i ydelse i forhold til de 30-årige lån man kan få i fast ejendom.
    I så fald er ydelsen ca 1.700 kr om måneden, hvor et 30-årigt lån til 6% kommer ned i 1.020 kr og samtidigt giver et noget højere rentefradrag.
    Og med de relativt gamle børn er det jo ikke sikkert at SU-lånet kan forlænges til 10 år.

    I bør ihvertfald undersøge muligheden for at forlænge tilbagetalingsfristen på SU-lånet.
    Og få så lagt et budget med jeres egne tal, ingen kan vejlede om I har råd til boligkøb uden at kende jeres præcise udgifter.

    Umiddelbart vil jeg ikke tro at I har råd til et hus, som kræver en del vedligeholdelse, men måske et rækkehus eller lejlighed med terrasse/haveadgang. Til disse er vedligelsesomk. noget lavere, ligesom varmeudgift typisk er lavere.

    #205640
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor ikke bare gå ned i banken for at få udstedt et lånebevis, der fortæller hvor meget I kan købe for? Og spørg endvidere om hvad de mener om dit SU-lån?

    Held og lykke med huskøbet i Viborg, en dejlig by i øvrigt, om jeg har boet i, i en kortere periode.

    #205646
    Daniel2005Forfatter

    Tusind tak for jeres hjælp. Jeg skal nok i banken for at have svar på alle spørgmål.
    Mano

    #205700
    AnonymForfatter

    Vent med at købe til børnene er flyttet hjemmefra, så har i færre udgifter og kan også nøjes med et mindre hus.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.